על רקע התחממות האזור: נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נחת היום (שלישי) ברוסיה, לאחר שהגיע למוסקבה לביקור מדיני, שבמהלכו ייפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין ועם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב וכן עם נציגי הקהילה היהודית.



ריבלין אמר עם נחיתתו כי ״יש צורך בתיאום עם רוסיה במצב שבו אנחנו נמצאים. יש הבנה של כולם שארגון המדינה האסלאמית הוא סכנה לעולם כולו אבל האסלאם הפונדמנטליסטי השיעי האיראני הוא עבורנו סכנה לא פחותה״. עוד אמר ריבלין כי "השאלות בהן אנחנו נדון נוגעות למחויבות של רוסיה לקיומה שלמותה וביטחונה של ישראל, דברים שרוסיה התחייבה אליהם מאז 2012 כאשר פוטין היה בישראל".



כמה שעות לפני שהמריא למוסקבה, שוחח ריבלין בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הרמטכ״ל גדי איזנקוט כדי להתעדכן ולתאם עמדות. ריבלין אף קיבל הבוקר דוחות מעודכנים ממערכת הביטחון וקהילת המודיעין לקראת הנסיעה. גורמים מדיניים ישראלים ציינו כי בישראל עדיין לא מבינים לחלוטין מה עומד מאחורי המהלך האחרון של פוטין להוצאת כוחותיו מסוריה. לדבריהם, אחת המטרות של הפגישה היא להבין מה פוטין מתכנן ולאן הוא רוצה להתקדם בסוריה.



לטענתם, "המטרה המרכזית בשיחה עם פוטין תהיה לדון ביום שאחרי מלחמת האזרחים בסוריה ובמשא ומתן הבינלאומי שיתקיים בז׳נבה לגבי הסדר לסיום הקרבות ולמציאת פתרון פוליטי בסוריה. הנשיא ידגיש את הנקודות הללו וייכנס לשיח של איך שומרים שזה לא יקרה".



עוד אמרו הבכירים כי "ישראל מבינה היטב את האינטרסים הרוסיים באזור אבל גם הרוסים מבינים את האינטרסים של ישראל, זה לא משחק סכום אפס. גם לרוסים יש אינטרסים שדומים לאינטרס שלנו. גם הם לא רוצים לראות איראן חזקה שתפיץ טרור בגבול הדרומי של רוסיה. גם הרוסים מבינים שזה לא יהיה טוב אם חיזבאללה יישאר בסוריה ויתבסס שם".



כזכור, אמש יצא פוטין בהצהרה מפתיעה לפיה כוחות רוסיה יחלו לסגת מסוריה היום, צעד שאכן החל להתבצע. עוד אמר פוטין כי המהלך יבוצע משום שההתערבות הרוסית במדינה השיגה את רוב יעדיה. לאחר ההודעה של פוטין בדמשק אמרו שהמהלך היה מתואם עם משטר הנשיא בשאר אל-אסד. בהודעה שהוציאה לשכת הנשיא נאמר כי שתי המדינות הסכימו להפחית את הנוכחות של חיל האוויר הרוסי בסוריה, לאחר שסייע לכוחות המשטר להשיג הישגים צבאיים. עם זאת, רוסיה התחייבה להמשיך לסייע לסוריה להילחם בטרור.



בשיחותיו בקרמלין יעלה הנשיא את האיומים הנשקפים לאזור מדאעש וכן את החשש מפני זליגת נשק רוסי חדיש לידי חיזבאללה. נושא נוסף שאמור לעלות בשיחה עם פוטין הוא התהליך המתנהל כעת לקראת הסכם אזור סחר חופשי בין ישראל לבין האיחוד האירו-אסיאתי, כאשר ישראל צפויה להיות המדינה המערבית הראשונה שתחתום על הסכם זה. בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בהיקפי סחר חוץ בילטראלי בין המדינות, רוסיה נחשבת בין עשר שותפות הסחר הגדולות של ישראל.