קבוצה של 20 שרים לשעבר, בהם דן מרידור ומיכאל איתן (ליכוד), שאול יהלום (מפד"ל) ומאיר שטרית (התנועה) פרסמו הערב (שני) מכתב התנגדות לחוק ההשעייה, אשר צפוי לעלות מחר לדיון בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. חברי הפורום המתכנס במכון הישראלי לדמוקרטיה מציינים כי הם מתנגדים להצעת החוק המתגבשת המכונה "חוק ההשעיה", אשר תכלול מתן אפשרות לחברי כנסת לפסול את עמיתיהם בשל התבטאויות. 

"ההצעה העומדת על סדר היום הנה הצעה מיותרת, היות שבחקיקה הנוכחית קיים מענה מלא לתופעות של הסתה ותמיכה בטרור", צוין במכתב.  עוד הוסיפו השרים לשעבר, כי "הסמכות לדון בתחום זה, צריכה להינתן במסגרת הדין הפלילי והחוק הקיים". 

אחד החותמים. חיים רמון. צילום: אריאל בשור
אחד החותמים. חיים רמון. צילום: אריאל בשור


שרים נוספים לשעבר שחתמו על המכתב הם יוסי ביילין, יורם ארידור, דוד מגן, ראלב מג'אדלה, מיכאל מלכיאור, אברהם פורז, עמי איילון, חיים רמון, רוני מילוא, עוזי ברעם, אורית נוקד, בייגה שוחט, חיים אורון, אופיר פינס-פז, אפרים סנה ויולי תמיר. 
 

לוועדה יובא נוסח מרוכך ומצומצם 

עוד בטרם פורסם המכתב הודיע יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) כי בכוונתו להביא מחר לוועדה  נוסח מרוכך ומצומצם של הצעת חוק ההשעייה, המאפשרת לכנסת ברוב של 90 ח"כים להשעות או להדיח ח"כ מכהן.
 
בניגוד לכוונתו המקורית החליט סלומינסקי למחוק מהצעת החוק את הסעיף המאפשר להדיח ח"כ רק בשל התבטאות בעד טרור. ההצעה להשעות ח"כ תתבסס כולה על העילות הקבועות היום בחוק יסוד הכנסת לפסילת מועמד או רשימה (סעיף 7 א'), ללא תוספות או שינויים. מדובר בשלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות ותמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל.
 

תחילה שקל ח"כ סלומינסקי לתקן את סעיף 7 א'  ולמחוק ממנו את התמיכה ב"מאבק מזוין של מדינת אוייב או ארגון טרור" כדי שהצעת החוק תתייחס גם לתמיכה בטרור היחידים המשתולל בארץ מזה מספר חודשים, אולם לאור ההתנגדות הרבה שההצעה מעוררת הוחלט להשאיר את הסעיף כולו כמות שהוא ולנסות לתקנו בנפרד במסגרת הצעת חוק אחרת.
 
לדיון מחר יגיע יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין שיסביר את עמדתו. כזכור, ח"כ סלומינסקי קטע בשבוע שעבר את הדיונים בהצעת החוק לאחר שיו"ר הכנסת נשמע אומר כי כל עוד הוא משמש בתפקיד, חוק ההשעייה לא יעבור. אדלשטיין הסביר כי התכוון לנוסח הראשוני שהוצע לפיו ניתן יהיה להדיח חבר כנסת בשל התנהגות לא נאותה אולם התרצה רק לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר אליו והודיע כי כל סיעות הקואליציה תומכות בהצעת החוק. בהצעה צפויה לתמוך גם סיעת ישראל ביתנו. הדיונים בהצעת החוק לקריאה ראשונה יימשכו גם בשבוע הבא.