יו"ר סיעת יש עתיד, חבר הכנסת עפר שלח, יוזם הצעת חוק  שתסדיר את פעילותם של השירותים החשאיים בישראל - שירות הביטחון הכללי והמוסד - לראשונה מאז קום המדינה. "הסדרת פעולתם של ארגוני המודיעין והפיקוח הממשלתי עליהם היא מהלך מתבקש, שהיה צריך להתבצע כבר מזמן", אמר ח"כ שלח.



לדבריו, "כל מי שנחשף לפעולתם של ארגונים חשובים אלה יודע, שכפיפותם הבלעדית לראש הממשלה יוצרת חורים משמעותיים בפיקוח היומיומי על תקציבים, יעדים, ביצוע החלטות ותיאום בין גופי המודיעין השונים. ברור גם שיש להסדיר את פעילותו של המוסד בדומה למה שנעשה בשב"כ; ראשי השירות בעשור האחרון יעידו עד כמה ההסדרה הזו תורמת לפעולתו".



שלח הוסיף כי "מבחינתי, חוק השירותים החשאיים הוא יישום נוסף של מדיניות הביטחון הנדרשת לישראל, אותה אני מפרט בספרי 'האומץ לנצח' ופועל למענה בכל הערוצים האפשריים לח"כ. בקרוב אגיש הצעות חוק נוספות הנגזרות מאותה מדיניות, הנדרשת מיידית כדי ליצור לישראל מערכת ביטחון יעילה ואפקטיבית".



עוד אמר חבר ועדת חוץ וביטחון, כי השירותים החשאיים הם אבן יסוד בביטחון הלאומי של ישראל. מאז הקמת המדינה פועלים גופים אלה ישירות תחת ראש הממשלה, שהקשב שלו לפעילותם השוטפת ולשינויים הנדרשים במבנה ובסדרי העדיפויות שלהם הוא מוגבל מטבעו. "במצב זה אין על השירותים החשאיים פיקוח מיניסטריאלי דומה לזה שקיים ביחס לצה"ל או לגופי מודיעין אחרים בעולם. מצב זה מביא לליקויים רבים במערכת קבלת ההחלטות האזרחית הנוגעת אליהם, ולפיקוח חסר על גופים שמשמעותם לביטחון המדינה קריטית וחלקם בעוגת התקציב עולה מדי שנה. האמצעים המוצעים בחוק זה ישפרו מצב בעייתי זה באופן דרמטי".