צעד גדול בדרך לאישור החוק שעורר סערה:  אחרי שורת דחיות חוזרות ונשנות ובתום דיון סוער, מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה את חוק השקיפות של שרת המשפטים איילת שקד, שמכונה "חוק העמותות", ברוב של 50 תומכים מול 43 מתנגדים. 

על פי הצעת החוק, עמותה שלמעלה מחמישים אחוז מהמימון שהיא מקבלת - מקורן בממשלות זרות תצטרך להצהיר על כך בכל פרסום, מסמך או פניה לנציגי ציבור. ההצעה לסמן את נציגי העמותות בתגים מיוחדים הוסרה מהצעת החוק לבקשת נתניהו.

לאישור החוק קדם דיון סוער שבמהלכו הורדה ח"כ חנין זועבי מדוכן הנואמים. סדרני הכנסת הורידו אותה לאחר שהמשיכה לנאום למרות שעבר זמנה. בנאומה הצדיקה את הפגישה עם משפחות המחבלים והתעמתה עם חברי כנסת מהימין שתקפו אותה בחריפות.

מוקדם יותר החליטה ועדת האתיקה של הכנסת להשעות לארבעה חודשים את חברי הכנסת חנין זועבי ובאסל גטאס. חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה יושעה לחודשיים. הוועדה קיבלה יותר מ-450 תלונות על פגישת חברי הכנסת הללו עם משפחות מחבלים פלסטינים.
 
"אתם, המתנגדים לחוק השקיפות, לא באמת יודעים למה אתם מתנגדים לחוק. כל מי שמביט בכם מהצד מבחין מיד שכבר מזמן עברתם משלב ההתנגדות לחוק בשל אידאולוגיה - לשלב ההתנגדות לחוק בשל פרנויה. ובשלב הזה שאתם נמצאים בו כעת, שלב הפרנויה, אני מרגישה שהטיעונים שלכם מבולבלים ולא מסודרים", אמרה איילת שקד למתנגדי החוק.
 
לדבריה, "המתנגדים 'מייללים בסוג של 'רפלקס פוליטי' על 'מות הדמוקרטיה' ו'הסכנה לשלטון החוק'; אבל האמת צריכה להיאמר - הטענות שלכם סותרות חזיתית אחת את השנייה".
 

שרת המשפטים בקשה לעשות "סדר בראש" והסבירה כי "אחרי שנים שהשמאל הפך את השקיפות 'קרדום לחפור בו' וכלי מנהלי לעשות בו שימוש פוליטי כנגד הימין - התחלתם לחשוב שהשקיפות זו נחלה שירשתם; התחלתם לנהוג בשקיפות "מנהג בעלים". כאילו השקיפות היא נכס שהיה רשום בטאבו על שם אבא שלכם. כאילו אתם 'בנים ממשיכים'".

 

עמותות שמבקשות להוציא את דיבתנו הרעה
 

"אתם בשמאל הרי מזדעקים על עצם השימוש של הצעת החוק בביטוי "שקיפות" כאילו לקחו מכם משהו ששייך לכם. כאילו מדובר בנכס המשפחתי שלכם. כנראה שאני ואתם חבריי בשמאל לא תופסים את ההליך הדמוקרטי באופן דומה. אני תמיד האמנתי שבבסיס ההליך הדמוקרטי עומדת הכרעת הבוחר הישראלי. אבל מיום ליום אני יותר ויותר מבינה שלכם יש תפיסה אחרת של המושג דמוקרטיה. וזו רבותיי, התמצית של העניין. מכיוון שאתם תופסים את עצמכם כצודקים, גם כאשר אתם מייצגים שני אחוז בחברה הישראלית, מכיוון שאתם מאמינים שחוץ מכם כולם שטופים בשטיפת מוח דתית, מכיוון שאתם לא מאמינים במושג "רצון הבוחר" ואתם משוכנעים שרק אתם יודעים לספק לציבור את מה שהוא באמת צריך – אתם מוכנים לדלג על הכרעת הרוב".
 
"התחושה הבלתי נמנעת היא שאתם פשוט מחפשים תירוצים. הרי החוק הזה כל כך פשוט וכל כך מוצדק. החוק הזה הוא תוצאה של חשיבה ישרה ושכל ישר ואתם בשמאל מתאמצים לחפש מתחת לאדמה כדי למצוא סיבות להיאבק בו", הוסיפה שקד.

"יהודי חכם אמר פעם שחושך לא מגרשים באמצעות מקל; חושך מגרשים באמצעות אור.", אמרה. "המידע שנחשף לציבור בשבועות האחרונים מאז תחקיר "עובדה" מבהיר לנו כמה חושך מופץ על ידי עמותות שמבקשות להוציא את דיבתנו הרעה".

 "אנחנו נאבק בחושך הזה לא במקלות. אנחנו נאבק בו באמצעות אור. אנחנו נוסיף אור ונקפיד תמיד להיאבק על תקומת ישראל בכלים מוסריים. אבל אנחנו גם נסיט את הווילון וניתן לאור השמש להיכנס לתוך הבית. ברנדייס אמר שאין מחטא יותר מאור השמש. וזה בדיוק מה שאנחנו מבקשים לעשות כאן. לחטא את הציבוריות הישראלית. חוק השקיפות הוא הבחירה שלנו להוסיף אור למערכת הציבורית. להגביר את המידע הנגיש לציבור.  חוק השקיפות הוא דרישה להפסיק ולהתחבא. הוא חובת התייצבות בפני הציבור.", סיכמה שקד.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה אמש את חוק העמותות ואת שרת המשפטים שקד ואמרה: "השרה שקד מבקשת לסתום את הפה לארגוני השמאל ולא מבינה את ערכי הדמוקרטיה הבסיסיים. מי שמבזה את שם ישראל בעולם הם לא הארגונים, מי שמוציא את דיבתה של ישראל בעולם היא שקד וחבריה המתנחלים. החוק הזה הוא עוד שלב בתהליך מתוכנן של השתקה ודה-לגיטימציה שסופו בהוצאתם מחוץ לחוק של ארגוני זכויות האדם. כי הוא משדר לכל מי שמעז לבקר את השלטון שהוא יסומן ויירדף, ויתויג כשתול, כבוגד, כאויב המדינה."
גלאון הוסיפה: "שקד אומרת שהמטרה של החוק היא להגביר את השקיפות של ארגונים שמקבלים כסף ממדינות זרות. היא לא אומרת שהארגונים האלה כבר ככה שקופים לגמרי. היא גם לא מספרת שדווקא עמותות הימין נהנות מחיסיון רחב על התרומות שלהן, מקבלות מימון מגורמים פרטיים בעיקר בחו"ל, ונהנות גם מכספי מדינה שמזרימים אליהן מקורבים בממשלה".
 
ח"כ דב חנין אמר בדיון כי "ג'ורג' אורוול קם לתחייה ודיבר פה מעל דוכן הכנסת. פשוט לא להאמין: חושך הוא אור, סתימת פיות היא דמוקרטיה. שרת משפטים תומכת אם תרצו, מדברת איתנו על תרומות לעמותות? אם תרצו - הארגון שתורם מרכזי שלו, ג'ון הייגי, הוא תומך היטלר. קצת בושה. אין שום בעיית שקיפות בארגוני זכויות אדם, הכל שקוף, הכל ידוע. כל החסיונות והסודות נמצאים בארגוני הימין: מועצת ישע, אם תרצו, עמותת אלע"ד - שם צריך שקיפות. אבל שם הממשלה לא מקדמת שקיפות בכלל. 
חנין המשיך ותקף את רוה"מ על הסתה המונעת ממניע ציני: "אתמול קמפיין השתולים, היום חוק העמותות, מחר סילוק ח"כים מהמיעוט ע"י רוב דורסני בכנסת - יש קשר בין הדברים. הקשר הוא שלטון כושל שאין לו תשובות בשום תחום: אין ביטחון אישי, אין ביטחון חברתי, יש עוני, יש משבר דיור. אז כשאין להם תשובות הם מחפשים שעיר לעזאזל. עוברים להסתה".