מפלגת מרצ החליטה לקיים היום (ראשון) ועידה אידאולוגית שתעביר מסר של "סולידריות, שוויון וקיום משותף" בין יהודים לערבים. עם זאת, בפתח דבריה, החליטה יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון לתקוף את תנועות חד"ש ובל"ד על הגינוי שלהן להכרזה של מדינות המפרץ על חיזבאללה כארגון טרור וכינתה אותו "שפל מוסרי".



גלאון אמרה כי "ההחלטה של בל"ד וחד"ש להתגייס למאבק נגד הגדרת חיזבאללה כארגון טרור היא שפל מוסרי, וההתפתלויות של 'לא ידענו, זה לא נעשה על דעתנו', הן לא מספיקות. תמיכה בחיזבאללה, שגם הליגה הערבית הגדירה אותו כארגון טרור, מרסקת את המאבק של אזרחי ישראל הערבים לשוויון זכויות ולהכרה, ומשחקת לידיהם של אנשי הימין בכנסת שמקדמים יוזמות חקיקה להדיח את הח"כים הערבים מהכנסת". 



לדבריה, "זה ההבדל בין מי שמבחינתו הכנסת היא אמצעי פעולה למיגור הגזענות ונגד האפליה העמוקה, שמדינת ישראל מפנה כלפי אזרחיה הערבים, כמו מרצ, ובין מי שמשתמשים בכנסת כבמה להצהרות מתלהמות, שרק הופכות את אזרחי ישראל הערבים לשבויים בידי הימין הקיצוני בישראל".



גלאון מתחה גם ביקורת על "ההתנהלות המסיתה והגזענית של ממשלת הימין" בחודשים האחרונים ואמרה כי "ממשלת נתניהו לא תפעל כדי לתקן את האפליה, כי הם צריכים אותה. האפליה של האזרחים הערבים משרתת אותם". לדבריה, נתניהו מלבה פחד ושנאה, ועושה שימוש גלוי ובוטה בגזענות ובחשדנות כלפי אזרחי ישראל הערבים באמצעות חקיקה אנטי דמוקרטית כדי לקושש קולות, ולהיבחר לקדנציה נוספת.



"אני מאמינה", הוסיפה גלאון, "שאנחנו חייבים לפעול לשינוי המציאות, והדרך לחיים משותפים עוברת דרך צעדים קונקרטיים לתיקון האפליה ולפיתוח תוכנית רחבת היקף להעדפה מתקנת של אזרחי ישראל הפלסטינים בכל תחומי החיים. כל עוד לא תתוקן האפליה, ימשיכו לחיות כאן שתי אוכלוסיות – אזרחים וכמעט אזרחים".



נשיא ועידת מרצ, אורי זכי, אמר: "זו תקופה קשה לכל ישראלי וישראלית. כל יום כמעט אנחנו שומעים על פיגוע נוסף, על נפגעים נוספים. זו תקופה של פחד, של חשדנות. במקום לפעול להרגעת הרוחות, ראש הממשלה, כמו הנוראים שבשליטים בהיסטוריה, מסית כנגד המיעוטים בחברה. אנחנו עדים להתקפה מאורגנת של ממשלת הימין כנגד המיעוט הערבי בישראל, וכנגד כולנו, מחנה השמאל".



"על רקע זה, אנחנו לא צריכים להיות מופתעים מכך שמחצית מהיהודים במדינה, לפי סקר מקיף, תומכים בגירוש ערבים. בנימין נתניהו נבחר בזכות מסע בחירות גזעני רווי שנאה ועידוד פחד, וזהו המסר המרכזי שמובילה ממשלתו בשנה האחרונה. אני יודע, זהו מסר לא פופולרי בימים אלה. זהו מסר חיוור, חנוני, כשמסביב הביריונים מראים כמה הם חזקים בסיסמאות של פלגנות ושנאה. אבל, המסר הזה, המסר של תקווה, הוא היחיד שיכול להציל את כולנו".