"כחבר קבינט בטחוני אני תומך בגירוש משפחות מחבלים כאמצעי הרתעה משמעותי למיגור גל הטרור", כך אמר היום (חמישי) שר האוצר משה כחלון במהלך סיור בצפון.  לדבריו, "כממשלה אסור לנו לקבל את המצב הנוכחי שבו אזרחים נדקרים ברחובות ואנחנו פועלים בכל הכוח ובכל הפעולות הנדרשות על מנת להחזיר את הביטחון האישי לאזרחים". 



עוד אמר יו"ר כולנו, כי צריך לנקוט בכל האמצעים שימגרו את הטרור ועל פי ההערכות הביטחוניות גירוש משפחות מחבלים הוא כלי יעיל ואפקטיבי. "אם יש סנקציות חמורות יותר שימליצו לנו עליהן כוחות הביטחון כאפקטיביות ומרתיעות צריך לנקוט גם בהן ואני אתמוך כמובן. התגברנו כבר על תקופות קשות יותר בעבר ונתגבר גם על התקופה הזאת", הוסיף כחלון. 



דבריו של כחלון באים לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הביע תמיכה ברעיון ופנה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה לבחון את חוקיות המהלך. במכתב ששלח נתניהו נכתב: "פעולות טרור רבות בחודשים האחרונים מתבצעות בידי טרוריסטים בפרופיל של 'מפגע בודד'. המפגעים הללו באים לעתים ממשפחות שמעודדות ומסייעות לפעולתם. אבקש את חוות דעתך המשפטית לאפשרות הליך הרחקת בני משפחות המסייעים לטרור לרצועת עזה. אני סבור שהשימוש בכלי זה יביא לצמצום משמעותי בפעולות הטרור נגד מדינת ישראל, אזרחיה ותושביה".



נושא גירוש משפחות המחבלים עלה לכותרות לאחר ששר התחבורה והמודיעין ישראל כץ יזם הצעת חוק בנושא, שגם יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד תומך בה ואף יהיה אחד ממוביליה בכנסת. "המטרה היא באמת להרחיק מכאן משפחות שתומכות, שמעודדות, שמזדהות לפני ואחרי עם אותם מפגעים בודדים, שאין לגביהם מידע מודיעיני, ואני בטוח שאחרי מספר פעמים התופעה הזו תיפסק", אמר השר בראיון לניסים משעל ורינה מצליח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", "אני לא מציע לגרש אלפים, שזה באמת נגד הנורמות הבינלאומיות, אבל מול טרור היחידים, זה האמצעי. ואם החוק לא מאפשר, אנחנו נתקן".



גם סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, תומכת ברעיון: "גירוש מחבלים הוא מהלך הכרחי כדי להגביר הרתעה מול מפגעים בודדים". לדבריה, "כשאיראן, יחד עם הרשות הפלסטינית, מטפחות מערכות מימון למשפחות של מחבלים יחד עם מערכת לפיצוי על בתים שישראל הורסת, חייבים להעביר את המסר שמי שפוגע בחפים מפשע בפעולות טרור יוגלה מהמרחב הטבעי שלו ויגורש. ניתן למצוא נוסחה משפטית וחוקית שתאפשר זאת".



מנגד, ח"כ עומר בר לב (המחנה הציוני) ביקר את המהלך, ואמר בראיון כי "יש ניסיון להונות את הציבור שהבעיה אצלנו היא בעיה של חקיקה. ההצעה של ישראל כ"ץ וההחלטה של נתניהו בעניין השב"חים, להחמיר את הענישה כלפי ישראלים שנותנים להם תעסוקה ומחסה - כאילו הפיתרון הוא ענישה. הפיתרון הוא לא הענישה אלא מדיניות, וכל מה שאפשר לעשות כדי לצמצם את האינתיפאדה השלישית הזו שתוקפת אותנו, אני בעד לעשות. כמובן כל מה שהוא במסגרת החוק ובמסגרת המוסר היהודי. אבל בוא לא נשלה את עצמנו. זה יכול להיות איזשהו אקמול למחלה ממארת, אבל זה לא יביא את הפיתרון".



יש לציין כי במערכת הביטחון החלו לבחון את האפשרות לגרש משפחות של מחבלים לרצועת עזה על מנת ליצור הרתעה, אפשרות שנשללה לאחר בחינה משפטית של יועצי מערכת הביטחון ומשרד המשפטים. בתחילת השבוע התייחס לנושא שר התחבורה ישראל כץ, וטען כי "הממשלה לא נכשלה בכלל בהתמודדות עם גל הטרור. כל הגורמים קיבלו הנחיות נכונות ומתמודדים בצורה מעוררת הערכה". את הדברים אמר בעימות שנערך בערוץ 2 בינו לבין עמיר פרץ לגבי הדרך הנכונה לפעול למען החזרת הביטחון האזרחי.