ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד לקחו השבוע כל אחד לעצמו את הקרדיט על החלטת עיריית לונדון להסיר את הכרזות האנטי ישראליות מתחנות הרכבת התחתית בעיר. אבל מסקר שנערך עבור ערוץ הכנסת מתברר שרוב הציבור מאמין דווקא לגרסתו של לפיד.
 
כזכור לפיד סיפר בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת כי שוחח עם ראש עיריית לונדון ובעקבות השיחה הורה ראש העירייה לעובדיו להסיר את הכרזות. נתניהו לעומת זאת סיפר בישיבת סיעת הליכוד כי מרגע שנודע על הכרזות הוא הנחה את מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, שהיה באותה עת בבירה הבריטית, לפעול להסרתן.

בסקר של מכון פאנלס פוליטיקס שפורסם היום בערוץ הכנסת נבדקה השאלה "למי אתה נוטה יותר להאמין בקרב הגרסאות על הקרדיט להסרת הכרזות בלונדון, לנתניהו או ללפיד?". מתברר ש-33% מעדיפים את גרסתו של יאיר לפיד על פני 27% שמאמינים לגרסת ראש הממשלה. אגב 24% אינם מאמינים לאיש מביניהם.

כרזות נגד ישראל בלונדון
כרזות נגד ישראל בלונדון

 

בסקר נבדקה גם השאלה - "מי אמור לטפל בתופעת החרם?" 46% השיבו כי האחריות בעניין מוטלת על משרד החוץ לעומת 41% הסבורים כי האחריות מוטלת על ראש הממשלה המכהן גם כשר חוץ. רק 9% סבורים שהתפקיד צריך להיות מוטל על השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שקיבל אחריות על הנושא.
 
מכאן נגזרת ככל הנראה התשובה לשאלה האם העבודה שאין לישראל שר חוץ במשרה מלאה פוגעת במאבק של מדינת ישראל בתופעת החרם ובתנועת ה-BDS העולמית. 78% סבורים שהעובדה שאין שר חוץ במשרה מלאה פוגעת במאמציה של ישראל לעומת 16% שאינם סבורים כך.
ובאותו עניין, 78% מהציבור אינם מרוצים מהאופן בו הממשלה מתמודדת עם סוגיית החרם על ישראל לעומת 18% בלבד שהביעו שביעות רצון מטיפול הממשלה בחרם.
נושא אחר שנבדק בסקר הוא העונש החמור שהטילה השבוע סיעת הליכוד על ח"כ אורן חזן – הדחה מחברותו בוועדת החוץ והביטחון ומוועדת הכנסת משום שנעדר מהצבעה חשובה. כאן התשובה היא חד משמעית: 70% מהציבור סבורים שהעונש מוצדק לעומת 17% בלבד הסבורים כי מדובר במהלך לא נכון.
אגב, 49% אינם סבורים שדי בכך ולדעתם על הליכוד להפעיל נגד ח"כ חזן סנקציות נוספות וזאת לעומת 33% שסבורים כי די בסנקציות שכבר הופעלו.