התחממות ביחסים: הערב (שישי) פורסם בחדשות ערוץ 2 כי יש התקדמות עם היוזמה הצרפתית ויתקיים מפגש בין הישראלים לפלסטינים בחודש יולי. עוד עולה מהפרסום כי צרפת הגישה למדינות החברות במועצת הביטחון מסמך ולפיו היא תקיים מפגש בינלאומי כבר בחודש אפריל בהשתתפות מדינות הקוורטט ומדינות ערב. לפי המסמך, מתוכננת כאמור, פגישה בין נציגים ישראלים ופלסטינים.



בתוך כך, השבוע הציג שגריר צרפת, פטריק מיזונאב, למשרד החוץ את פרטי היוזמה שלאחריה אמר ראש המערך המדיני במשרד החוץ כי ישראל תומכת במשא ומתן ישיר עם הפלסטינים ומתנגדת לכל ניסיון לקבוע מראש את תוצאות המשא ומתן. עוד הוא אמר כי עקרון זה, המלווה את התהליך מתחילתו, זוכה לתמיכה של הקהילה הבינלאומית לאורך השנים ועמד גם בבסיס המו"מ לשלום עם ירדן ומצרים.



כזכור, לפני כשלושה שבועות, צרפת הציבה אולטימטום קשה לישראל כששר החוץ הצרפתי, לורן פביוס אמר כי "נכיר במדינה פלסטינית אם מאמצינו בשבועות הקרובים לפרוץ את המחסום בשיחות ייכשלו". עוד הוא אמר כי "צרפת תחל בשבועות הקרובים בהכנות לוועידת שלום בינלאומית שתקבץ יחדיו את הצדדים ואת השותפים העיקריים למשא ומתן - האמריקאים, האירופים והערבים - על מנת לשמר ולהביא לכך שחזון שתי המדינות לא ירד לטמיון". עוד הוסיף שר החוץ של צרפת כי בתור חברת קבע במועצת הביטחון של האו"ם, לצרפת יש אחריות לשמר את המאמצים לקיים את פתרון שתי המדינות בין ישראל לפלסטינים".



שר החוץ של צרפת פביוס. צילום: רויטרס
שר החוץ של צרפת פביוס. צילום: רויטרס



מספר ימים לאחר הודעת פביוס, ראש הממשלה, בנימין נתניהו התייחס ליוזמה הצרפתית: "עלתה הצעה של גורמים צרפתיים לכנס ועידה בינלאומית עם איום שאם בסופה לא תצליח, אז למעשה צרפת תאמץ במידה רבה את העמדה הפלסטינית". לדבריו, מהות הדבר היא מתן תמריץ לפלסטינים לבוא ולא להתפשר. "מהות משא ומתן היא פשרה והיוזמה הצרפתית כפי שדווחה נותנת לפלסטינים מראש את כל הסיבות לא לעשות כך". עוד הוסיף נתניהו כי עמדת ישראל היא ברורה: "נפעל על מנת שתהיה התפכחות כאן. אנחנו מוכנים למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים וללא תנאים מוכתבים".



לעומת התגובה הישראלית, אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית, בירך על הרעיון והודה על המאמצים הערבים והאירופאים לתמיכה ביוזמה זו. בנאום שנשא בפני פסגת האיחוד האפריקאי באדיס אבבה שבאתיופיה, קרא אבו מאזן ליישם את יוזמת השלום הערבית על בסיס שתי מדינות, וליצור מנגנון חדש לפתרון הסוגיה בחסות מועצת הביטחון של האו"ם. "לא נשוב למו"מ למטרת משא ומתן, לא נמשיך ליישם הסכמים חתומים, ולא נקבל פתרונות זמניים", אמר אבו מאזן.