ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, הודיע הבוקר (שלישי) בשידור חי בגל"צ, כי הוא משעה את חוק ההשעיה, זאת ללא תיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני לא אקדם חוק כל כך חשוב, אם אין רוב בקואליציה", הודיע סלומינסקי. לשאלת המגיש אם הוא מתואם עם ראש הממשלה, ענה שלא כי נתניהו שוהה כרגע בחו"ל. כמו כן הוסיף כי החלטתו התקבלה בשל הדברים שאמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.



עמדתו של אדלשטיין הייתה כי התיקון לחוק יסוד הכנסת להשעיית ח"כ לא יעבור כל עוד הוא מכהן כיו"ר הכנסת. החלטתו של סלומינסקי להשהות את המשך הדיון בהצעת החוק בוועדה ולבטל את הדיון הקבוע להיום, עד לחזרתו של ראש הממשלה ארצה וקבלה של עמדת סיעת הליכוד באופן חד וברור בנושא. "אני שומע את אדשלטיין  אומר כל הזמן כי עוד הוא יו"ר, החוק לא יעבור. ואני משעה נכון לעכשיו את המשך הדיונים ליום-יומיים", הוסיף סלומניסקי.

בתוך כך, הבהיר אמש אדשלטיין לשר זאב אלקין, המקדם את הצעת החוק מטעם נתניהו, כי דבריו לא הובנו נכון וכי הוא מתנגד לנוסח הראשון שהוזכר בהצעת החוק, שכלל השעיה של חברי כנסת בשל התנהגות לא נאותה, אך בכוונתו לתמוך בהצעה שתתבסס על עילות הנשענות על סעיף 7א' לחוק יסוד הכנסת, כלומר תמיכה בארגון טרור או מאבק מזוין נגד ישראל או הסתה. אדלשטיין עצמו נמצא בחו"ל, ועל כן לא ניתן היה לקבל את תגובתו בנושא. 

לפי הצעת החוק, מליאת הכנסת תוכל להשעות חבר כנסת בגלל התנהגות שאינה הולמת ברוב של 90 ח"כים. ההצעה הייתה אמורה להגיע היום לדיון בוועדת החוקה, אך כאמור הושעתה.



"שלב נוסף בהידרדרות"


ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני), החברה בוועדת חוקה, חוק ומשפט הגיבה על ביטול הדיון בחוק ההשעיה, ואמרה כי "מדאיג מאוד שעל אף שזעקנו שחוק ההדחה אינו דמוקרטי, שהכנסת נוטלת לעצמה סמכות של בית משפט ובסופו של המדרון החלקלק יפגעו ויתעמרו בח"כים מכל סיעות הבית על רקע פוליטי". עוד הוסיפה ח"כ סויד: "מצא לנכון יו"ר הוועדה סלומינסקי לבטל את הדיון בחוק, רק לאור דבריהם של יו"ר הכנסת ונשיא המדינה, ולא בגלל שהוא מציע חוק שפוגע בדמוקרטיה".



ח"כ מיכל רוזין (מרצ), התייחסה גם היא לדחיית הדיון ואמרה: "טוב עשה יו"ר הכנסת שהודיע כי יתנגד להצעת החוק האומללה הזו, שהיא עוד סימפטום לזיהוי השגוי בין 'המדינה' ו'הממשלה'. כשחברי כנסת טועים לחשוב שמי שמבקר את הממשלה אינו ציוני, ושמי שחולק על דעת הרוב מהווה סיכון למדינה - אין פלא שמגיעה לשולחננו הצעה כזו. כאילו לא מספיק שהחלטות הכנסת מוכרעות על-פי עמדת הרוב, עכשיו חברי המיעוט לא יוכלו אפילו להיאבק על עמדתם, מחשש שיעלו את חמתם של חברי הרוב ואלה יתאגדו להדיחם".



עוד הוסיפה רוזין כי "העברת חוק ההשעיה היה עלול להיות שלב נוסף בהידרדרות חסרת תקדים של הדמוקרטיה בישראל, כשלמעשה מנסים לעגן בחקיקה את עריצות הרוב. חיזוק כוחה של הכנסת היא תפקידו של יו"ר הכנסת, ועליו להשתמש בכל הכלים שברשותו כדי לעצור את המהלך המסוכן הזה".


ההתנגדות החריפה של ריבלין


דבריו של סלומינסקי נאמרים יממה לאחר התנגדותו החריפה של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין לחוק. הנשיא, שנשא אמש נאום במרכז מורשת בגין, התייחס לראשונה לחוק המתגבש בימים אלה, אמר כי "החוק להדחת חברי כנסת חוטא למהות הכנסת שהיא נציגת הריבון ולא הריבון עצמו, חוטא לציבור הבוחרים". ריבלין ציין כי הוא דוגמה להבנה בעייתית של הדמוקרטיה הפרלמנטרית: "נשיא המדינה ויו"ר הכנסת נבחרים על ידי הכנסת, ולכן בידי הכנסת גם הסמכות להדיחם", אמר ריבלין. הוא הוסיף כי "חברי כנסת שחטאו בפלילים או שקיים חשד לעבירה פלילית מצדם, הרי שהיועץ המשפטי לממשלה צריך להורות על חקירה ובדיקה בעניינם, ויש למצות איתם כל ערכאה פלילית רלוונטית לאחר הסרת חסינותם. ואולם אסור לתת לכנסת, שנציגיה נבחרים על ידי הציבור, להפוך בעצמה את דבר הציבור".



עוד הדגיש ריבלין את הסיכון שבחוק ואמר כי "כנסת שתוכל, גם אם בצדק, להחליט היום על הפסקת כהונתם של נציגי ציבור כאלה תורה מחר, שלא בצדק, על הפסקת כהונתם של אחרים. אסור לתת לכנסת, כרשות מחוקקת ומפקחת להפוך לגורם חוקר ומעניש. מצב כזה יחטא ויחבל בתכליתה לאורך זמן, והנפגעת היחידה תהיה מדינת ישראל".



"החוק חוטא למהות הכנסת", ריבלין. צילום: מארק ניימן, לע"מ



גם המכון הישראלי לדמוקרטיה הצטרף לקולות נגד חוק ההשעיה. בחוות דעת שנוסחה על ידי פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר עמיר פוקס, נכתב כי מדובר בהצעה פסולה המעניקה סמכות מופרכת ומסוכנת לכנסת, שהיא גוף שאין בידיו את הכלים המתאימים לעסוק בו: "לכנסת אין מומחיות משפטית, ידע וכלים הנחוצים לקבוע עובדות, ובמקרה זה - מדובר בהליך שיפוטי לכל דבר, הכולל עונש על מעשים המהווים עבירות פליליות".



ההצעה הוחמרה


בתוך כך כך, הוחמרה הצעת חוק ההשעיה של חברי כנסת, ועתה יהיה ניתן להשעות מי שהביע תמיכה מילולית בטרור יחידים. ח"כ סלומינסקי הפיץ אתמול בבוקר ין חברי ועדת החוקה את נוסח הצעת "חוק ה-90", שתאפשר להדיח חברי כנסת מכהנים. על פי הנוסח המוצע, הכנסת תהיה רשאית, ברוב של 90 חברי כנסת, להחליט להשעות חבר פרלמנט מכהן לתקופה בלתי מוגבלת בחוק, אם יהיה במעשיו, ובכלל זה בהתבטאויותיו, שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות ותמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל.



הצעת החוק תידון מחר בוועדת החוקה. בשבוע שעבר התנהל בוועדה דיון מקדמי סוער שבו מחו חברי כנסת מהאופוזיציה בחריפות על עצם הרעיון להדיח ח"כים מכהנים בידי חבריהם.