שנה לבחירות: סקר TNS ששודר הערב (רביעי) בערוץ הראשון, מציג היחלשות של מפלגת השלטון והתחזקות של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד. לפי הנתונים שפורסמו הערב, במידה והבחירות היו מתקיימות היום, "הליכוד" יורדת ל-25 מנדטים (לעומת 30 בבחירות), ומפלגת "יש עתיד" מכפילה את כוחה ועומדת על 21 מנדטים (לעומת 11 בבחירות). מדובר על מספר שיא בסקרים למפלגתו של לפיד.



לעומת לפיד, מפלגת "כולנו" של שר האוצר הנוכחי משה כחלון, נחלשת ומקבלת שישה מנדטים בלבד, לעומת 10 בבחירות. גם מפלגת "המחנה הציוני" נחלשת בצורה משמעותית ומקבלת בסקר 15 מנדטים בלבד (לעומת 24 בבחירות). מפלגת "הבית היהודי" בראשות שר החינוך נפתלי בנט עולה משמונה מנדטים ל-12.



עוד בסקר, מפלגתו של ליברמן עומדת על 8 מנדטים (לעומת 6 בבחירות), יהדות התורה עולה משישה מנדטים לשבעה, ש"ס נשארת ללא שינוי עם שבעה מנדטים, מרצ עם עלייה של מנדט אחד לשישה. גם מפלגת הרשימה המשותפת נשארת ללא שינוי עם 13 מנדטים.



"המחנה הציוני" נחלש. יצחק הרצוג. צילום: מרק ישראל סלם


מי המתאים ביותר לכהן כראש ממשלה?


בסקר נוסף קבע שנערך נקבע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא המתאים ביותר מבין המועמדים הנוכחיים לשמש כראשות הממשלה (26%). חשוב לציין כי אחוזי התמיכה בנתניהו נמוכים יחסית ל- 30% שענו בסקר כי הם לא יודעים מי מתאים כיום לכהן כראש הממשלה. שאר התוצאות שהתקבלו בנוגע למועמדות לראשות הממשלה: לפיד עם 11%, הרצוג 9%, ליברמן 8%, גבי אשכנזי 7%, בנט 5% וגדעון סער 4%.




הנתונים שפורסמו הערב מצטרפים לחלקו הראשון של הסקר שפורסם אמש בערוץ הראשון, בו נחשף כי הציבור לא מרוצה מטיפול הממשלה בגל הטרור הנוכחי. 73% מהנשאלים הגדירו את עצמם בין "כלל לא מרוצים" ל"לא כל כך מרוצים", מהמצב הביטחוני בחצי השנה האחרונה, מכאשר רק 6% אמרו שהם מאוד מרוצים. הסקר נעשה לפני יום הדמים. מנכ"לית מכון TNS, סטלה קריוף, אמרה למבט בערוץ הראשון כי גם מחצית ממצביעי הליכוד, מפלגת השלטון, לא מרוצים מתפקוד הממשלה בגל הטרור. חשוב לציין כי הסקר בוצע לפני שלושת הפיגועים שבוצעו אמש. 



כמו כן, לאחר שנה מכינונה של ממשלת ישראל ה-34, 29% מהאזרחים טוענים שמצבם הכלכלי הורע, ורק 15% אחוזים טענו כי מצבם השתפר. 52% טענו כי מצבם הכלכלי נשאר זהה, בפילוח לפי מפלגות, רק מצביעי המפלגות הדתיות טענו כי מצבם הכלכלי השתפר. הסקר בחן גם את תפקודה של שרת התרבות, מירי רגב. השאלה האם תפקודה מועיל או מזיק לתרבות בישראל הביאה תוצאות מאוד לא החלטיות, כאשר 35% טענו שרגב מזיקה לתרבות בישראל, 34% טענו שהיא מועילה לתרבות ו31% טענו כי אינם יודעים. הגישה כלפי רגב תאמה את העמדה הפוליטית של הנשאל, כאשר בשמאל טענו שהיא פוגעת בתרבות הישראלית ובימין מאמינים כי היא מועילה לה. המפלגה שבה זכתה רגב לתמיכה הרבה ביותר היא דווקא הבית היהודי, שם קיבלה אחוזי תמיכה של 75%, יותר מ-53% שקיבלה בליכוד.



גם בנושא מצב הדמוקרטיה בישראל, הציבור חצוי בין ימין ושמאל. בעוד 41% מאמינים שישראל יותר דמוקרטית כיום מלפני שנה, 36% מאמינים שהדמוקרטיה בישראל התדרדרה בשנה שעברה, כאשר בשמאל ההרגשה היא כי ישראל אינה דמוקרטית או שהיא בדרך לשם. בתגובה מסרו מלשכת ראש הממשלה, כי "הממשלה עושה ככל יכולתה להלחם בטרור ולמשטרה לצבא ולשב"כ יש יד חופשיה לפעול כנגד הטרור".