וועדת החוץ והבטחון תדון היום (ראשון) בהחלטת שר הבטחון לסגירת הפנימיות הצבאיות בעילה של קיצוצים בתקציב. בפני הועדה יופיעו נציגי בוגרים וההורים הזועמים על ההחלטה, שנעשתה לטענתם ללא התייעצות איתם, ופועלים לשנותה. את הדיון יזמה ח"כ ענת ברקו (ליכוד). בפני הוועדה יופיעו בוגרי הפנימיות הצבאיות, האלוף (במיל') גיורא רום ושלום גרין, המובילים את המאבק, יחד עם מנכ"לית עמותת בוגרי הפנימיות, רינה צביאלי. "אסור שמדינת ישראל תוותר על הזכות להכשיר הכשרה איכותית במיוחד לצעירים הרואים את עתידם בשרות הבטחון. אין לי ספק שישראל תזדקק עוד שנים רבות למפקדי שדה מעולים", אמר אמש.



לדברי סגן יו"ר עמותת הבוגרים, שלום גרין, "שדה המערכה העתידי משתנה. תם זמנן של 'המלחמות הגדולות' וסביר להניח שמספרם של הקרבות המקומיים במסגרות קטנות ומאולתרות יעלה. דווקא במבנה כזה יידרש צה"ל למפקדים עם ראש גדול, עצמאות וגמישות מחשבתית, דבקות במשימה וכדומה. הפנימייה הצבאית תתרום תרומה משמעותית לצורך המתהווה, היות ועקרונות אלה נמצאים ביסוד תכנית הלימודים בפנימייה מזה שנים. אותה תכנית שרק לפני כמה ימים זכתה בפרס ההצטיינות של משרד החינוך".




עוד תופיע בפני הוועדה סרן במיל, ברקת שמאי, מפקדת סוללת תותחנים לשעבר, שסיימה את הפנימייה הצבאית בחיפה בשנת 2005, המחזור השלישי בו שולבו גם בוגרות. שמאי, שכיום מסיימת לימודי משפטים באוניברסיטת תל אביב ומתחילה בימים הקרובים התמחות בפרקליטות המדינה, אמרה כי אינה מבינה את ההיגיון שמאחורי החלטת הסגירה. "אי אפשר לתאר את התרומה העצומה שהפנימייה תרמה לי", היא אומרת. "יסודות ואיכות הפיקוד והמנהיגות, האחריות והמודעות החברתית שספגתי שם, ליוו אותי לאורך כל ששת שנות השירות הצבאי שלי. שם חינכו אותי לתרום למדינה".



 ללא דיון מקיף ויסודי


עוד הוסיפה שמאי כי "אין לי ספק שללא הפנימייה לא הייתי הולכת לשירות קרבי, לא הייתי הולכת לקורס מ"פיים ולא הייתי הולכת ללמוד משפטים בראייה חברתית שתתרום לחברה. גם אחרי שהשתחררתי המשכתי להתנדב במיונים לפנימייה ונחשפתי לאיכות המדהימה של בני הנוער שמגיעים לשם ולתהליכי המיון, הקבלה שהלמידה שקיימים שם. אלו דברים שלא ניתן להקנות בשום פנים ואופן במכינות הקדם צבאיות".



ההחלטה על סגירת הפנימייה התקבלה על ידי שר הבטחון בתחילת דצמבר 2015. נציגי ההורים והבוגרים טוענים כי הדבר נעשה ללא דיון מקיף ויסודי וללא שיתוף בוגרי הפנימייה שרבים מהם הגיעו לדרגות בכירות ולמשרות בכירות בפוליטיקה ובמשק הישראלי.



לקראת הדיון אמרה ח"כ ברקו: "אני מתנגדת לסגירת הפנימיות הצבאיות, אשר במשך שנים רבות הצמיחו מפקדים מובילים בחוד של צה"ל. מעבר לכך, הדבר יוביל לפגיעה בשילוב קציני העתיד הבאים מהפריפריה, שכן כ-80% מתלמידי הפנימיות הללו באים מהפריפריה. חשוב לצבא לשמר את הפנימיות הצבאיות וחשובה אף השליחות החברתית הכרוכה בכך".