ראש הממשלה בנימין נתניהו סייר היום (שלישי) בתוואי הגדר המזרחית, בסמוך לתמנע, והכריז על התוכנית להקיף את המדינה כולה בגדר. "במדינת ישראל, כפי שאני רואה אותה, תהיה גדר כזאת שתקיף את כולה. אנחנו צריכים להגן על עצמנו מפני חיות הטרף", הסביר נתניהו.



נתניהו הסביר כי מדובר בתכנית רב שנתית להקמת גדרות ביטחון סביב כל מדינת ישראל "כדי להגן על עצמנו במזרח התיכון כפי שהוא וכפי שהוא צפוי להיות". כמו כן אמר ראש הממשלה כי ישנה תוכנית לסגור את הפרצות בגדר הביטחון ביהודה ושמרון: "הדבר הזה עולה מיליארדים רבים של כסף וזה יהיה פרוס על גביי מספר שנים".



במהלך הסיור, התייחס נתניהו למאמצי הפיוס עם טורקיה ואמר כי מלקולם הונליין, יו"ר ועדת הנשיאים הנחשב מקורב לנתניהו, "נפגש עם מנהיגים רבים ואני אשמח לשמוע מה יש לו להגיד. אנחנו שואפים לנורמליזציה עם כל שכנינו אבל זה תמיד תהליך דו סטרי".


חשש מחדירת פעילי ג'יהאד עולמי

את הסיור ערך נתניהו יחד עם שר התחבורה ישראל כץ , הרמטכ"ל גדי איזנקוט, אלוף פיקוד דרום אייל זמיר, מפקד אוגדה 80 תא"ל רפי מילוא וראש מנהלת הגדר תא"ל ערן אופיר.

התוכנית הנה חלק מהגנה כוללת יותר באזור תמנע, שתוכננה בשל הקמת שדה התעופה, וכן בעקבות השינויים באזור. תוואי הגדר המזרחית שהחלה להיבנות לפני כשנה עקב חשש של מערכת הביטחון מחדירה של פעילי ג'יהאד עולמי. קו הגבול היבשתי היחידי שאינו חסום בגדר היום הוא עם ירדן, שם ישנו זרם משמעותי של פליטים מעיראק ומסוריה, ובמערכת הביטחון סבורים שיש בכך פוטנציאל לחדירת פעילים לישראל.

תוואי הגדר המזרחית. צילום: תא הכתבים המדיניים
הגדר תוקם בשלב הראשון לאורך כ-30 קילומטרים בגבול, וכן יתווספו אמצעי איסוף מודיעיני באזור. עלות בניית 30 הקילומטרים, מאילת עד חולות סמר, תעמוד על 288 מיליון שקלים. "היתרון של הבניה כאן ולאורך גבול מצרים", אמר ראש הממשלה נתניהו", הוא שאין מבנים צמודי גדר לא במרחק ק"מ ולא שני ק"מ, שיכולים להוות פירים. זה לא המצב בעזה, בפוטנציה זה גם לא המצב ביהודה ושומרון, שם יש מבנים בנויים צמודים לקו ההפרדה ששוקלים להקים. שם, כאשר בונים גדר, צריך לקחת בחשבון שבונים מנהרות מתחת. מי שאמר שלשטח אין חשיבות בעידן המודרני שילך לעזה".
לשאלה "מה עושים במקום שאין מנהרות"?, ענה ראש הממשלה: "עושים דברים אחרים אבל לא נדבר עליהם כאן". לשאלה "למה רק 30 קילומטרים ומה יהיה אחרי ה-30 קילומטר הללו"?, ענה נתניהו: "אנחנו דנים בזה. בסופו של דבר, במדינת ישראל, כפי שאני רואה אותה, תהיה גדר כזאת שמקיפה את כולה".