פרשת מתווה הגז: לקראת סוף הדיון בנושא שנערך היום (ראשון) בבג"ץ העלו השופטים תמיהות באשר להעברת פסקת היציבות המקנה לחברות מונופול הגז פטור מרגולציה ל-10 ול-15 שנים. השופטים ביקשו מבאי כוח הממשלה לשקול להעביר את הסעיף השנוי במחלוקת בחקיקה ראשית בכנסת ודרשו מנציגי הממשלה לחזור עם תשובה בתוך שבוע.



תגובת מטה מאבק הגז להשגות השופטים: "התמיהות של שופטי בג"ץ באשר לפסקת היציבות, והפנייה לממשלה לבחון העברת הסעיף בחקיקה ראשית, מאשרת את טענתנו באשר להליך הלא דמוקרטי שבאמצעותו הועברו סעיפי המתווה, ובהם הפסקה הכובלת את ידי הממשלות העתידיות ומכפיפה אותן לתנאי מתווה הגז המטיבים עם חברות מונופול הגז".

ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה אף היא בחריפות. לדבריה, "ההצעה של בג"ץ למדינה לחוקק את סעיף היציבות ולא להעבירו במתווה, היא לא פחות מדרמטית ומרעישה. היא לבדה מהווה אמירה קשה בגנות הבעייתיות העצומה של פסקת היציבות, השוללת כל חקיקה עתידית בנושא הגז - סעיף שלא קיים בשום מדינה דמוקרטית".



יחימוביץ' גם הגיבה לדברי נתניהו בהופעתו בפני בג"צ ואמרה כי "הופעתו של ראש הממשלה בבג"צ הייתה ריקה מתוכן של אמת, וכל מטרתה מראשיתה ועד סופה לא נועדה לשכנע את בית המשפט, אלא להפחיד אותו בעצם קיומה".



לדבריה, "גם ההדגשה החוזרת ונשנית מפיו על ראשוניותה ונדירותה של ההופעה נועדה לחדד את המסר ולהרתיע את השופטים. בפני השופטים הוצג בחצי השעה של נאומו מצג תלוש ומנותק מהמציאות, עמוס בשגיאות עובדתיות מכוונות. במיוחד היה מדהים לשמוע את ההסברים המופרכים לכך שקיבועו של המונופול יביא לתחרות. הוא שכח לציין כי לאחר תגליות תמר ולוויתן, שר האנרגיה סגר את שטח הים של ישראל בפני חברות חדשות שרצו להגיע ולפעול בישראל, והחברות הבינו כי בישראל שולט מונופול אשר יחסום בפניהם גישה לשוק".



עוד אמרה כי כולם מפסידים ממונופול הגז: "לא פלא שלקמפיין ההפחדה של נתניהו מצטרפות בחדווה חברות הגז, ואינן חוששות לאיים בעצמן על בית המשפט. במסע ההזוי והבלתי מוסבר של נתניהו לטובת קיבועו של מונופול גז הגובה מאזרחי ישראל מחירים מטורפים נרמסים כולם: הציבור, הרגולטורים, הכנסת, הממשלה, וכעת גם בית המשפט העליון. גם אם ינצח את הציבור, זה יהיה זה ניצחון פירוס, ומתווה הגז לעולם לא ייושם כלשונו משום שאינו הגיוני באופן קיצוני".



"אלו שקרים"


ח"כ תמר זנדברג ממפלגת מרצ תקפה גם היא ואמרה כי "ראש הממשלה הוציא את המרצע מן השק: בהפעלת סעיף 52 אין שיקולי חוץ וביטחון, הכל נסיון לרצות את המשקיעים".



חברת הכנסת יעל פארן הצטרפה למגנים וכתבה בעמוד הפייסבוק שלה "בזמן שראש הממשלה עלה לנאום, ישבתי והחזקתי את עצמי מלצעוק 'אלו שקרים'. שמעתי שוב את ראש הממשלה זורה חול, והפעם בעיני שופטי בית המשפט העליון. הוא חזר על סיסמאות ריקות, הדבר היחידי שהיה ניתן להבין זה שהאינטרסים של טייקונים חשובים לו יותר מהאינטרס הציבורי. ההליך שהפעיל ראש הממשלה חסר בסיס בטחוני או כלכלי. האם ודאות רגולטורית חשובה יותר מודאות אנרגטית, כלכלית וסביבתית? אין נימוק בטחוני להפעלת סעיף 52, התירוץ של ביבי להפעילו הוא אך ורק אמון המשקיעים. ומה עם אמון הציבור, מה עם האמון של האזרחים שהולכים לישון בידיעה שמכרו את האינטרסים שלהם לרודפי בצע ושררה? אפילו השופט רובינשטיין הציג את העמדה של השופטים שיש מקום להעביר את פסקת היציבות בחקיקה ולא בעקיפת הממונה על ההגבלים. כל זאת בעוד נציג המדינה, עו"ד הלמן, מתפתל בתשובתו. אני מקווה שהשופטים יקבלו החלטה אמיצה ויקבלו את העתירות."



בהופעתו היום נתניהו הסביר את הפעלת סעיף 52 העוקף את הממונה להגבלים עסקיים, ואמר "אנחנו ברגע מכונן. העברנו מתווה וחברות ענק באות. זו נקודת שויון משקל. הצלחנו לצאת מבירא עמיקתא ואם נחזור אחורה ניפול לתוך התהום. המשקיעים לא יחכו לנו, הם ילכו למקומות אחרים, לאויבים שלנו. אנחנו נסמכים על אסדת גז אחת שמאויימת כל הזמן ביטחונית וכבר הותקפה בצוק איתן. מצב זה של אסדה אחת מעמיד את ישראל בסכנה לביטחון האנרגטי שלה", אמר ראש הממשלה.