הודעתו הדרמטית של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הוצאת כוחותיו מסוריה, תפסה בהפתעה גם את נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הממריא היום (שלישי) למוסקבה לביקור מדיני, שבמהלכו ייפגש מחר בקרמלין עם פוטין ועם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב וכן עם נציגי הקהילה היהודית.



לקראת הנסיעה נועד ריבלין לשיחות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם ראשי זרועות הביטחון. אחד הנושאים המרכזיים שריבלין אמור היה לעלות עם הנשיא פוטין הוא סוגיית התאום הביטחוני בין ישראל לבין רוסיה. אולם, לאור ההודעה הדרמטית של פוטין אמש, לא ברור כעת אם יהיה צורך לעסוק בסוגיות הביטחוניות האלה.



אמש, בעקבות הודעת מוסקבה, קיים ריבלין סדרת התייעצויות בהולה עם עוזריו ועם גורמים מדיניים וביטחוניים, כדי להבין את משמעותה. בשיחותיו בקרמלין יעלה הנשיא את האיומים הנשקפים לאזור מדאעש וכן את החשש מפני זליגת נשק רוסי חדיש לידי חיזבאללה. נושא נוסף שאמור לעלות בשיחה עם פוטין הוא התהליך המתנהל כעת לקראת הסכם אזור סחר חופשי בין ישראל לבין האיחוד האירו-אסיאתי, כאשר ישראל צפויה להיות המדינה המערבית הראשונה שתחתום על הסכם זה. בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בהיקפי סחר חוץ בילטראלי בין המדינות, רוסיה נחשבת בין עשר שותפות הסחר הגדולות של ישראל.



גידול חד זה התאפשר הודות לשורת הסכמים שהקלו באופן משמעותי על תהליכי הסחר בין שתי המדינות, ביניהם: הסכם העדפה בסחר, הסכם למניעת כפל מס, הסכמים לשת"פ בתחומים כגון חקלאות, טכנולוגיה ובריאות. כיום מתנהל תהליך לקראת מו"מ להסכם אזור סחר חופשי מול האיחוד הכלכלי האירו-אסיאתי בו חברות רוסיה, בלארוס קזחסטאן, קירגיזסטאן וארמניה. פרוטוקולים להסרת חסמי סחר נוספים צפויים להיחתם בין רשויות המכס של שתי המדינות בעתיד.



פוטין. צילום: רויטרס


הנשיא עתיד לבקר באתרי תרבות ומורשת יהודיים ורוסיים בהם המוזיאון היהודי, המרכז לסובלנות. כמו כן יבקר הנשיא בקבר החייל האלמוני, שם יניח זר בלווית המושל הצבאי של מוסקבה. הנשיא ריבלין מתוכנן גם לבקר בספרייה הממלכתית של רוסיה, בה שמור אוסף גינצבורג המכיל אלפי כתבי יד עבריים עתיקים. בביקורו, יוצגו לנשיא כמה מכתבי היד הייחודיים המאפיינים את האוסף. מדובר באוסף חשוב ביותר הכולל בתוכו אוצרות היסטוריים. כתבי יד נדירים ומוקדמים, ספרים עבריים מימי ערש הדפוס, פנקסי קהילות ומסמכים רבים.