יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, קיימו היום (שני) במשכן הכנסת כנס תחת הכותרת "נלחמים על מעמדה הבינלאומי של ישראל בעולם". הכנס התקיים בעקבות המשבר ההולך וגובר, לדבריהם, ביחסי החוץ של מדינת ישראל, ההחלטה לסגור נציגויות של משרד החוץ ברחבי העולם ופיצול משרד החוץ לשישה משרדים שונים מסיבות פוליטיות, ללא שר חוץ במשרה מלאה.



בהודעה שפרסמה מפלגת יש עתיד לקראת הכינוס, נאמר כי המשבר ביחסי החוץ של ישראל ובמשרד החוץ מהווה פגיעה קשה ביכולת לנהל מערך חוץ אפקטיבי ומתואם כפי שנדרש במדינת ישראל בעת הזו. ההודעה מגיעה על רקע כרזות שנתלו בלונדון על ידי ארגון ה-BDS, ובהן נכתבו קריאות כגון "ישראל היא אפרטהייד".



לפיד אמר בפתח הכנס: "הידרדרות היא דרמטית. תנועת ה-BDS צוברת כוח. התקשורת העולמית מובילה קו אנטי ישראלי חריף ומכפיש בסיוע ארגונים ישראלים כמו שוברים שתיקה. מצבנו הבינלאומי מעולם לא היה גרוע כל כך ומה שמחמיר את מצב שממשלת ישראל לא מודה שהמצב גרוע.

"הביטחון הלאומי נשען על שני דברים: איכותו של החייל הישראלי ועל הבריתות האסטרטגיות והן נפגעות. היום לא היינו מקבלים את הכור בדימונה, הצוללות והסיוע האמריקאי. היו לי שיחות עם שרי חוץ של מדינות רבות. ישראל הרשמית לא בזירה, שמופקרת". 
"תארו לכם שפורצת מלחמה, זו האנלוגיה. ישראל כץ אחראי על גולני, ארדן על גבעתי, שטייניץ על הלוגיסטיקה וראש הממשלה על השריון, ברור שלא ננצח מלחמה כשהיא מנוהלת ככה". 
 

נלחמים על מעמדה הבינלאומי של ישראל בעולם- הצטרפו לכנס החירום בכנסת.

Posted by ‎Yair Lapid - יאיר לפיד‎ on Monday, February 29, 2016

ח"כ ליברמן אמר בפתח הכנס כי "משרד החוץ אינו רכוש פרטי של אף אחד, כולל לא של משפחת נתניהו - אי אפשר לקחת ולהרוס עד היסוד". לדבריו, נתניהו מנסה לקחת את שירות החוץ הישראלי ולהשמיד אותו בכוח - ‏סגירת נציגויות ישראליות בעולם בעת הזו היא טירוף הדעת. ‏



עוד אמר יו"ר ישראל ביתנו, כי לממשלה אין מדיניות חוץ. "זו הפקרות מוחלטת. ‏הבוקר השר אלקין יוצא חוצץ נגד הרשות הפלסטינית, יואב גלנט בעד הרשות הפלסטינית - אי אפשר שלממשלה יהיו שלוש-ארבע עמדות מנוגדות. ‏ראש הממשלה כאילו מוביל התפייסות עם טורקיה, אבל שרת המשפטים מובילה הקמת מדינה כורדית. איך זה מסתדר אחד עם השני - לא ברור לי. ‏ראש הממשלה לא מכניס שגרירים למפגשים עם ראשי מדינות - מה המעמד של השגרירים? איך הם צריכים להרגיש? איך מסתכלים עליהם אחר כך?".



יו"ר ועד העובדים במשרד החוץ, חנן גודר, התייחס לקשיים הכלכליים של עובדי משרד החוץ. "יש נפילה של 50% במספר המועמדים לקורס צוערים. לא כי אין אתגרים, אלא כי עובד משרד החוץ לא יכול לכלכל את משפחתו. מי שהולך לקורס צוערים הוא או מטומטם או אידיאליסט, וכנראה אין לנו מספיק אידיאליסטים. סגירה של חמש נציגויות ישראל בעולם משולה לסגירה של חמישה מוצבים בעוטף עזה. הגיע הזמן לממש את הסכם השכר, הגענו למצב שלהיות שליח של המדינה זה נחות מהשכר של שליח פיצה. ואני לא מזלזל בשליחי פיצה", אמר.



ראש השב"כ לשעבר, ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) אמר בכנס כי אין לקיחת אחריות מיניסטריאלית על מצבה המדיני של מדינת ישראל. לדבריו, "בכל הנוגע לתנועת החרם, דור שלם של מנהיגים גדל על ברכי תנועת ה-BDS וממשלת ישראל עומדת מן הצד בחוסר מעש".



ח"כ עפר שלח דיבר על כך שרבע מהתיקים לא באמת מאוישים ומוחזקים על ידי ראש הממשלה. לדבריו, לאזרחי ישראל מגיעה ממשלה שמתפקדת, אנשים שאחראים על הנושאים שלהם. הוא קרא לציבור לתבוע את שהמשרדים יאוישו במשרה מלאה: "יצאנו לרחובות על הרבה פחות מזה".



יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, לא הוזמן לכנס, אולם חברי כנסת מסיעתו כן נמצאים בכינוס, מזכ"ל מפלגת העובדה, ח"כ חיליק בר. גם מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד לא ישתתף בכנס. מיש עתיד נמסר כי גולד הודיע כי לא יוכל להגיע "בגלל התחייבויות קודמות" למרות שהוזמן בעוד מועד. לעומתו אמורים להגיע למפגש יו"ר ועד עובדי משרד החוץ חנן גודר ומספר עובדים. 



סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה בתגובה למסיבת העיתונאים של ליברמן ולפיד כי "שירות החוץ של מדינת ישראל לא מעניין את ליברמן ולפיד. מה שמעניין אותם זה לנגח את שירות החוץ הישראלי תוך ניצול ציני של עובדי משרד החוץ".



לדבריה, "החיבור בין ליברמן ללפיד הוא חיבור בין פוליטיקה חדשה לפוליטיקה ישנה על בסיס ציני, כנסים מעין אלה שמנגחים את משרד החוץ לא יתרמו למעמד הבינלאומי של מדינת ישראל".