לאחר ישיבת ועדת החוץ והביטחון אמש, בה הודה הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, הודה שישראל הופתעה מהחלטת רוסיה לסגת מסוריה, אמר ח"כ צחי הנגבי, לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה": "הוא אכן תיאר את העובדה שההחלטה הרוסית מהווה הפתעה לכל הצדדים המעורבים, ולארצות הברית ואירופה. אני חושב שהסורים היו מיודעים מראש. זו הפתעה אסטרטגית, אבל לא מדובר באמת ביציאת רוסיה ממעורבותה בסוריה. יש להם שם אינטרסים מזה עשרות בשנים, ופוטין גם הודיע שיישארו עם הנכסים האסטרטגיים, שדה התעופה שנקרא 'חמימים' והנמל 'טרטוס'. שם יישארו רוסים רבים מאוד, מתקנים שלהם וחלק מחיל האוויר שנמצא שם הרבה זמן. וכמובן הקשר המודיעיני, וקשרים של מימון, סיוע, חימוש ורכש, כל אלה יישארו. כך שהחלטה זו לא תשנה סדרי עולם".


יציאת הסורים לא תחזק את איראן וחיזבאללה?
"במידה רבה זה אפילו הפוך. אם באמת מדובר ביציאה של ממש, דבר שכרגע לא נראה, אבל עברו רק 24 שעות מאז ההכרזה, התוצאה היא החלשה של משטר אסד, וכתוצאה מזה החלשה של איראן וחיזבאללה, שהישרדותו של אסד חיונית להם. גם האיראנים כבר לא נמצאים כפי שהיו בתחילת המערכה, חיזבאללה שקוע עמוק בתוך סוריה, הוא לא הוציא כוחות, והוא למעשה נלחם את מלחמתו של אסד, כי אם אסד נופל, זו מכה אנושה מאוד לחיזבאללה.

כיצד ישפיע המהלך על ישראל?
"ישראל לא באמת יודעת לפענח מה הוא האינטרס המובהק בסוריה. מאוד רוצים שאסד ייעלם, כי שהוא מהווה חלק באותו ציר רדיקלי שפועל נגדנו, שהחיזבאללה עומד בראש החזית שלו, ואיראן מרחפת באזור. אבל כמובן שאנחנו לא יודעים מה תהיה החלופה לאסד ואם נמצא על גבולנו הצפוני את דאעש או ג'בהת אל נוסרה, או ארגונים ג'יהאדיסטים אחרים שיכולים לאתגר אותנו, כך שמבחינתנו אין לנו יכולת להבין מה התוצאה המקווה או המיוחלת. לכן אנחנו מביטים על כלל האפשרויות, נערכים לכל התרחישים האפשריים, ולא מעורבים, למעט כמובן המערכה שישראל מנהלת כדי למנוע חימוש שיגיע לחיזבאללה מתוך סוריה".
 
בכובעו כיו"ר הקואליציה התייחס ח"כ הנגבי לאיום המפלגות החרדיות לפרוש מהקואליציה באם יקבלו הרפורמים גישה רשמית לכותל המערבי בירושלים: "זה לא איום סרק. הנושא של הרפורמים תמיד היה לצנינים בעיני מפלגות חרדיות, אין בזה חדש. תוסיף לזה את העובדה שאנחנו נמצאים בשבועיים האחרונים של מושב הכנסת, כך שהיכולת שלהם ללחוץ אותנו בשבועות האלה היא האחרונה שיש, לפני שיוצאים לפגרה ארוכה של למעלה מחודש וחצי. לכן אני מניח שהמשבר הזה לא יעלם כלא היה, ללא שיימצא איזשהו פיתרון, שמסוגל ליישב בין כלל האינטרסים".

השתתף בהכנת הכתבה: אסף נבו

"משעל על הבוקר", כל יום ב-9:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"