ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך בהצעת חוק שיזם ח"כ יואב קיש (ליכוד) המבקשת להטיל מגבלות קשות על  ארגונים פוליטיים לקבל תרומות במהלך מערכת בחירות. הצעת החוק שטרם הוגשה, עשויה אם תתקבל להביא לשיתוקם של ארגונים כמו ארגון השמאל V15 שפעל נגד נתניהו במהלך הבחירות האחרונות במטרה להביא מהפך פוליטי.
 
על פי הצעת החוק, גוף פעיל שיערוך סקרים, ירשום מצביעים או יפרסם באינטרנט ובכלי התקשורת - לא יוכל לקבל תרומות בסכום של יותר מ-20 אלף שקלים בחודש.
מטרתה של הצעת החוק היא לוודא כי התמיכה או התנגדות למפלגה מסוימת חייבת להיות כפופה לחוק מימון המפלגות הנוכחי וזאת על מנת לשמר תחרות הוגנת בבחירות הכלליות. הסעיף הדרקוני בהצעה אומר כי "לא תקבל סיעה ולא יקבל גוף פעיל בבחירות, במישרין או בעקיפין, כל תרומה  בסכום או בסכומים העולים על 1,000 שקלים חדשים לשנה מאת אדם. לעניין זה "אדם" - לרבות בני ביתו  הקטינים הסמוכים על שולחנו". 

תומך בהצעה. נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
תומך בהצעה. נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 עוד קובעת ההצעה כי "לא תקבל סיעה או מפלגה ולא יקבל גוף פעיל בבחירות, במישרין או בעקיפין, תרומות שניתנו בעילום שם; לעניין זה, תרומה שניתנה ממי שזהותו ומענו לא נבדקו ולא אומתו כדין בידי הסיעה או המפלגה או גוף פעיל בבחירות  או מטעמם – כמוה כתרומה שניתנה בעילום שם".

 

נמצא עצמנו בבחירות בסגנון אמריקאי 


לדברי יוזם הההצעה ח"כ יואב קיש "התופעה בה גופים וארגונים שונים עוקפים "בדלת האחורית" את חוק מימון המפלגות בתואנות שונות, משרתת בפועל מפלגות מסוימות ואין שום עילה להחריגן מחוק מימון הבחירות. תופעה זו התחילה בעמותות ברק והמשיכה בבחירות האחרונות בארגון v15"'.
לדבריו "במידה ודלת זו תישאר פרוצה נמצא את עצמנו בבחירות בסגנון אמריקאי שבהן כספים רבים מבעלי הון שונים מוזרמים על מנת להשפיע על תוצאות הבחירות. בחירות דמוקרטיות צריכות להתבצע על פי אמות מידה שקופות ובכללן חוקי משחק הוגנים בזמן בחירות לבית הנבחרים". 
בהצעת חוק הוגדר לראשונה ״גוף פעיל בבחירות״. הסעיפים המגדירים גוף שכזה, שיכלל מעתה תחת המעטפת של חוק מימון המפלגות:  גוף שנערך לנהל סקר מזהה, מציע שירותי הסעה למיקום הבחירות, פונה לבוחרים ובודק את בחירתם ובהתאמה מנסה להניעם להצבעה בבחירות לכנסת. 
 
כמו כן גוף המפרסם באופן שיטתי  על מנת לנסות ולשכנע בוחרים להצביע לרשימה מסוימת או להימנע מלהצביע לרשימה אחרת ייחשב גם הוא כהתארגנות המחויבת לנהוג תחת החוק הקיים.
"כולנו שאלנו את עצמנו במהלך הבחירות האחרונות איך מתאפשר לv15 להוציא כמויות אדירות של כספים וכיצד זה עולה בקנה אחד עם החוק הישראלי. היינו עדים לניסיון עקיפת החוק כפי שנעשה בעבר עם עמותות ברק. אסור לנו להידרדר למערכת בחירות בסגנון אמריקאי, זהו בדיוק המצב אותו אנו מנסים לתקן".
למרות הודעתו של ראש הממשלה היום בישיבת שרי הקואליציה כי יתמוך בהצעה ואף יפעל לקידומה, עדיין לא ברורים סיכוייה.
יצוין כי ח"כ קיש יזם גם את "חוק השתולים", שביקש לחייב עמותות וארגונים המקבלים תרומות ממדינות זרות לתייג עצמם בתג "שתול" עם שמה של המדינה. לאחר שהיועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, קבע כי ישנם קשיים חוקתיים בהצעת החוק הגיש אותה ח"כ קיש מחדש תחת השם "חוק סוכן זר".
בתגובה נמסר מתנועת "כולנו", מיזוג של תנועת "ניצחון 2015 – V15" ושל ארגון "קול אחד" שפעלו בבחירות האחרונות להחלפת נתניהו בשלטון כי "מדינת ישראל יותר גדולה וטובה מביבי נתניהו. אנחנו תנועה שחברים בה מאות אלפי ישראלים וישראליות שרוצים לראות בישראל מנהיגות שראויה להם. תנועת V15 – בשמה המלא "ניצחון 2015" פועלת בחודשים האחרונים תחת השם "דרכנו".
עוד נכתב בתגובה: "ישראל היא לא טורקיה  ולא ניתן לנתניהו להתנהג כארדואן ולרמוס את זכותינו הדמוקרטית למחות נגד הממשלה הגרועה בתולדות המדינה. דרכנו קוראת לכל מי שעתיד המדינה יקר לו להצטרף לפעילות התנועה. דרכנו מתקיימת ממאות תרומות של ישראלים ויהודים בארץ ובחו"ל ונמשיך לבקש מהציבור לתמוך ולתרום לפעילות שלנו שמקדמת עתיד טוב יותר של 2 מדינות לשני עמים, מדינה יהודית ודמוקרטית וצדק חברתי לכולם.
 זוהי דרכנו".