בצל המשבר המסתמן מול הבית היהודי בעניין נשות הכותל, והאיום של הרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני, הגיעו היום (ראשון) שרי הממשלה לישיבה השבועית, כששני הנושאים עמדו גם במוקד הראיונות שלהם עוד לפני הישיבה, אך רובם טענו כי מדובר באיומי סרק וכי הרשות הפלסטינית לא תוכל לבצע את ההתנתקות הכלכלית מישראל. מי שלא הגיע לישיבה הוא שר החקלאות, אורי אריאל, שהחליט להחרימה בעקבות ההסכמות עם נשות הכותל.



השר זאב אלקין אמר כי "האיומים האלה על הפסקת התיאום לא חדשים. הם מדברים על זה כבר שנה. רק פרט קטן - התיאום הבטחוני שומר על אבו מאזן יותר מאשר ששומר על ישראל ולכן אני חושב שזה איום סרק. ברגע שהאיום תופס גובה, גם מנהיגי הרשות נבהלים וזזים אחורה. אתם מכירים את עמדתי לגבי יכולת הישרדותה של הרשות הפלסטינית ולכן לא צריך להתרגש מהאיומים". על החשש לניתוק כלכלי אמר: "לכלכלה הפלסטינית אין עצמאות. אני לא חושב שהנייה ואבו מאזן יצליחו לסכם על אותו מצע וגם כאן מדובר באיומי סרק". 

"לגבי הדרישה בתחום הביטחוני שישראל תפסיק לפעול באזורי A, כולנו זוכרים מה קרה כשהגבלנו את עצמנו. זו בדיוק הסיבה שבגינה פרצה האינתיפאדה השנייה וזו הסיבה שנאלצנו להכנס לאזורים האלה. אני חושב שניסיונות הרשות מצד אחד ליהנות משת"פ עם ישראל ולפעול תחת המטרייה הביטחונית הישראלית ומצד שני לנגח אותנו בכל זירה בינלאומית, מחייבת אותנו לשקול מה המדיניות שלנו לגביי הרשות הפלסטינית.

כפי שפורסם הבוקר, הרשות הפלסטינית הודיעה רשמית לישראל כי תפסיק את התיאום הביטחוני עמה אם כוחות צה"ל ימשיכו להיכנס לשטחי A שבשליטת הרשות בגדה, ואם תתנגד ישראל לחידוש המעמד הביטחוני שניתן בהסכמי אוסלו לשטחי A ו-B, כך על פי סאיב עריקאת, שניסח מסמך המלצות להנהגה הפלסטינית. את הדברים מסרו הפלסטינים לבכירים ישראליים.

בין הדברים אותם מנסה עריקאת להניע נמצא גם האפשרות ליצור מטבע חדש במקום השקל, ולנסות ולהתנתק כלכלית מישראל, כולל נסיגה מהסכמים כלכליים היסטוריים.עוד ממליץ עריקאת לאמץ את עקרון ההתנגדות העממית הכוללת ולהפעיל את החרם הפלסטיני על ישראל ומוצריה, לפעול לפתיחת חקירה בבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג נגד ישראל, ולקדם הצעת החלטה במועצת הביטחון נגד ההתנחלויות.
 

השר שטייניץ אמר לפני הכניסה לישיבה: "לא יאסר ערפאת ולא אבו מאזן לא בנו שום דבר רציני. לא בנו דמוקרטיה אמיתית ולא כלכלה יצרנית ולא בנו מאבק אמיתי בטרור ובטחון לעצמם ולנו, לכן הם נראים כתלויים בנו לא רק ביטחונית אלא גם כלכלית ועד שלא יפסיקו השחיתויות ברשות ויבנו כלכלה יצרנית לא נראה שבשנים הקרובות יעמדו על רגליהם".
נשות הכותל. צילום: פלאש 90

 נתניהו: "נפחית את הרגולציה במדינה" 

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח הישיבה לדיונים הצפויים בממשלה, ועל הרצון שלו להקל על העסקים בישראל: "יש אצלנו עודף רגולציה, עודף בירוקרטיה, עודף משפטיזציה והשילוב של כל אלה גורם לישראל להיות פחות תחרותית ואטרקטיבית לעסקים. זה שהמחירים של השירותים גבוהים יותר והאזרח משלם יותר ועסקים עושים כאן את עסקיהם פחות, לכן יעד מרכזי של הממשלה הוא להפחית את הנטל של הרגולציה העודפת במדינה. אנחנו מתחילים את הדיון הזה היום ומחר יעבור לועדת שרים מיוחדת. הרפורמה הגדולה ביותר שיכולים לעשות בממשלה היא להפחית את הנטל הרגולטורי על עשיית עסקים בישראל ועל ניהול הממשלה". 
נתניהו התייחס גם ליחסים עם ארצות הברית והוסיף: "השבוע יגיע לביקור סגן נשיא ארהב גו ביידן והביקור מבטא את היחסים האיתנים בין ישראל לבעלת בריתנו. יש מי שחזה את קריסת היחסים, אבל לא כך. היחסים איתנים בכל המישורים וגם האתגרים שאנחנו עומדים יחד באזורנו על כך נדון בביקורו של סגן הנשיא. במקביל ליחסים עם ארה"ב אנחנו בונים יחסים עם מדינות רבות בעולם בכל שבוע. יש כאן ביקור של נשיא או ראש מדינה והדבר מבטא את הנכסיות של ישראל במאבק באסלאם הקיצוני וגם לתפוס את הזדמנויות העתיד בטכנולוגיה".