השדולה ליהדות ישראלית בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו) וח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) תכנס מחר דיון חירום בכנסת לתמיכה במהלך העברת הענף לתודעה יהודית בצה"ל מהרבנות הצבאית. בדיון ישתתפו כ-20 קצינים לשעבר בדרגת אלוף משנה מ'עמותת החינוך בצה"ל' התומכים במהלך שמקדם הרמטכ"ל גדי איזנקוט.



בימים אלה מקימים בצה"ל ועדת היגוי לקביעת מיקומו החדש של הענף לתודעה יהודית שהוא חלק מהרבנות הצבאית מאז 2001. הרמטכ"ל גדי איינקוט הביע את עמדתו שעל הענף לעבור מהרבנות הצבאית אל אגף כוח אדם בצה"ל כדי "לשמור על צה"ל כצבא ממלכתי במדינה דמוקרטית". העברת הענף עוררה הד ציבורי בגדול, בעיקר בקרב מתנגדים הרוצים לשמור על הענף ברבנות הצבאית. בעקבות ההתנגדות מוקמת ועדת היגוי בראשות ראש אכ"א שתקבע את עתיד הענף.



ח"כ רחל עזריה, כולנו, יו"ר השדולה ליהדות ישראלית אמרה היום (שני) כי "הממלכתיות מחייבת שהענף לתודעה יהודית יוצא מידיה של הרבנות הצבאית. הענף שם לעצמו כמטרה 'לחזק בקרב החיילים והלוחמים את רוח הלחימה, תחושת השליחות, ולחזק את המחויבות לשירות ערכי ומשמעותי'. אלה מטרות כלל צה"ליות ולא עניין דתי או מגזרי. לכן אסור שיהיו בידי הרבנות הצבאית שבמהותה יחידה דתית מגזרית.



עוד טוענת עזריה, כי כל עוד הענף לתודעה יהודית יהיה בידי הרבנות הראשית, ימנע מקצינות וחיילות להעביר תכנים בתחום ולתרום את תרומתן לנושא". לדבריה, זוהי עוד סגירת תפקידים לנשים בצה"ל, בתקופה שבה המגמה היא לפתוח עוד ועוד תפקידים חדשים ומשמעותיים לנשים בכלל יחידות הצבא. "בימים אלה מוקמת וועדת ההיגוי שאמורה לקבוע את עתיד הענף, וחשוב שתהיה מורכבת בצורה מקצועית ועניינית כך שלא תמסמס את ההחלטה הצודקת של הרמטכ"ל משיקולים פוליטיים. החלטת הרמטכ"ל נכונה לצבא ולמדינה, ובכנס נשמיע את קולם של חברי כנסת, קצינים, וציבור שאומר שצה"ל חייב להיות צבא ממלכתי ושוויוני לכלל חיילות וחיילי ישראל", אמרה.



ח"כ אלעזר שטרן, לשעבר קצין חינוך ראשי וראש אכ"א, אמר כי "מקומו הראוי של העיסוק בתודעה היהודית הוא במסגרת חיל החינוך. המעבר של הענף לתחום אחריותו של ראש אכ"א הוא חניית ביניים כתוצאה מהתערבות פוליטית. חיל החינוך הוא אשר אמון על תחום החינוך בצה"ל, והתודעה היהודית היא חלק בלתי נפרד ממנו. אכן, רבנים הם חלק חשוב בהנחלת היהדות, ונכון שיהיה להם מקום במסגרת הזו. העובדה שפרויקטים שונים שיזמנו בחיל החינוך העוסקים בזהות יהודית עדיין מתקיימים, שנים אחרי שיצאו לדרך, נובעת מכך שהיהדות המובאת באמצעותם אינה מגזרית. היהדות, בייחוד בגוף היררכי כמו צה"ל, אסור לה שתהיה שייכת רק למי שחובש כיפה וציצית כמוני. זה הרי לא מובן מאליו שהצבא עוסק בחינוך ובוודאי לא בתודעה יהודית. גם כך יש להגן על זאת חדשים לבקרים והותקפתי לא מעט על גישה זאת".