ועדת הכנסת החליטה היום (שני) בתום דיון ארוך בסוגיית פגישתם של ח"כים מבל"ד עם משפחות מחבלים, לקרוא לממשלה שלא לשחרר בשלב זה את גופות המחבלים שביצעו את הפיגועים בגל הטרור הנוכחי, משום שיש בכך "עידוד למה ששלושת חברי הכנסת רצו לעשות".  ועדת הכנסת החליטה לפנות לוועדת האתיקה, במטרה להשית את העונש המקסימלי. כמו כן הוחלט לפנות לכל גורמי אכיפת החוק למצות עם הח"כים את הדין ולקרוא לאמונים על החוק לתת מענה לגורמים הפוגעים במדינה ובאזרחיה. 



חברי הכנסת של הרשימה המשותפת החרימו את הדיון. בפתח הישיבה אמר יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דוד ביטן: "אני מתרעם על כך שהח"כים מבל"ד החליטו לא להגיע. הם פחדנים, מדברים אתנו רק מלמעלה ולא מגיעים לכנסת שזה הפורום הטוב ביותר לברר את הדברים". ח"כ ביטן סקר את המצב החוקי של חסינות חברי הכנסת והסייגים בחוקים השונים במקרה של תמיכה במאבק מזויין או הסתה לטרור: "יש מערכת חוקים שמאפשרת למערכת המשפטית לנקוט בפעולה. צריך להתחיל בשרשרת פעולות שתוצאתה הסופית תהיה הרחקה מהכנסת של ח"כ או רשימה בעייתית כפי שנפסל בשעתו כהנא".

"יש הבדל בין לדבר לבין לעשות מעשה, בייחוד בתקופה של גל טרור והסתה. אנו לא יודעים מה גורם לבחור או בחורה צעירים לצאת ולדקור יהודים. אם ח"כים הולכים לבקר משפחות של מחבלים ועומדים דום - זה יכול לגרום להסתה. לכן, אנו צריכים לעשות מעשה חריג עד כדי תיקון חוק החסינות. כל הציבור פונה לכנסת ושואל למה אתם לא עושים משהו לכן אנו צריכים שהמערכת המשפטית תהיה אתנו", הוסיף ביטן. עוד אמר, כי הכנסת יכולה מבחינת סמכויות ועדת האתיקה להרחיק עד שישה חודשים ולהטיל קנס כספי רק בפעם השנייה שבה מתבצעת עבירה. "לח"כ זועבי", ציין, "יש החלטות קודמות בעניינה על המשט והפרשה היותר חשובה כשהיא הכריזה על חוטפי שלושת הנערים כי הם אינם טרוריסטים".

"אתם תומכים בטרור"

חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי), הביעה כעס על המפגש ואמרה: "השנה ציינו 19 שנה לאסון המסוקים, כשהאסון אירע חילקו בלבנון סוכריות. מעולם לא חשבתי שבמדינת ישראל יחלקו סוכריות כשירצחו יהודים". למרות שהח"כים מבל"ד נעדרים מהדיון, פנתה אליהם חברת הכנסת ואמרה: "אתם תומכים בטרור, אי אפשר לקרוא משהו אחר לדקת הדומיה שערכתם. אתם תומכים בטרור, נותנים הסברים ולמרות החלטת הכנסת להפסיק את פעילותכם, בג"ץ מחליט לשנות את ההחלטה. כל ניסיון אחר להתייחס אליהם לא כאל הטרור עצמו יוביל למציאות קשה".

עליזה לביא, אורן חזן ואברהם נגוסה. צילום: אבשלום ששוני


נעדרים מהדיון. זחאלקה, זועבי וגטאס. צילום ארכיון:יונתן זינדל, פלאש 90


ח"כ יואב קיש (הליכוד), הציג מספר דרכי פעולה אפשרויות: "דרך אחת היא ועדת האתיקה, שהכוח שלה מאוד מצומצם, אני לא תולה בהם תקוות גדולות כי לא קנס ולא הרחקה הם עונש מספיק ראוי על המעשה שנעשה. זה שחברי הרשימה המשותפת שותקים - הבהיר את המצב. תהיתי לאיזה צד הם שייכים, תהיתי עם עודה באזור של הרוצים לחיות פה. לצערי, כל הרשימה המשותפת מתייצבת מאחורי המסע המגעיל של גיבוי רוצחים וטרוריסטים והם פתרו לנו את הבעיה". לבסוף ביקש לפנות קיש לראש הממשלה: "מבקש כי 15 מליארד השקלים למגזר ילכו רק לראשי רשויות ולא דרך חברי הכנסת שלהם".

עו"ד רז נזרי
, המשנה ליועמ"ש אמר בדיון: "כל אחד מאזרחי המדינה ויושבי הבית צריך להיות נגד תמיכה בטרור אבל יש מישור משפטי ולא ציבורי. לא כל מה שלא בסדר ציבורית הופך לבעיה משפטית. כדי לבדוק האם מתקיימת עבירה פלילית בקשנו אתמול מהמשטרה לבדוק את תכני הפגישה ולאסוף את המידע העובדתי, אנו צריכים את העובדות המלאות.

ח"כ ביטן התייחס להסדר הטיעון שנעשה עם ח"כ זועבי שהעליבה שוטרים, ושאל למה לא עשו משפט שסופו קלון. נזרי: "הסדר טיעון היה שהיא הודתה בעבירה והורשעה. עמדנו על כך שתהיה הרשעה ומאסר על תנאי וקנס".
ביטן: "למה אין קלון בעונש שהיא קיבלה"?
נזרי: "לא אהפוך לסנגורה. אני לא מכיר מישהו שבגלל העלבת עובד ציבור נכנס לכלא. לגבי ההסתה, זה שצעקה על שוטרים היה צריך להוכיח שהיה בזה קריאה למעשה. אנו מאוד זהירים, ובמקרה של זועבי חשבנו שנחצה קו לגבי העלבת עובד ציבור ועמדנו על כך שתהיה הרשעה".
נאוה בוקר: "למה לא להסיר חסינותם ולהעמידם לדין"?
נזרי: "היום קודם כל בודקים ורואים את העובדות ואחרי זה מחליטים".
חזן: "אני לא משפטן גדול ולא משפטן בכלל\ האם עצם הפגישה עם משפחות מחבלים היא הפרה של העונש על תנאי שקיבלה"?
נזרי: "את העונש על תנאי היא קיבלה על העלבת עובד ציבור".
מיקי זוהר: "אם לא הוכחנו שפעילות הח"כים לא גרמה למעשים, אי אפשר לעשות דבר"?
נזרי: "החוק דורש אפשרות ממשית למעשים. בחוק הטרור בקשנו לעשות הבחנה חדשה בין קריאה ישירה למעשה טרור. לא נדרש להוכיח שאכן יגרם נזק ממשי והדבר הזה מתוקן".

עימות חזן וסבטלובה

בדיון הציג איתמר מרכוס, יו"ר מבט לתקשורת הפלסטינית, סרטון על פגישת חברי בל"ד עם המשפחות השכולות. "גילינו את המפגש בתקשורת הפלסטינית. זה הופיע בעמוד הפייסבוק של בל"ד". הוא הציג את הקטע שבו אביו של המחבל שביצע פיגוע רצח בארמון הנציב מתאר את הפגישה עם הח"כים כפגישה חמה. הוא הסביר את המילה "שאהיד": "אללה אוסר עלינו לדבר עליהם כעל מתים. השאהיד זוכה לחסד של אללה ואף בן אדם כולל הצדיקים לא מייחל לחזור לעולם הזה אחרי המוות, כי הם רואים את הכבוד שאללה נותן להם". ח"כ קסניה סבטלובה ניסתה להסביר ששאהיד הוא כל מי שנהרג ולא רק מי שביצע פיגוע ועוררה מהומה בדיון. ח"כ אורן חזן קרא קריאות זעם לעברה של סבטלובה, והיא השיבה לחזן: "תשתוק. אין לי כבוד אליך. תראה מה מחכה לך בוועדת האתיקה".

צחי הנגבי יו"ר ועדת חוץ וביטחון, אמר בדיון: "הדבר האחרון שאנו צריכים לעשות זה לתת עצות למערכת האכיפה. יש הפרדת רשויות ולא אהבתי את הדיון שהיה פה. אנו כח"כים לא יכולים לתת עצות את מי להעמיד לדין ואת מי לא. צריך להזהר מלהפעיל לחצים על המערכת המשפטית והמשטרה בהקשרים פלילים". עוד אמר הנגבי: "אני מתקומם על זה שבית המשפט העליון סירב פעם אחרי פעם לקבל או להפוך החלטה של ועדת הבחירות לפסול את בל"ד".

על ועדת האתיקה, אמר הנגבי: "אני מסכים - העונשים שועדת האתיקה יכולה להטיל הם פתטיים. מה שכן, יש לנו את היוזמה שהקואליציה מעוניינת לשתף פעולה עם האופוזיציה לשינוי החקיקה, מה שמאפשר לכנסת לעשות פעילות של הדחה עם 90 ח"כים. היום ניתן להדיח את נשיא המדינה ויו"ר הכנסת ברוב מיוחס אבל אנו יכולים להתאחד הפעם סביב הענקת סמכות לכנסת ברוב זהה של 90 ח"כים להוציא מהבית הזה חכים על התנהלות שאינה הולמת".

ח"כ אורן חזן, התייחס גם הוא לפרשה והסביר על ההחלטה "הסיפור הזה מלמד אותנו על חשיבות גופות המחבלים - לכן צריך לעצור את החזרת הגופות.


חזן בוועדת הכנסת. צילום: מרק ישראל סלם


צעד חריג של ועדת האתיקה


בתוך כך, ועדת האתיקה של הכנסת בראשות ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), תתכנס היום באופן חריג, כדי לדון ב-450 הקובלנות שהושגו נגד חברי הכנסת של סיעת בל"ד, בעקבות פגישתם עם משפחות המחבלים. יום הדיונים השבועי הקבוע של ועדת האתיקה הוא שלישי, אולם הפעם הוחלט באופן חריג להקדים את הדיון ולקיימו כבר היום. חבר וועדת האתיקה ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), אמר למעריב אונליין: "מונח בפנינו נושא כבד משקל. קיבלנו מאות קובלנות מראש הממשלה מיו"ר הכנסת ומהציבור, ועל כן הוחלט לקיים את הדיון כבר היום בשעה 15:30".
בן ראובן הוסיף כי הוא לא רואה כל בעיה בכך שלשכת ראש הממשלה פרסמה אמש את תוכן קובלנתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד הח"כים מבל"ד, וזאת למרות שסעיף 20 לתקנון הכנסת קובע כי הוועדה רשאית שלא לדון בקובלנה שפורסמה ברבים קודם שנידונה בוועדה. "זה נושא חשוב, אני לא רואה כל בעיה עם הפרסום, ואנו מתכוונים לדון בקובלנה זו יחד עם האחרות".
חברי הכנסת של בל"ד, התבקשו כבר אתמול להגיש את תגובותיהם למאות הקובלנות שהוגשו, אך הם ביקשו דחייה ומסרו כי יעבירו את את תשובותיהם, שמנסחים יועצים משפטיים של ארגון "עדלא", בכתב והודיעו כי לא יגיעו לוועדה. בוועדת האתיקה הודיעו כי כל 450 התלונות יידונו כתלונה אחת, ובכנסת מעריכים כי הח"כים של בל"ד צפויים לעונשים כבדים עד כדי הרחקה לשישה חודשים מדיוני המליאה והוועידות, כדוגמת העונש שהוטל בשעתו על ח"כ חנין זועבי.