בזמן שהמתיחות בין ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מגיעה לשיאים חדשים, ייסע לוושינגטון שר הביטחון משה (בוגי) יעלון לפגישה עם מזכיר ההגנה האמריקני אשטון קרטר. השניים ידונו בחבילת הסיוע הצבאית לישראל. ניסים משעל שוחח הבוקר (ראשון) ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם פרופסור עוזי ארד, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה, ושאל אותו לגבי חילוקי הדעות של נתניהו ואובמה בנושא הסיוע. "יהיה מי שיציג את זה כטכניקת מיקוח, אבל כשבצד השני נמצאת ארצות הברית, אי אפשר לנקוט בשיטות של 'ברוגז', החרמות ואיומים, זה לא עובד, ועד עכשיו גם הרקורד הראה שזה לא פרודוקטיבי", הסביר פרופ' ארד.



"באביב לפני שנה האמריקנים אמרו לנו להפסיק להילחם בקונגרס את קרב המאסף למניעת ההסכם עם איראן, לקבל אותו כעובדה מוגמרת, ולדון בפיצויים שישראל זכאית להם", הוסיף. "הם אפילו הציעו לנו לנקוב במחיר, ובלבד שנפסיק להציק. אז זה כלל הארכה של הסיוע הכספי הצבאי לעוד עשר שנים, 40 מיליארד דולר, לצד זה פיצויים להרעה הנגרמת למצבה הביטחוני של ישראל, כאשר ארצות ערב מקבלות ערימות של נשק מתקדם, שלמעשה שוחק את היתרון האיכותי שלנו, ועוד כל מיני דברים אחרים שיכולנו לבקש. בעבר כאשר השגנו מארצות הברית עליות מדרגה אסטרטגיות, זה נעשה כשהם רצו מאתנו משהו, הבינו את הסיכונים שאנחנו לוקחים, והיינו מבקשים דברים שעד אז נשללו מאתנו".



"אתה אומר שראש הממשלה טעה בהערכה ובשיקול הדעת, כי היינו צריכים לקחת את זה אז", אמר משעל, ופרופ' ארד הסכים: "בהחלט. לדבריו, הוא (ראש הממשלה) האמין שבלכתו לקונגרס ובדבריו נגד ההסכם עם איראן, הוא יצליח להסיר אותו מסדר היום, ושגה. אחר כך הוא אמר שלא צריך להיחפז לקבל את חבילת הפיצוי, ושהוא ימשיך לגנות את ההסכם כל עוד הוא יכול, משום שיקבל את אותה חבילה בכל מקרה. עכשיו מסתבר שהוא מקבל דבר שמאכזב אותו. בשני המקרים ההערכה שלו התבדתה. הוא שקל והחליט, הלך בנתיב מסוים, והיום המציאות מתנפצת לו מול הפנים".



"ומי משלם את המחיר? אנחנו מדינת ישראל, שראש ממשלתנו טעה וטועה", אמר משעל. "כשראש הממשלה צודק ומצליח אנחנו נשכרים וכאשר הוא מאכזב, אפילו במונחים שלו, אנחנו משלמים מחיר", הסכים פרופ' ארד. "במקרה הזה אנחנו במצב לא טוב. בוגי, נעבעך, יוצא לדבר עם מזכיר ההגנה קרטר, ידיד ישראל ואיש מקצוע מהמעלה הראשונה, אני מכיר אותו 30 שנה, אלא שבוגי הולך לקרב מאסף, לוודא שתהיה המשכיות בעניין האמל"ח והכסף, אבל מה עם כל הדברים האחרים?", הוסיף ארד. 



 



"היית אומר לו 'קח את מה שנותנים' כמו שאמר סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן?", שאל משעל, ופרופ' ארד ענה: "אומרים שגם במצב הזה, שאתה מאוכזב, שפר עד כמה שאתה יכול וקבל עוד בזמן ממשל אובמה, אל תעשה עוד פעם טעות של הימור, תגיד אני לא אחתום, אחכה לאחרי הבחירות, ואז אתה מהמר, אם יהיה מישהו מוצלח אולי תוכל לקבל משהו יותר טוב, ומה אם לא? האמריקאים עצמם אומרים שלא תקבל יותר טוב. עכשיו אין שום סיכון, כי הוא כן יכול לקבל עכשיו את מה שהוא יוכל לשפר, ואם נופתע לטובה שיהיה ממשל ידידותי יותר שירצה לתת יותר, וקונגרס שירצה לתת יותר, שום דבר לא מונע ממנו. זו הדרך הבטוחה, אז למה להמר, לבטל ביקורים ולעשות 'ברוגז'? זה משפר את כושר המיקוח? לא בטוח".


השתתף בהכנת הכתבה: אסף נבו