ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין השתתפו הערב (ראשון) באירוע המיוחד לציון 100 שנה להולדתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר ז"ל, שהתקיים במרכז מורשת בגין בירושלים. האירוע התקיים בנוכחות בני משפחתו של יצחק שמיר ושר המשפטים לשעבר משה ניסים ובהנחיית העיתונאית צגה מלקו.



במהלך האירוע אמר נתניהו: "גם בזמנו של שמיר היו גלי טרור, הוא ראה את ההתפרצות התקופתית של הטרור כהמשך מעשי האלימות מצד ערביי הארץ, התפרצות שהחלה כבר בשנות ה-20. שמיר הדגיש בכל השנים הללו ואני מצטט 'לא חל שום שינוי במשימה ובמטרה של הטרוריסטים. מרחץ הדמים היה תמיד מכוון נגד היהודים והמניע היחיד היה תאוות חורבן'". 


שובו של המופתי

כמו כן, ראש הממשלה שב וחזר על הדברים שאמר בעבר על המופתי של ירושלים, חאג' אמין אל חוסייני: "אני חייב לציין שגל הטרור הנוכחי ממשיך את המגמה והוא מוזן מהסתה פרועה. גל הטרור שהיה בשנות ה-20, כשסבי עלה לארץ הוזן ע"י הטענה של המופתי אל חוסייני, שהיהודים עומדים להשמיד את מסגד אל אקצה ויבנו במקומו את הבית השלישי. ההסתה הזו נמשכת והניסיונות להסביר את הטרור ככזה שנובע מייאוש ותסכול של הפלסטינים אינם נכונים. האמירה הזאת פוטרת את האחריות של הפלסטינים ממעשיהם. עוד לפני שהיו שטחים והתנחלויות וגם כשהיה תהליך מדיני וגם כשלא היה. לא נכנענו לטרור בזמנו של שמיר וכך יהיה גם עכשיו".


כזכור, בפעם האחרונה שנתניהו השתמש במופתי חאג' אמין אל חוסייני כדוגמה להסתה, התחוללה סערה לאחר שנתפס כמי שטען כי רעיון השמדת היהודים היה של המופתי של ירושלים ולא של היטלר. בנאום בפני הקונגרס הציוני העולמי בירושלים, התייחס נתניהו לפגישה שהתקיימה בין המופתי להיטלר בנובמבר 1941, ואמר: "היטלר לא רצה להשמיד את היהודים באותו זמן, הוא רצה לגרשם". עוד אמר אז נתניהו כי "חאג' אמין אל-חוסייני הלך להיטלר ואמר לו 'אם תגרש אותם, כולם יבואו הנה (לפלשתינה)'". על פי גרסתו של נתניהו, היטלר שאל "אז מה עליי לעשות איתם", והמופתי השיב לו "שרוף אותם". לאחר הסערה, סייג נתניהו את דבריו ואמר כי "הנאצים אחראים לשואה, המופתי רק שיתף פעולה".


"שמיר הבטיח ביטחון לדורות"



פרט לנתניהו, גם נשיא המדינה ראובן ריבלין השתתף באירוע ואמר: "שמיר היה נאמן לעקרונותיו ועם זאת הלך בין הטיפות, נכון לפשרות הפוליטיות ההכרחיות כל כך להשגת המטרה. והמטרה הייתה תמיד, ומעל הכל, הבטחת שלומה ובטחונה של מדינת ישראל. לא לעוד שנה, לא לעוד עשור, הבטחת שלומה של מדינת ישראל לדורות."



ריבלין. צילום ארכיון: מארק ניימן, לע"מ



ראש מרכז מורשת בגין הרצל מקוב, ששימש כראש לשכתו של שמיר בעת כהונתו כראש ממשלה, אמר: "אין בין ראשי הממשלה שכיהנו בישראל ואני מעז לקבוע שגם בין מנהיגים בעולם, מנהיג שעשה כל כך מעט כדי לזכות בכהונה הרמה. כאשר הוא ממלא את תפקידו הוא רואה בו פיקדון המופקד בידיו כדי לשרת את עם ישראל ולא ירושה בזכות כל-שהיא שמגיעה לו. אפיון נוסף למנהיגותו הוא נכונותו להתחלק בהנהגה מתוך אמונה בכוחה של האחדות וכדי לשתף את כל הכוחות בהשגת טובת האומה. לי העבודה במחיצתו הייתה בית ספר מרתק שאת לקחיו אני מנסה ליישם בחיי ובעבודתי."