ראש הממשלה פנה היום (שלישי) ליו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח"כ ניסן סלומינסקי, ובשיחה טלפונית הבהיר לו כי כל חברי הכנסת של הליכוד, ללא יוצא מן הכלל, ובנוסף סיעות הקואליציה, יתמכו בתיקון לחוק יסוד הכנסת להשעיית ח"כים. כמו כן, הבהיר יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין כי הוא תומך בהצעת החוק הנוכחית. לפיכך, הודיע סלומינסקי כי הדיונים בנושא זה יחודשו בוועדת החוקה בהקדם.



הודעתו של נתניהו הגיעה לאחר שהבוקר הודיע ח"כ סלומינסקי כי הוא משעה את החוק, זאת ללא תיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני לא אקדם חוק כל כך חשוב, אם אין רוב בקואליציה", הודיע סלומינסקי בשידור חי בגל"צ. לשאלת המגיש אם הוא מתואם עם ראש הממשלה, ענה שלא כי נתניהו שוהה כרגע בברלין. כמו כן הוסיף כי החלטתו התקבלה בשל הדברים שאמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.



עמדתו של אדלשטיין הייתה כי התיקון לחוק יסוד הכנסת להשעיית ח"כ לא יעבור כל עוד הוא מכהן כיו"ר הכנסת. החלטתו של סלומינסקי להשהות את המשך הדיון בהצעת החוק בוועדה ולבטל את הדיון הקבוע להיום, עד לחזרתו של ראש הממשלה ארצה וקבלה של עמדת סיעת הליכוד באופן חד וברור בנושא. "אני שומע את אדשלטיין  אומר כל הזמן כי עוד הוא יו"ר, החוק לא יעבור. ואני משעה נכון לעכשיו את המשך הדיונים ליום-יומיים", הוסיף סלומינסקי.

אמש הבהיר אדלשטיין לשר זאב אלקין, המקדם את הצעת החוק מטעם נתניהו, כי דבריו לא הובנו נכון וכי הוא מתנגד לנוסח הראשון שהוזכר בהצעת החוק, שכלל השעיה של חברי כנסת בשל התנהגות לא נאותה, אך בכוונתו לתמוך בהצעה שתתבסס על עילות הנשענות על סעיף 7א' לחוק יסוד הכנסת, כלומר תמיכה בארגון טרור או מאבק מזוין נגד ישראל או הסתה. כאמור, בהמשך לדברים של אלקין הבוקר, הודיע אדלשטיין, השוהה בחו"ל, כי אכן הוא תומך בהצעה הנוכחית.

אדלשטיין וסלומינסקי. צילום: יצחק הררי, פלאש 90

כזכור, הצעת חוק ההשעיה של חברי כנסת הוחמרה, ועתה יהיה ניתן להשעות מי שהביע תמיכה מילולית בטרור יחידים. ח"כ סלומינסקי הפיץ אתמול בבוקר ין חברי ועדת החוקה את נוסח הצעת "חוק ה-90", שתאפשר להדיח חברי כנסת מכהנים. על פי הנוסח המוצע, הכנסת תהיה רשאית, ברוב של 90 חברי כנסת, להחליט להשעות חבר פרלמנט מכהן לתקופה בלתי מוגבלת בחוק, אם יהיה במעשיו, ובכלל זה בהתבטאויותיו, שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות ותמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל.
 

ההתנגדות של ריבלין


דבריו של סלומינסקי נאמרים יממה לאחר התנגדותו החריפה של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין לחוק. הנשיא, שנשא אמש נאום במרכז מורשת בגין, התייחס לראשונה לחוק המתגבש בימים אלה, אמר כי "החוק להדחת חברי כנסת חוטא למהות הכנסת שהיא נציגת הריבון ולא הריבון עצמו, חוטא לציבור הבוחרים". ריבלין ציין כי הוא דוגמה להבנה בעייתית של הדמוקרטיה הפרלמנטרית: "נשיא המדינה ויו"ר הכנסת נבחרים על ידי הכנסת, ולכן בידי הכנסת גם הסמכות להדיחם", אמר ריבלין. הוא הוסיף כי "חברי כנסת שחטאו בפלילים או שקיים חשד לעבירה פלילית מצדם, הרי שהיועץ המשפטי לממשלה צריך להורות על חקירה ובדיקה בעניינם, ויש למצות איתם כל ערכאה פלילית רלוונטית לאחר הסרת חסינותם. ואולם אסור לתת לכנסת, שנציגיה נבחרים על ידי הציבור, להפוך בעצמה את דבר הציבור".

עוד הדגיש ריבלין את הסיכון שבחוק ואמר כי "כנסת שתוכל, גם אם בצדק, להחליט היום על הפסקת כהונתם של נציגי ציבור כאלה תורה מחר, שלא בצדק, על הפסקת כהונתם של אחרים. אסור לתת לכנסת, כרשות מחוקקת ומפקחת להפוך לגורם חוקר ומעניש. מצב כזה יחטא ויחבל בתכליתה לאורך זמן, והנפגעת היחידה תהיה מדינת ישראל".


גם המכון הישראלי לדמוקרטיה הצטרף לקולות נגד חוק ההשעיה. בחוות דעת שנוסחה על ידי פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר עמיר פוקס, נכתב כי מדובר בהצעה פסולה המעניקה סמכות מופרכת ומסוכנת לכנסת, שהיא גוף שאין בידיו את הכלים המתאימים לעסוק בו: "לכנסת אין מומחיות משפטית, ידע וכלים הנחוצים לקבוע עובדות, ובמקרה זה - מדובר בהליך שיפוטי לכל דבר, הכולל עונש על מעשים המהווים עבירות פליליות".