בעוד ראש הממשלה מנסה לקדם את היוזמה להקמת קזינו באילת, הגישו יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן וקבוצת חברי כנסת הצעת חוק שנועדה להגביל את הפרסומת והשיווק של הגרלות והימורים. "הימורים היו תמיד חלק בלתי נפרד מהחברה האנושית ונראה כי ניסיון למנעם כליל נדון לכישלון. בישראל נמצאה דרך ביניים המתירה הימורים אך ורק לגופים ממלכתיים. פתרון זה נועד לאפשר פיקוח על היקף ההימורים ולהבטיח כי רווחי ההימורים יופנו לאפיקים מועילים לציבור", נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק.



לדברי היוזמים כיום, החוקים וההוראות המסדירים את שידור הפרסומות ושידורי החסות בערוצי הטלוויזיה והרדיו השונים, אינם מטילים מגבלות תוכן על פרסום הימורים בטלוויזיה או בכל מדיום אחר.



במדינות רבות בעולם מקובל להסדיר ולהגביל פרסומות ושיווק של הימורים חוקיים באמצעות חקיקה. ממחקרים עולה כי פרסום ושיווק הימורים מהווים גורם בעל משמעות, בתוך מכלול הגורמים המשפיעים על התנהגות ההימורים בחברה ועל התפתחות הפרעות הימורים בקרב אנשים המועדים לכך, לרבות בקרב בני נוער.



"שיווק הימורים באופן שמציג את הפעולה כמסלול לשינוי מסלול חיים של אדם, מייצר מצג שווא אשלייתי שמעודד אנשים להמר בצורה חסרת אחריות. פרסום ושיווק הימורים משפיע על רמת החשיפה להימורים, תחושת הזמינות והנגישות של הימורים וכן על מידת הלגיטימציה החברתית", קובעים המציעים.



"מצג שווא אשלייתי". ח"כ רועי פולקמן. צילום: יח"צ
"מצג שווא אשלייתי". ח"כ רועי פולקמן. צילום: יח"צ



לפיכך, נוכח הנזק החברתי, המשפחתי והאישי העלול להיגרם בשל הימורים, מציעים ח"כ פולקמן ושאר יוזמי ההצעה לקבוע בחוק איסור פרסומת בשבח הימורים והגרלות, בדומה להוראות החוק לגבי פרסום ושיווק של אלכוהול ומוצרי טבק שם מחויבים המפרסמים להוסיף אזהרה כי עישון או צריכת יתר של אלכוהול מסוכנים לבריאות.



בנוסף, מוצע לקבוע חובת פרסום ההשלכות השליליות של הגרלות והימורים ופרסום של סיכויי הזכייה במוצר הגרלה או הימור באופן מדויק, זאת על מנת להקטין את הסיכוי להימור חסר אחריות ואשלייתי.



על כן קובע אחד הסעיפים בהצעה החדשה, כי "לא יעשה אדם פרסומת בשבח הגרלה או הימור כשלעצמם ולא יפרסם תוכן פרסומי העלול ליצור את הרושם שהימורים או הגרלות עשויים לשפר את מצבו הכלכלי של המשתתף או את מעמדו החברתי".



כמו כן יאסר לפרסם פרסומת להגרלה או להימור ללא הבהרה בדבר סיכויי הזכייה בהגרלה או בהימור באופן מדויק, שלא תציג סיכויי זכייה גבוהים מסיכויי הזכייה הקיימים במציאות.



על הצעת החוק חתומים גם ח"כ אלי כהן (כולנו), ח"כ מרב מיכאלי וח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), ח"כ יואב בן צור (ש"ס) וכן ח"כ שרן השכל (ליכוד).