נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יצאו בחריפות היום (שני) נגד חוק ההשעיה שיעלה מחר לדיון ראשון בוועדת החוקה של הכנסת. ריבלין אמר כי "החוק להדחת חברי כנסת חוטא למהות הכנסת שהיא נציגת הריבון ולא הריבון עצמו, חוטא לציבור הבוחרים".



ריבלין שנשא נאום במרכז מורשת בגין' התייחס לראשונה ל"חוק ההשעיה" המתגבש בימים אלה וציין כי הוא דוגמא להבנה בעייתית של הדמוקרטיה הפרלמנטרית. "נשיא המדינה ויו"ר הכנסת נבחרים על ידי הכנסת, ולכן בידי הכנסת גם הסמכות להדיחם", אמר ריבלין. הוא הוסיף כי "חברי כנסת שחטאו בפלילים או שקיים חשד לעבירה פלילית מצדם, הרי שהיועץ המשפטי לממשלה צריך להורות על חקירה ובדיקה בעניינם, ויש למצות איתם כל ערכאה פלילית רלוונטית לאחר הסרת חסינותם. ואולם אסור לתת לכנסת, שנציגיה נבחרים על ידי הציבור, להפוך בעצמה את דבר הציבור".



ריבלין הדגיש את הסיכון שבחוק ואמר כי "כנסת שתוכל, גם אם בצדק, להחליט היום על הפסקת כהונתם של נציגי ציבור כאלה תורה מחר, שלא בצדק, על הפסקת כהונתם של אחרים. אסור לתת לכנסת, כרשות מחוקקת ומפקחת להפוך לגורם חוקר ומעניש. מצב כזה יחטא ויחבל בתכליתה לאורך זמן, והנפגעת היחידה תהיה מדינת ישראל".



לביקורת החריפה של הנשיא ריבלין, מצטרפים הדברים שאמר יו"ר הכנסת בכינוס של המכון לדמוקרטיה: "כל עוד אני יו"ר הכנסת - החוק הזה לא יעבור בכנסת". 



גם המכון הישראלי לדמוקרטיה הצטרף לקולות נגד חוק ההשעיה. בחוות דעת שנוסחה על ידי פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר עמיר פוקס, נכתב כי מדובר בהצעה פסולה המעניקה סמכות מופרכת ומסוכנת לכנסת, שהיא גוף שאין בידיו את הכלים המתאימים לעסוק בו: "לכנסת אין מומחיות משפטית, ידע וכלים הנחוצים לקבוע עובדות, ובמקרה זה - מדובר בהליך שיפוטי לכל דבר, הכולל עונש על מעשים המהווים עבירות פליליות", נכתב בחוות הדעת.



החמרה בהצעת החוק


בתוך כך כך, הוחמרה הצעת חוק ההשעיה של חברי כנסת, ועתה יהיה ניתן להשעות מי שהביע תמיכה מילולית בטרור יחידים. ח"כ ניסן סלומינסקי הפיץ הבוקר בין חברי ועדת החוקה את נוסח הצעת "חוק ה-90", הצעת חוק שתאפשר להדיח חברי כנסת מכהנים. על פי הנוסח המוצע, הכנסת תהיה רשאית, ברוב של 90 חברי כנסת, להחליט להשעות חבר פרלמנט מכהן לתקופה בלתי מוגבלת בחוק, אם יהיה במעשיו, ובכלל זה בהתבטאויותיו, שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות ותמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל.



הצעת החוק תידון מחר בוועדת החוקה. בשבוע שעבר התנהל בוועדה דיון מקדמי סוער שבו מחו חברי כנסת מהאופוזיציה בחריפות על עצם הרעיון להדיח ח"כים מכהנים בידי חבריהם.