ישראל וטורקיה עשויות למסור בקרוב הודעה משותפת לגבי היחסים בין שתי המדינות, כך פורסם הבוקר (שני) בעיתון הטורקי "הורייט דיילי ניוז". את הדברים אמר שר החוץ הטורקי מוולוט קבסוגלו בישיבת קבינט מיוחדת בראשותו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן בשבוע שעבר, ועסקה במדיניות החוץ של אנקרה.



היחסים בין שתי המדינות הידרדרו לאחר תקרית המרמרה, בה נהרגו תשעה פעילים ששהו על הספינה שניסתה לפרוץ את המצור הישראלי על רצועת עזה. באנקרה זעמו על האירוע והיחסים בין שתי המדינות נותקו.



עיקר המחלוקת היא בסוגיית דרישת אנקרה להסיר את המצור מעל רצועת עזה וקבלת גישות חופשיות לרצועה, כולל של כלי שיט טורקיים. בסוף השבוע אמר בכיר בחמאס כי "ישנה התקדמות רצינית בשיחות בין טורקיה ובין ישראל בעניין הקמת נמל ימי ברצועת עזה". מנגד, הכחיש מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב פולי מרדכי כי התקיים כל מו"מ בנושא. עלדבריו במידה שיתנהל דיאלוג על הקמת נמל בעזה בעתיד, הדבר יתבצע רק במסגרת הסכמים או הבנות עם הרשות הפלסטינית.




סוגיה אחרת שנמצאת שבמחלוקת היא פעילות חמאס בטורקיה. בעוד שאנקרה נעתרה לבקשת ירושלים לגרש את בכיר החמאס סאלח ערורי, דבר שפורסם כבר בדצמבר שעבר, ישראל טוענת כי מפקדת חמאס עדיין פועלת להעברת כספים ותכנון פיגועים מאיסטנבול.



בתקופה האחרונה המגעים לחידוש היחסים עלו מדרגה ובתקשורת הטורקית אף אמרו כי שתי המדינות עומדות בפני חתימת הסכם. על מנת לנרמל את היחסים, דורשת טורקיה מישראל לפצות את משפחות ההרוגים בתקרית המרמרה ולהסיר את המצור על רצועת עזה. גם נושא הגז עשוי להוות גורם מכריע בשיקופם היחסים, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי אחת הסיבות לכך שהחליט להפעיל את סעיף 52 כדי להעביר את המתווה הגז היא שיש מו"מ למכירת גז לטורקיה.



הנשיא ארדואן אמר כבר לפני כחודשיים כי "נרמול היחסים עם ישראל אפשרי אם הצדדים יגיעו להסכם על פיצוי משפחות ההרוגים בתקרית המרמרה ואם ישראל תסיר את המצור על רצועת עזה".