נשים שיולדות בבית צפויות לקבל מענק לידה מלא. זאת אם תתקבל הצעת החוק שתעלה ביום רביעי להצבעה טרומית. ח"כ תמר זנדברג, יוזמת החוק, אומרת ש"המדינה צריכה לאפשר חופש בחירה לנשים ולא למנוע ממי שבוחרת ללדת בבית את המענק המגיע לה", אומרת זנדברג, "מדובר במענק שנועד לכסות הוצאות ראשוניות עבור הילוד" מסרה. לדבריה, "המקום שבו האם בוחרת ללדת אינו רלוונטי לעניין מענק הלידה. מחקרים מראים כי ההצדקה הרפואית אינה תקפה כאשר מדובר בהריון בסיכון נמוך המלווה על ידי מיילדת, ואסור למנוע מאשה לבחור באפשרות האישית הטובה ביותר בשבילה באמצעות סנקציה כלכלית. יש מקום לאלטרנטיבה של לידה ביתית ועלינו כמחוקקים לדאוג לבטיחות לידות אלה באמצעות החזר כספי בגין שימוש במיילדת מוסמכת".



זנדברג מדגישה שחוק מסוג זה יפסיק את האפליה הקיימת כיום נגד נשים שבוחרות ללדת בלידת בית, ותקבע כי גם נשים אלה יהיו זכאיות למענק לידה. כיום רק נשים היולדות בבית חולים או שמגיעות לבית חולים מיד לאחר הלידה מקבלות מענק לידה, ואילו נשים שבוחרות ללדת בבית לא מקבלות סכום זה. הצעת החוק קובעת כי נשים בלידת בית יקבלו את מענק הלידה, וכמו כן יוכלו לתבוע מענק אשפוז לכיסוי הוצאות עבור מיילדת מוסמכת, במידה ואכן נעזרו בכזו.



הסיבה ההיסטורית לאפליה זו נובעת מההנחה כי לידה בבית חולים היא הלידה הבטוחה ביותר וכי יש לעודד נשים ללדת בבתי חולים בלבד, אולם מחקרים שנעשו בשנים האחרונים מצאו כי כאשר מדובר בלידה בסיכון נמוך, המלווה על ידי מיילדת מוסמכת אין ללידה זו השפעה שונה על בריאות היולדת או הילוד לעומת לידה בבית חולים. בשנים האחרונות יותר ויותר נשים בוחרות ללדת בבית במרחב טבעי ומוכר, ועדיין שיעור הלידות הביתיות בישראל נמוך ומסתכם בפחות מאחוז מכלל הלידות.



הצעת החוק כוללת תיקון של חוק הביטוח הלאומי, הנוגע למענק הלידה ולמענק האשפוז, וכן תיקון של פקודת המיילדות, הנוגע לתקנות לעיסוק מיילדות ביילוד מחוץ למוסד רפואי שייקבעו על ידי שר הבריאות באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות. התיקון המוצע לפקודת המיילדות נועד להסדיר את נושא הלידה האלטרנטיבית אשר עד כה הייתה מחוץ לכל פיקוח, וזאת על ידי הסמכת שר הבריאות להתקין תקנות אשר יקבעו את התנאים שבהם תותר ותוכר לצורכי מענק אשפוז לידה מחוץ לבית החולים. מענק הלידה מסתכם כיום ב-1,751 שקל עבור הילד הראשון במשפחה, 788 שקל עבור הילד השני ו-525 שקל בגין כל ילד נוסף.



כיום מתקיימות בישראל בין 600 ל-800 לידות בית מדי שנה, כלומר תשלום של 1,751 שקלים לכל היותר ללידה יחייבו תוספת תקציב שנתית מקסימלית של 1.4 מיליון שקל. הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חברת הכנסת זהבה גלאון ועל שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חברת הכנסת זהבה גלאון וכן על ידי דוב חנין, איימן עודה, עידה תומא סלימאן, יוסף ג'בארין ועבדאללה אבו מעריף שצפויים להצביע בעדו.



ראוי לציין כי כבר נעשתה עבודה רבה וטובה בעניין זה במשרד הבריאות וכי לכן אין כל מניעה לביצוע מיידי של הוראה זו. ארגון הבריאות העולמי, ציין שעל סמך מחקרים רבים שנערכו בעשור האחרון, הוא מכיר בבטיחותה של לידת בית. במדינות מתקדמות שונות בעולם מתקיימות לידות בית כחלק משרותי הבריאות הציבוריים. בשנת 2013 בעקבות מחקרים בנושא, הגדילה ממשלת בריטניה כשהחליטה להמליץ לנשים בריאות עם הריונות תקינים ללדת בביתן או בבית יולדות, המנוהל על ידי מיילדות, שכן תוצאות הלידה לאם ולעובר היו שוות לתוצאות לידות בבית חולים, עם פחות התערבויות רפואיות ויותר שביעות רצון.



כדי לקדם את החוק, יצאו בימים אלה, נשים ומיילדות התומכות בלידה טבעית ביתית, תוך שימוש באתר שהקימו (www.imahi.co.il), בקריאה לפנות לח"כים וקובעי מדיניות על מנת לקדם את החוק המדובר ולהצביע בעדו, לכתוב פוסטים באינטרנט ובפייסבוק והפיץ ככל הניתן. בין היתר הטענה שלהן היא: "במצב הקיים כיום בו הרפואה הציבורית נמצאת בסכנת קריסה ובתי החולים פועלים בתפוסה גבוהה, המסכנת את חיי מאושפזים, ויש טעם רב ביצירת תמריץ לנשים בריאות, ללדת מחוץ לבתי החולים", נאמר באתר.



חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי נשים רבות יותר ויותר מבקשות לעבור את חוויית הלידה בבית. "אין סיבה למנוע זאת מהן, כאשר מדובר בלידה רגילה ואין בה סיבוכים מיוחדים".