חבר הקבינט, שר הקליטה וירושלים זאב אלקין (ליכוד), נאם הבוקר (שני) באוניברסיטת בר אילן והציג את גישתו לאתגר הצפוי לישראל ביום שאחרי אבו מאזן. "גל הטרור הנוכחי הוא פרומו לקריסת הרשות. רוב התרחישים הסבירים ליום שאחרי אבו מאזן יובילו להיעדר ירושה מסודרת, למאבק ירושה פנימי, לאנרכיה ולפירוק הרשות. מי שישלם את מחיר האנרכיה ברשות הם אזרחי ישראל ובעיקר ההתיישבות ועלינו להתכונן לפיגועים קשים יותר. קריסת הרשות זו לא שאלה של ׳אם׳ אלא של ׳מתי׳".

"זו הסיבה שאנחנו חייבים להיערך לכך ביטחונית ולהפסיק את דיוני הסרק שבוחנים האם זה טוב למדינת ישראל או לא", הוסיף אלקין, "הרשות תקרוס בין אם נרצה ובין אם לא וכדאי שמדינת ישראל תפנים את זה שהרכבת כבר יצאה מהתחנה. כרגע, לצערי, נראה שאנחנו טרם הפנמו את המצב החדש ואנחנו לא נערכים אליו כראוי".
השר אלקין פנה לאירופה ואמר כי "גם הקהילה הבינלאומית חייבת להפסיק לנסות לחזק את הרשות הפלסטינית, כיוון שמדובר בהחייאה מלאכותית בלבד שתתנפץ לנו בפנים. זה נכון שישנם מספר תרחישים, אך התרחיש הסביר ביותר בעיני הוא אנרכיה שנובעת מחוסר יורש ברור לאבו מאזן , מחוסר נכונות ללכת לבחירות מוסדרות לראשות הרשות ומעודף נשק חוקי ובלתי חוקי בשטחי הראשות. לכן,  אין טעם להמשיך בהחייאה המלאכותית הזו  לרשות, אלא לארגן לה מצבה ראויה על הקבר יחד עם הסכם אוסלו. הרשות הפלסטינית נולדה עם אבו מאזן, שיזם ודחף את אוסלו והרשות תיעלם עם אבו מאזן, לכשיילך".
השר אלקין הסביר את תפיסתו בנוגע לתהליך אוסלו: "הקונספט השגוי באוסלו הוביל אותנו למציאות של היום. שגינו כשהבאנו את מנהיגות אש״ף מטוניס, שגינו כשחשבנו שהם יטפלו בטרור ובהסתה ושגינו כשאיפשרנו להם לנהל ללא פיקוח את מערכת החינוך שלהם, את התקשורת ואת הדרשות במסגדים. כל אלה הובילו לבניית דור שעמוס בשנאה יוקדת כלפינו וגורם היום לילדה בת 13 לצאת מבית ספר ולדקור למוות יהודים".

"על מנת להילחם בגל הטרור הנוכחי", סיכם השר אלקין, "עלינו לטפל בו באנטיביוטיקה ולא באקמול. צריך להבין שהטרור של היום נולד מהזנחה של 23 שנה, מאז הסכם אוסלו. לכן, אנחנו צריכים לגעת בשורש הבעיה שהיא ההסתה בספרי הלימוד, בתקשורת ובעיקר בדרשות במסגדים. במקביל, יש להיערך ביטחונית ולהבין את השטח החדש. מקור הסמכות הוא לא היררכי ומוסדי יותר, יש לזהות את השחקנים החדשים מבעוד מועד מתחת לפני השטח. אם נדע לזהות אותם בעבודה שקטה, נוכל לנהל את המצב. אין ספק שזו פצצה מתקתקת שעוד ניתן לפרקה בפיקוח, אם רק נדע להתעורר בזמן".