סערת נושא שחרורו המוקדם מהכלא של הנשיא משה קצב ממשיכה לעורר הדים במערכת הפוליטית, כשמי שספגה הרבה מהאש היא שרת המשפטים, איילת שקד, שעל פי הפרסומים, תתמוך במהלך במידה והוא ייצא אל הפועל. על פי הפרסומים, שקד אף טענה כי הנשיא ריבלין יתמוך במהלך, אבל מבית הנשיא יצאה הכחשה גורפת בנושא. 



השרה דיברה בכנס אונלייף, שהתקיים היום (שני) ואמרה: "בימים האחרונים יש בתקשורת דיסאינפורמציה, אני שמחה שיש לי הזדמנות להסביר את העובדות בנושא. אתן הסבר קצר על התנהלות הליך החנינה בישראל;  בהליך החנינה משרד המשפטים מעביר חוות דעת לנשיא, והנשיא רשאי לקבל או לא  לקבל את ההמלצה של משרד המשפטים.  ב-2012 משרד המשפטים המליץ שלא לחון את קצב. ההמלצה הועברה לנשיא המדינה וטרם התקבלה הכרעה בנושא.

אישית, מעולם לא נדרשתי לדון בעניינו של קצב ומעולם לא פתחתי את התיק ולא עיינתי בעובדות. משה קצב מתעתד לעמוד בחודש הקרוב בפני ועדת שחרורים. הועדה, המנהלת הליך עצמאי בראשות שופט, שוקלת הרבה קריטריונים על פי חוק, בין היתר מסוכנות לציבור, התנהגות בכלא, שיקום האסיר וכו'. הודאה וחרטה לא מהווים קריטריון על פי החוק, אבל הם  כמובן נשקלים ע"י הועדה במסגרת יכולת השיקום של כל אסיר. לנפגעי עבירה יש זכויות בהליך הפלילי בין  היתר גם לעמוד בפני הועדה ולהביע דעתם ועמדתם וחשוב שנפגעי עבירה יכירו בזכות זו ויעשו זאת. אנחנו לא מתכוונים בשום צורה להתערב בהליך. לאחר שיסתיים ההליך, בסמכותו של הנשיא לחון כל אסיר, והנשיא יחליט אם להידרש לנושא, לפי ראות עיניו".
הנשיא קצב ואישתו גילה. צילום: פלאש 90



"עניינו של קצב עומד בוועדת השחרורים. ועדת השחרורים זה תהליך עצמאי. הוועדה היא בראשות שופט. אנחנו לא מתכוונים בשום צורה כרגע להתערב בהליך. הנשיא קצב יעמוד בסוף החודש בפני ועדת שחרורים. וצריך לזכור שהודאה וחרטה על המעשים הן לא קריטריון אך הן נשקלות מבחינת מסוכנות. גם לנפגעות העבירה יש זכות להביע את עמדתן בפני ועדת השחרורים. הנשיא ריבלין צודק כשאמר שהוא לא עומד להתערב כל עוד הנושא תלוי ועומד בפני ועדת השחרורים". 

עוד אמרה שקד: "נושא החנינה נמצא בסמכותו של הנשיא. צריך לתת להליך בפני ועדת השחרורים. ההחלטה היא של הנשיא ובסמכותו. אם הוא יבקש אני אדרש לסוגיה. מעולם לא פתחתי את התיק של משה קצב ולא אתייחס אליו כיום", הוסיפה שקד. כזכור, מי שנדרשה בעבר לנושא היא שרת המשפטים הקודמת ציפי לבני שהתנגדה לחנינת קצב. כיום ההמלצה העדכנית במשרד המשפטים היא זו שהונחה בפני לבני ושאינה תומכת בחנינה. 

 "במשטרה נוצרה תרבות של חיסול חשבונות" 


שקד גם התייחסה להנחיית המפכ"ל לחדול מטיפול בתלונות אנונימיות על הטרדות מיניות: "במשטרה נוצרה תרבות של חיסול חשבונות וזה דבר רע שצריך לעקור מהשורש. היא הוסיפה ש"העניין מורכב, קראתי כמוך מהעיתון על המפכ"ל. יש שם מורכבות: מצד אחד צריך לעודד אותן להתלונן. אבל צריך להפסיק את תרבות חיסול החשבונות הנערכת במשטרה"
 
"שופטים עוברים הכשרות בתחומם והשתלמויות תדירות. אנחנו נוודא ששופטים שעוסקים בפלילי ובכלל זה בעבירות מין עוברים את ההכשרות הנדרשות. זה נעשה בשיתוף עם המרכז לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית". שקד גם נשאלה על יחסיה עם תא"ל בוכריס, אך ביקשה שלא להתייחס לנושא.