בניסיון להילחם בתנועת ה-BDS, גלעד ארדן השר לביטחון פנים והשר לעניינים אסטרטגיים, הכריז כי משרדו יממן עשרה תקנים עבור משרד החוץ שישמשו לאיוש תפקיד רכזי BDS בעשר שגרירויות מרכזיות בעולם. במשרד החוץ אומרים היום (שלישי) כי זו הוכחה נוספת לפירוקו של המשרד ולהתנהלות "עקומה".



יו"ר ועד עובדי משרד החוץ חנן גודר, הסביר: "מצד אחד אני מברך, ומצד שני זה פשוט מטופש. זה שמדינת ישראל מוסיפה תקנים זה מבורך אבל יש בעיה עם השיטה והממשק. למי הם יהיו כפופים, ללשכת החוץ או לראש הממשלה או שיהיו כפופים לארדן? אני תומך בהוספת תקנים, אבל הדרך מעוותת, הם מפרקים את משרד החוץ והולכים עקום. אולי זה לעג לרש, אבל לפחות מתחילים במקום כל-שהוא. אני לא רוצה לבטל את זה לחלוטין, למדינת ישראל יש ממשלה שתפקידה לנווט איך ולהחליט איך עושים את הדברים. אני יכול לצעוק ולומר שזה מטופש לעשות דברים ככה, אבל בסופו של יום הם מחליטים. זה שטות ארגונית להביא עשרה תקנים דרך משרד אחר".


הכנס החשאי של ארדן


בתוך כך, בירושלים ננעל כנס חשאי שארגן המשרד לעניינים אסטרטגיים תחת הכותרת "הקואליציה הבינלאומית למען ישראל". בכנס השתתפו כ-150 מנהיגים יהודיים וארגונים הפועלים נגד תנועת החרם. עיתונאים לא הוזמנו לכנס ונציגים שהשתתפו בו התבקשו לשמור על סודיות תוכנו מאחר ותנועת החרם מנסה לגלות מידע על תכניות הפעולה נגדה.



בכנס דנו, בין היתר, בנושאים הבאים: מיפוי וגיבוש אמצעים מתקדמים לזיהוי מוקדם של יוזמות להטלת חרם, חשיפת ''הפנים האמיתיות'' של תנועת הדה-לגיטימציה והפעילים בה, גיבוש צעדים קונקרטיים להתמודדות עם איומים על חברות זרות או ישראליות, הגברת הפעילות הפרו ישראלית באינטרנט ברחבי העולם, קידום פעילות למיתוג חיובי של ישראל והבאת משלחות לישראל של מעצבי דעת קהל.



בעקבות הכנס אמר השר ארדן כי ''פעילי ה-BDS מאורגנים כרשת עולמית שפועלת לבודד את ישראל ולכן מטרתנו היא לבנות רשת נגדית של ארגונים אזרחיים תומכי ישראל, שיפעלו כל העת כדי להתמודד עם השקרים וההכפשות שמפיצים פעילי ה-BDS, כפי שקרה בלונדון. בשבועות האחרונים היו לנו מספר הישגים והחלטות חשובות שנתקבלו כמו החלטת ממשלת בריטניה, עיריית פריז ועוד אך המאבק נגד ניסיונות החרם עוד ארוך ומורכב".


כרזות נגד ישראל ברכבת התחתית בלונדון. צילום מסך



גל הטרור: "אין טעם בהלקאה עצמית"


מוקדם יותר במהלך הבוקר שוחח ארדן עם חגי גולן ורינה מצליח ב-"רדיו ללא הפסקה 103FM", על הנחיית הרמטכ"ל גדי איזנקוט לאפשר לכל לוחמי צה"ל לצאת מבסיסיהם עם נשקם האישי בשל המצב הביטחוני. השר ארדן, שאישר לפני מספר חודשים הקלות בקבלת רישיון לנשק ואף יזם הצעת חוק בנושא, הביע את שביעות רצונות מהוראת הרמטכ"ל: "אני חושב שזו החלטה נכונה וחשובה אף על פי שאני בהחלט מודע גם לחששות של רבים בציבור מכך שנשיאת נשק בין אם מדובר בחיילים או במאבטחים, עלולה לגרום גם לתקלות שונות כמו גנבת נשק או פליטת כדור. אך מצד שני, איננו יכולים להתעלם ממה שקורה ברחובות, אנחנו הרי לא רוצים בכך, אבל עובדתית, יש היום מחסור במודיעין, ויש קושי כאשר מדובר בטרור של יחידים, ואיננו יכולים לדעת איפה יתפוס אותנו הפיגוע הבא. לכן בעת הזאת, ואני לא אומר שזו צריכה להיות המדיניות לעולמי עד, נכון יותר שיהיו יותר נושאי נשק ובלבד שהם מיומנים ומתורגלים ויכולים להוות מכפיל כוח לכוחות הביטחון במקרה שקורה פיגוע. כבר ראינו מקרים רבים שבהם אזרחים היו אלה שסיכלו את הפיגוע בזכות הנשק שהם נשאו".



כאשר נשאל השר ארדן על פתרון יעיל בטווח הקרוב להפסקת גל הטרור הנוכחי שבו אנו עדים לגילם הצעיר של המפגעים, השיב כי אינו יכול לשער כמה זמן זה ייקח: "גם בעבר חווינו גלי טרור שהיה נדמה כי לא ייפסקו לעולם. בסופו של דבר, הצלחנו לסיים זאת בזכות הנחישות וההתמדה של מערכת הביטחון שלנו שיודעת להתאים את שיטות הפעולה שלה למצב הנוכחי, כמו לדוגמה היכולת להגיע כיום למחבל הפוטנציאלי דרך הרשתות החברתיות, שבה מושקעים כעת אמצעים רבים".

כאשר נתבקש להגיב על אמירתו של ראש אמ"ן על כך שחייבים לפעול במקביל גם ברמה המדינית מול הפלסטינים, השיב ארדן: "איני מכיר את האמירה הזאת ואני מקווה שהיא לא נאמרה, כי תפקידו של הדרג המדיני הוא לחפש כל הזמן יוזמות חדשות ואיך להניע את התהליך המדיני מול הפלסטינים ואיך לנסות ולצאת מהקיפאון. מצד שני, כפי שנראה כעת, הפלסטינים החליטו על מסלול חד צדדי שיזיק למדינת ישראל, ויש כאן מערכת הסתה בכלי התקשורת הפלסטינים הרשמיים, במערכת החינוך, והייאוש שנוצר ברחוב הוא לא רק מהתהליך המדיני, אלא גם מההנהגה הקיימת".