סערת "הכותל הרפורמי" מסרבת לרדת מסדר היום. הפגישה שתוכננה להיום (ראשון) ביו ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין הרבנים הראשיים, דוד לאו ויצחק יוסף, שהיתה אמורה לעסוק במתווה הכותל הרפורמי שאושר לאחרונה בממשלה, בוטלה.



נתניהו, בעזרת היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט, שיזם את המתווה, קיווה לשכנע את הרבנים הראשיים לתמוך במתווה שעבר בממשלה. השניים מצדם מתנגדים להחלטה וטוענים כי יש בה משום הכרה של מדינת ישראל בזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים.



במקביל יצטרפו היום למחאה השר אורי אריאל וח"כ בצלאל סמוטריץ', נציגי סיעת תקומה בבית היהודי. במהלך ישיבת הממשלה שתתקיים הבוקר יסיירו השניים בכותל המערבי כדי לראות מקרוב את הנעשה שם, בהמשך למאבק שהם מנהלים נגד המתווה. בהודעה מטעם לשכת השר אריאל נמסר: "השר הצביע כמעט לבדו נגד המתווה בממשלה, ומתכוון להמשיך ולמחות בנושא זה". לשר אריאל ולח"כ סמוטריץ' יצטרפו בסיור רבנים ואישי ציבור שישמיעו קול זעקה נגד הפשרה שהושגה בממשלה.



המשבר סביב הכותל עלול להתפתח למשבר קואליציוני לאחר ששר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) הודיע בסוף השבוע כי סיעתו, אגודת ישראל, "תפרוש מהממשלה אם לא יאושר חוק לצמצום כוחם של הרפורמים". באירוע חרדי שנערך באולמי אווניו בקריית שדה התעופה הכריז השר ליצמן: "נחוקק חוק שיגביל את הרפורמים. אם זה לא יקודם - נפרוש מהקואליציה!"



דבריו של ליצמן באו בהמשך להוראת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל לחברי הכנסת לחוקק חוק שיסדיר את הסטטוס קוו בנושאי דת, מחשש להמשך ההכרה ברפורמים ובקונסרבטיבים.



בעקבות ההחלטה שהתקבלה בממשלה בנושא פשרת הכותל שלח מזכיר מועצת גדולי התורה, הרב מרדכי שטרן, מכתב לחברי הכנסת של אגודת ישראל ובו נכתב: "עליכם להתנות את שיתוף הפעולה עם הממשלה בחקיקת חוק הסטטוס קוו בעניין דת ומדינה, הקיים ומקובל זה עשרות שנים בישראל, ולפיו מתנהלים כל ענייני הדת והיהדות על ידי האורתודקסים ולא על ידי הרפורמים".