סם בן שטרית, יו"ר הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו, סיפר לרינה מצליח וחגי גולן ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על יוזמת השלום המרוקאית לשלום בין ישראל לפלסטינים. בימים אלה הוא מארגן שיחות בין אישי ציבור ישראליים ופלסטינים במרוקו, בברכתו של המלך. "ביוזמה משתתפים 17 ארגונים של התאחדויות יוצאי מדינות ערב, כמו לוב, מצרים, טוניסיה ולבנון, והם יהיו איתנו ביום חמישי בכנס, יחד עם שורה ארוכה של אנשי רוח. יגיעו לאירוע הגדול הזה גם נציגים בכירים ממרוקו, ארצות הברית, בריטניה ושווייץ", עדכן בן שטרית.



גולן תהה מדוע שהיוזמה הזו תצליח אחרי שנכשלו כל היוזמות הקודמות, ובן שטרית אמר: "אין ביטחון לאף אחד, אבל אנחנו שלושה חודשים מנהלים שיחות ופגישות אינטנסיביות, הן עם אבו מאזן ועוזריו והן עם ראש הממשלה ועוזריו, ואני מעדכן את המלך בכל התכתבות, הכל מתורגם לצרפתית, ואני שולח לו באמצעות שר החוץ שלו או עוזריו הבכירים. זו לא יוזמה של המלך, אני לא אומר שהוא כבר נתן את הסכמתו. אבו מאזן פועל ואנחנו מעבירים עדכונים. בינתיים "התגובות בארץ נהדרות".



"אני מאמינה ביכולת הארגונים האלה, שיכולים להזיז דברים בינינו לבין הפלסטינים", אמרה מצליח. בן שטרית המשיך את דבריה: "אל תשכחי שאנחנו, יוצאי מרוקו, נחשבים למודל לדו-קיום בינינו לבין הערבים, אנחנו גדלנו איתם ומכירים את המנטליות, וכך גם רוב רובם של יוצאי ערב". "זה אחד הדברים שחסרים בהנהגה הישראלית, אין להם את הקשר התרבותי הזה, הם לא מדברים את אותה השפה, במשמעות הרחבה, לא רק במשמעות של הלשון", ציינה מצליח.

"ראש הממשלה מדבר אך ורק על משא ומתן ישיר, בעוד שלפלסטינים יש תנאים להיכנס למשא ומתן כזה", הזכיר גולן, ובן שטרית השיב: "תן לי לתקן אותך. ראשית, לפני חודשיים ביקרו פה במשרד עשרה שרים פלסטינים וניהלנו שיחה של יותר משלוש שעות. המשפט הראשון היה 'אנחנו הוסמכנו על ידי אבו מאזן לנהל שיחות בפניכם. הוא מוכן מיד להיכנס למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים. שנית, אנחנו היינו אצל אבו מאזן והוא דיבר חצי שעה. המשפט הראשון שלו היה, כשהוא הסתכל כלפי הרבנית ברוריה זבולוני איפרגן: 'תתפללו עלי, שאני אזכה בחיי לחתום על הסכם שלום עם ישראל ולהקים מדינה, החיה בשלווה והרמוניה לצידה. ומאז אנחנו שומעים רק את הדברים האלה. הם יושמעו דם ביום חמישי, בנוכחות 20 שרים ובכירים של אבו מאזן".

מצליח שאלה את בן שטרית האם דיברו עם הפלסטינים על הפיגועים, והוא ענה: "דיברתי ואמרתי לו תפסיקו את ההסתה, הפיגועים לא נוצרים מאליהם, הפיגועים זה פועל יוצא של ההסתה. אז אני אומר, אתה לא יכול לשלוט על הליצן הזה איסמעיל הנייה, נעזוב אותו. אבל הטלוויזיה שלך, כלי התקשורת, העיתונות, וההסתה בספרים בבתי הספר. אז הוא אמר שהקים ועדה עם הישראלים והאמריקנים כדי למחוק כל דבר שיש בו פגיעה ביהודים ובישראל. אני לא תמים, ואני משוכנע מעבר לכל ספק שהוא רוצה וגם נתניהו רוצה. במכתב מ-31 בדצמבר נתניהו כתב לי: 'אני מפציר בך להמשיך במגעים ולהניח יסודות'. הוא בהחלט מלווה אותנו והעוזרים שלו מתקשרים ומעודדים".

"משעל על הבוקר", כל בוקר ב-9:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"