דו"ח של "שלום עכשיו" לסיכום הבנייה בהתנחלויות בשנת 2015 מצביע על כך שבשנה החולפת החלה בנייתן של 1,800 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות, כשיותר מ-40% מהן ממוקמות ממזרח לגדר ההפרדה ו-69% מהתחלות הבנייה הן בהתנחלויות מבודדות, דבר שלדברי שלום עכשיו פוגע קשות בעקרון שתי המדינות.
 
"מאז נבחר נתניהו לראשות הממשלה בשנת 2009, נבנו בהתנחלויות המבודדות 7,683 יחידות דיור, שהיוו 61% מכל הבניה בהתנחלויות. משמעות הדבר היא שממשלת נתניהו בנתה דירות עבור כ-35,000 מתנחלים חדשים אותם תיאלץ ישראל לפנות במסגרת הסכם הקבע. ממשלת ישראל מערימה במו ידיה קשיים כבדים מאוד על האפשרות להגיע לשלום, וקובעת עובדות בשטח שיעלו לה מחיר יקר", אומרים בשלום עכשיו. עוד מתברר כי בשנה שעברה הוכשרו מגרשים לבניית 734 יחידות דיור נוספות, שהבנייה בהם צפויה להתחיל בקרוב.
מהדוח עולה כי בשנה שעבר נבנו 265 יחידות דיור, המהוות 15% מסך כל התחלות הבנייה, במאחזים בלתי חוקיים. בדוח אף נכתב כי "על פי הערכת ארגון שלום עכשיו ובהסתמך על נתוני המנהל האזרחי, 32 יחידות דיור נבנו על קרקע פלסטינית פרטית, כמעט כולן במאחזים בלתי חוקיים". 1,547 יחידות נבנו כמבני קבע ו-253 כמבנים יבילים. נבנו גם 63 מבני ציבור, בהם בתי כנסת, גני ילדים ועוד ו-42 מבנים לתעשייה ולחקלאות.

ראש המועצה המקומית אפרת עו"ד עודד רביבי, הגיב על ממצאי הדוח ותקף אותו בחריפות: "אחרי שראש המחנה הציוני הכריז שפתרון שתי מדינות אינו ישים, השאלה שנותרה הינה כמה זמן ייקח עד שגם שלום עכשיו יבינו שההתנחלויות אינן המכשול לשלום? ממליץ שישקיעו את המשאבים למציאת פתרונות פרודוקטיבים יותר לשלום בר קיימא כגון מיזמים עסקיים, שיתוף פעולה למניעת זיהום האוויר והמים. זה אולי יצמצם את תרומות האיחוד האירופי לארגון אבל יבטיח יחסי שכנות טובים יותר".
 

 

 "המסר של הממשלה למתנחלים הוא 'תבנו בניגוד לחוק'

בדיקה השוואתית של נתוני התחלות בנייה בדו"ח שלום עכשיו, מלמדת כי בשנה החולפת דווקא חלה ירידה משמעותית במספר התחלות הבנייה לעומת השנה שקדמה לה. ב-2014 שלום עכשיו תיעד ארגון השמאל התחלות בנייה של 3,100 יחידות דיור, אך בשנה האחרונה נרשמה ירידה חדה ל-1,800 - קצת יותר ממספר יחידות הדיור שהחלו להיבנות בשנים 2013 ו-2012.
עם זאת, כאמור שיעור התחלות הבנייה בהתנחלויות המבודדות עלה ב-20%. כך הוא קפץ מ-48% בשנת 2014 לכמעט 69% בשנה שעברה.. לטענת הארגון, "ממשלת ישראל טוענת לעתים שעיקר הבנייה בהתנחלויות היא ב'גושי ההתנחלות' ולכן אינה משפיעה באופן משמעותי על הסדר הקבע שבו יהיו חילופי שטחים. אך 'גושים' אלה מעולם לא הוגדרו, ובוודאי שלא הוסכמו על ידי שני הצדדים. ממשלת ישראל מנצלת את הנכונות לחילופי שטחים כדי להכשיר את הבנייה גם בהתנחלויות שקשה מאוד יהיה להגיע להסכמה על סיפוחן לישראל במסגרת הסדר הקבע".
לדברי שלום עכשיו "המסר של הממשלה למתנחלים הוא 'תבנו בניגוד לחוק, אנחנו נאשר בדיעבד'. ממשלת נתניהו טוענת כי התכניות שמקבלות אישור הן תכניות שלא מוסיפות בנייה חדשה, ולכן אינן חשובות. אך למעשה מדיניות זו של אישור תכניות בדיעבד מרוקנת מתוכן את ההליך התכנוני. בכך הממשלה מבהירה למתנחלים שלמעשה אין כל צורך בתכנון ובאישור מוקדם של תכניות, שכן בסופו של דבר הבנייה תאושר". הדו"ח מבוסס על ספירת שלום עכשיו ע"י השוואת תצלומי אוויר וביקורים בשטח, והוא מתייחס להתנחלויות שבגדה המערבית, לא כולל מזרח ירושלים.