סוגיית "חוק השקיפות", המכונה גם "חוק העמותות", חוזרת לכנסת. מליאת הכנסת תצביע היום על אישור הצעת החוק לסימון עמותות, המקבלות מימון ממדינות זרות, בקריאה ראשונה.
 
הצעת החוק, שיזמה שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), אושרה בתחילת השבוע שעבר בוועדת השרים לחקיקה והייתה אמורה להגיע להצבעה במליאת הכנסת בשבוע שעבר. אלא שהיא נדחתה בשל מזג האוויר הסוער והחשש מפני סופת שלגים.
 
בפועל חששו בקואליציה להישען על תמיכת ישראל ביתנו מהאופוזיציה, שהבטיחה להצביע בעד. וזאת משום ששלושה מחברי הקואליציה - ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), ח"כ אורן חזן (הליכוד) וסגן השר איוב קרא - איימו שלא לתמוך בהצעה בשל מחאתם על פינוי יהודים מבתי המריבה בחברון.

בינתיים הוחזר שלום הבית לקואליציה והשלושה חזרו בהם מכוונתם לא לתמוך בקואליציה במליאת הכנסת ובוועדותיה. כך יכולה היום השרה שקד להביא היום את הצעת החוק להצבעה ללא חשש.
 
הצעת החוק, המעוררת התנגדות עזה באופוזיציה ובקרב ארגונים אזרחיים, מבקשת להגביר את השקיפות בפעילותן של עמותות, שעיקר מימונן מגיע מתרומות של ישויות מדיניות זרות ולחייבן בשקיפות מוגברת.
 
החוק יחול על כל עמותה שיותר מ־50% מתקצובה מגיע מישויות מדיניות זרות. כמו כן מחויבים נציגי אותן עמותות לציין בדיונים הנרשמים לפרוטוקול כי הם מייצגים עמותות הנתמכות על ידי ישויות מדיניות זרות. עם זאת הוסרה מההצעה הדרישה לחייב נציגי עמותות כאלה לשאת על עצמם תגים מיוחדים במשכן הכנסת.
 
הצעת החוק עוררה ביקורת בינלאומית ואף ביקורת חריגה של שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו. בעקבות הביקורת אמרה השרה שקד: "אנו מבקשים ממדינות המעוניינות להתערב בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל לעשות זאת בגלוי, בדרכים הדיפלומטיות המקובלות ובאופן המקובל".
 
בתוך כך, ארגוני זכויות אדם ושינוי חברתי קראו אמש לפוליטיקאים להצביע היום נגד חוק סימון העמותות.
 
"אנו קוראים לשרים ולחברי הכנסת שיצאו נגד קמפיין 'השתולים בתרבות', להצביע נגד חוק הסימון המביש של ממשלת ישראל, שכל מטרתו לנסות להוציא אל מחוץ למסגרת הלגיטימית של השיח כל ביקורת נגד מדיניות הממשלה, ולפגוע בערכי הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר. 
 
החתומים על ההודעה: האגודה לזכויות האזרח; אמנסטי אינטרנשיונל; בצלם; עדאללה; הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, שוברים שתיקה ואחרים.