היסטוריה בכנסת: ועדת הכספים אישרה הערב (רביעי) פה אחד, בתמיכת האופוזיציה, את הצעת החוק להגבלת שכר הבכירים במגזר הפיננסי, הכולל בנקים, חברות ביטוח, קופות גמל וקרנות פנסיה. מעתה שכר הבכירים יהיה עד תקרה של 2.5 מיליון שקלים במקום שלושה מיליון שקלים בשנה ועד לסכום של עד פי 44 משכרו של העובד המשתכר את הסכום הנמוך ביותר באותה חברה. מעבר לכך החברה תשלם מס מוגדל כבר מהשקל הראשון המשולם לאותו בכיר.



אישור הצעת החוק בוועדת הכספים התאפשר לאחר לאחר שיו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קיים מגעים מתקדים עם שר האוצר משה כחלון שהסכים לרדת לתקרת שכר של 2.5 מיליון שקל, ולקבל את המתווה שיאושר בוועדה.



במשך שנים נכשלו כל המאמצים להגביל את שכר הבכירים בבנקים ובמגזר הפיננסי. יח"כ גפני אמר עם אישור הצעת החוק: "זה מהלך היסטורי, צעד ראשון בתיקון אי השוויון בחברה. הזמנים השתנו ומכאן ואילך נבחן כיצד להחיל את הגבלת השכר על כלל החברות הציבוריות במשק, לרבות חברות ריאליות".




"בכירים בבנקים מרוויחים מיליונים על חשבון העמלות שלנו"


ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) אמרה כי היא מודה אישית לשר האוצר משה כחלון על החוק להגבלת שכר בכירים, הקרוב לדבריה באופן כמעט מוחלט לחוק שהציעה היא עצמה לראשונה לפני שש שנים. "מבחינתי זו סגירת מעגל פורצת דרך. כשהעלתי לראשונה את החוק המגביל שכר בכירים ביחס לעובד הקבלן בחברה כונתה הצעת החוק שלי 'מטורפת, הזויה ומסוכנת'. כברת הדרך שעשה הציבור בישראל להבנה כי חובה להילחם בפער הבלתי מוסרי בין שכר חזירי ובין שכר רעב היא מרשימה ומעוררת תקווה. שר האוצר ראוי לכל שבח על כך שהעביר לראשונה ובאומץ לב הצעת חוק כה דרמטית. השלב הבא הוא להחיל את החוק על כל החברות הציבוריות ולא רק על החברות הפיננסיות".



יו"ר מרצ זהבה גלאון שהיתה שותפה לניסוחו הסופי של החוק אמרה: "אני מברכת את שר האוצר כחלון ואת יו"ר הוועדה גפני על המהלך ההיסטורי וראשון מסוגו. מדובר בהישג חסר תקדים – קשירה של השכר הגבוה לשכר הנמוך. אמירה עקרונית של כנסת ישראל לפיה פערי השכר במשק הם מחלה נוראית ורגל בדלת לקראת חקיקה נוספת שתתחיל לרפא אותה".



ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה בוועדה: "צמצום פערים זה הוזלת יוקר המחיה, זה בניית דירות לזוגות צעירים, וגם - הגבלת שכר בכירים. במציאות הישראלית שבה יותר ויותר אנשים מרוויחים שכר מינימום, ושבו השכר החציוני הוא כ-6,700 שקל, לא יכול להיות שבכירים בבנקים מרוויחים מיליונים מדי שנה על חשבון העמלות שלנו. אנחנו באים ואומרים שהחגיגה הזו תיפסק ושבכירים לא יוכלו לקבל את השכר המטורף שמשכו עד כה".