הצעת "חוק ההשעיה", המבקשת לאפשר להדיח חברי כנסת מכהנים התומכים בטרור, תובא היום לאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת לקראת הקריאה הראשונה במליאת הכנסת. יו"ר הועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) משוכנע ואומר: "יש לנו רוב". הוא הביע תקווה כי החוק כולו יאושר בשלוש קריאות כבר בשבוע הבא.
 
על פי הצעת החוק שנולדה בעקבות פגישת חברי הכנסת של בל"ד עם משפחות מחבלים, תוכל הכנסת ברוב של 90 ח"כים להשעות חבר כנסת מכהן אם עבר על סעיף 7א' לחוק יסוד: הכנסת. כלומר, אם נמצא ששלל את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסית לגזענות או תמך במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד ישראל. 
 
ההצעה גם קובעת כי תידרש פנייה של 61 ח"כים כדי להגיש לכנסת את הבקשה להשעות את אחד הח"כים, ולהתניע בכך את המהלך. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הסתייג מכוונה זו והציעה להעלות את מספר הח"כים הדרושים כדי לפתוח בהליך של השעיה ל-70. יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי נעתר לבקשה זו, והחליט להביא היום להצבעה נוסח ברוח ההצעה של יו"ר הכנסת.
 

"אומרים לנו שאי אפשר יהיה לממש את החוק, משום שלא ימצאו 90 חברי כנסת שיתמכו בו. על כן, מבחינתי, זה לא מעלה ולא מוריד אם את תהליך ההתנעה של בקשת ההשעיה יעשו 70 ח"כים ולא 61", הסביר ח"כ סלומינסקי את הסכמתו לבקשת אדלשטיין.
 
סלומינסקי מתכוון, בנוסף, להוציא מהנוסח שיונח בפני הוועדה את הסעיף הקובע כי ניתן יהיה לערער על החלטת הכנסת בפני בית המשפט העליון. "זה סעיף מיותר משום שעלול להשתמע ממנו כאילו קבלת החוק טעונה אישור של בית המשפט העליון", הסביר יו"ר ועדת החוקה.
 
לגבי ההצבעה היום אמר: "ראש הממשלה הבטיח לי שהקואליציה כולה תתייצב מאחורי הצעת החוק המוגשת כהצעה מטעם ועדת החוקה כולה. אני מקווה שאכן כך יהיה משום שהצעת החוק באה לומר שגם לדמוקרטיה יש קווים אדומים - אחרת תהיה פה אנרכיה. חברי כנסת נבחרים על סמך זה שהם אינם תומכי טרור ואינם שוללים את קיומה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית ואינם מסיתים לגזענות. אם תוך כדי כהונתם מתברר ההיפך ומתגלה פרצופם האמיתי ברור שמקומם לא בכנסת".
 

לגמור בחוץ


ועוד היום בכנסת, ייערך לראשונה כנס משותף מטעם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד בנושא "מעמדה הבינלאומי של ישראל בעולם". 
 
יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג לא הוזמן לכינוס. מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, שדווקא הוזמן, הודיע כי לא יוכל להגיע בשל "התחייבויות קודמות", בלשונו. לעומתו אמורים להגיע למפגש יו"ר ועד עובדי משרד החוץ חנן גודר, וכן כמה מעובדי המשרד. 
 
הכנס נועד, בין היתר, לפעול להצלת משרד החוץ, שכן לדברי ליברמן עובדים במשרד פנו אליו וביקשו את עזרתו. זאת לנוכח השיתוק, כהגדרתם, הפוקד את המשרד בהיעדר שר במשרה מלאה ולנוכח סגירת נציגויות ישראליות בכמה מקומות בעולם.
 
לדברי לפיד, הוא וליברמן שוחחו לא אחת לאחרונה על המשבר במשרד החוץ, ועל המשמעות שלו לגבי יחסי החוץ של ישראל. 
 
אשר להיעדרותו הבולטת של יו"ר האופוזיציה הרצוג, ליברמן ולפיד טוענים כי לא מדובר במהלך מתוכנן נגדו. לפיד הסביר כי הרצוג לא הוזמן לכנס משום שהוא אינו מרבה לעסוק בנושאים הקשורים למשרד החוץ.
 
ליברמן גם אמר בסוף השבוע לתקשורת, כי אין בכנס עם לפיד משום סימן לבאות, ואין בו משמעות מעבר לדאגה למשרד החוץ ולדיפלומטיה הישראלית.
בין הדוברים באירוע: שגריר ישראל לשעבר בארצות הברית ח"כ מייקל אורן (כולנו).