לאחר ההודעה על מותו של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן פוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית הביעו את צערם על לכתו של איש הביטחון הישראלי.


נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, השוהה בביקור מדיני במוסקבה, אמר על מאיר דגן ז״ל כי הוא היה מגדולי הלוחמים עזי הנפש, רבי הדמיון ועמוקי האמונה שקמו לעם היהודי. מסירותו למדינת ישראל הייתה מוחלטת. הוא ראה את טובתו בטובתה ועשה כל שביכולתו להבטיח את קיומה לדור ולדורות".



הנשיא הוסיף כי "מורשת ותלאות השואה שעבר סבו, נחרתו בנפשו. ביום השואה האחרון ביקש ממני מאיר, כנשיא מדינת ישראל, להזכיר את שמות בני משפחתו ואת התמונה הנוראה של סביו בטקס לכל איש יש שם וכך עשיתי. מאיר דגן, ענק הענקים כפי שכונה, סימל בעיני רבים את השואה והתקומה.


הכרתי את מאיר כאיש עצה, איש תבונה, איש אוהב ואהוב בחספוסו, מנהיג ואחד העם. אני מרכין בכאב ראש לזכרו ושולח תנחומי למשפחתו".



ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לראש המוסד המנוח ששירת תחתיו: "אני מבקש להביע צער עמוק, על פטירתו של אלוף במיל' מאיר דגן ז"ל. מאיר היה לוחם ומפקד נועז, שתרם רבות לביטחון המדינה במערכות ישראל, במטה ללוחמה בטרור ובהמשך כראש המוסד".



"התמונה שבה נראה סבו מושפל בידי חיילים נאצים, זמן קצר לפני שנרצח בשואה, עמדה תמיד לנגד עיניו. מאיר היה נחוש להבטיח שעם ישראל לא יהיה עוד חסר כוח וחסר מגן, ועל כן הקדיש את חייו לביצור כוחה של מדינת ישראל. בשמונה השנים בהן כיהן כראש המוסד, הוביל את הארגון למבצעים נועזים, פורצי דרך וגבולות. לוחם גדול הלך לעולמו, יהי זכרו ברוך".



ראש הממשלה נתניהו ומאיר דגן עם סיום תפקידו כראש המוסד. צילום: רויטרס
ראש הממשלה נתניהו ומאיר דגן עם סיום תפקידו כראש המוסד. צילום: רויטרס



גם הנשיא התשיעי שמעון פרס ספד לחברו, ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן: "מדינת ישראל והעם היהודי חיים וקיימים בזכות ענקי רוח ומעשה כמו מאיר דגן. מאיר היה ענק בכל תחום שרק אפשר והשפיע על חיי כל אחד ואחת מאיתנו. אזרחי ישראל חבים לו. מאיר ניצח במלחמות גלויות וחשאיות עבור מדינת ישראל".



פרס התייחס למעלותיו של דגן והוסיף כי "הוא בנה ואפשר לנו יכולות גלויות וגנוזות. הוא היה לוחם אמיץ שאין דומה לו, מדינאי חכם שידע שאין ניצחון צבאי ללא ניצחון מדיני. הוא מעולם לא נכנע לשום דבר, לא לאויבינו ולא למחלה הארורה. זהו יום קשה מאד עבורי, יום עצוב לאזרחי מדינת ישראל. מאיר היה מטובי חברי הוא יחסר לי מאוד, הוא חסר לי כבר עכשיו. מטובי הלוחמים שהיו לנו וטובי חברי. יהיה זכרו ברוך".



ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "מאיר היה גיבור ישראל שלחם באומץ באויבינו ומבקשי רעתנו וחתר באותה נחישות לשלום לו ייחל. הוא פיקד על המוסד בשלל מבצעים עלומים וכמוסים והגן על חייהם של אזרחי ישראל. מדינת ישראל חייבת לו חוב עצום על כל שעשה במהלך שירותו".



הרצוג השתתף באבלם של רעייתו, ילדיו, נכדיו וחבריו של דגן, שנאבק במחלתו במשך זמן ממושך "באותם כוחות ותעצומות נפש השמורים לגיבורים. יהיו זכרו וזכר פועלו ברוכים", הוסיף הרצוג.



ראש המטה הכללי, רא"ל גדי איזנקוט אמר על האלוף במיל' דגן, כי "מדינת ישראל איבדה היום אדם ומפקד שחייו שזורים בדברי הימים שלה. לוחם אמיץ, גיבור ישראל שפועלו הגלוי והנסתר היה לעשייה מתמשכת למען ביטחון המדינה ושגשוגה. חבר ועמית לנשק שדמותו תחסר לנו מאוד. מפקדי צה״ל וחייליו בסדיר ובמילואים מוקירים את זכרו של מאיר ומשתתפים בצער המשפחה".



גם מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך ספד לדגן: "אלוף (במיל.) מאיר דגן היה מעמודי התווך של הביטחון בישראל, בתחומים רבים שמטבע הדברים לא מוכרים לציבור הרחב. כמי שזכה לפעול תחת פיקודו גם בצה״ל (במבצע משמעותי), גם תחת מעטפת לוט״ר וגם בשת״פ הדוק בין שב״כ למוסד - זכיתי להכיר מקרוב מעט מסגולותיו המקצועיות, ולא פחות מכך, האנושיות".



"משטרת ישראל כולה תרכין ראש היום עם מותו של עמית שהוביל באומץ ובעוז מבצעים רבים למען עם ישראל. אנו חבים לו הרבה יותר ממה שניתן להגיד בפומבי, תרומתו לביטחון המדינה לא תסולא בפז ומהווה דוגמה ומופת לעשייה ציבורית ואחריות לאומית" הוסיף אלשיך.



שניטים מקודמיו של דגן בראשות המוסד,  אפרים הלוי ושבתאי שביט, סיפרו עליו הבוקר בגלי צה"ל. "אין ספק שמאיר דגן נמנה על חבורה של מפקדים בצמרת הביטחונית של צה"ל ושל המדינה שמסמלים משהו. אנשים שהיה להם עמוד שדרה מפלדה שלא ניתן היה לכופף אותו", אמר שביט.



אפרים הלוי הוסיף כי "מאיר דגן הותיר חותם רציני על עבודת המוסד. הדרך שבה נהג הייתה ברורה והחלטית גם מבחינה ציבורית. הנושאים שעסק בהם במישור האסטרטגי היו דוגמא ומופת לדברים שאדם צריך לעשות בתפקידו. לאחר תפקידו הוא הגיב על הנושאים הכי חשובים. דרך התנהלותו השפיעה על נושאי היסוד של מדינת ישראל".



שביט הדגיש את השינויים שהביא דגן למוסד: "מבחינת תפקוד כראש מוסד, דווקא בגלל שהוא בא מעולמות תוכן אחרים, הוא השכיל לעשות שינויים בעבודת המוסד ובפעילות המבצעית שלה". הלוי סיפר על הפער בין האדם לדימוי שלו: "הוא היה אדם שידע להקשיב למרות שזה לא היה הדימוי שלו. הוא מאוד ייחודי מהרבה בחינות, גם מהבחינה שכאדם שעומד בראש הארגון, הוא נשא באחריות מוחלטת לארגון".



אחד הלוחמים המהוללים ביותר בתולדות ישראל


שר המודיעין, ישראל כ"ץ, ציין את תרומתו הגדולה של דגן לביטחון מדינת ישראל בדרכים גלויות ועלומות: "מדינת ישראל, אזרחיה ויהודים מכל העולם חייבים רבות למאיר דגן על פעילותו לאורך שנים רבות של שירות בטחוני ובתפקידו האחרון כראש המוסד. הוא תרם תרומה עצומה לביטחונה ולחיזוקה של מדינת ישראל מול איומים קרובים ורחוקים. יהי זכרו ברוך".



שר האנרגיה יובל שטייניץ הביע צער עמוק על מותו של ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן: "מאיר הוא אחד הלוחמים המהוללים ביותר בתולדות ישראל, ותרומתו לביטחון ישראל בתפקידיו השונים הייתה משמעותית ביותר. הייתה לי זכות גדולה להתוודע לפועלו ואישיותו כראש המוסד. הוא היה ללא ספק מראשי המוסד הטובים, המוכשרים והנועזים שהיו למדינת ישראל".



שטייניץ הוסיף: "מאיר היה לא רק לוחם נועז ואיש מודיעין מדהים, אלא גם איש שיחה חכם ומרתק. זוהי אבידה גדולה למכיריו, מוקיריו ולעם ישראל. יהי זכרו ברוך".



יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן הדגיש את האומץ של דגן וכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "מדינת ישראל מרכינה את ראשה על מותו של מאיר דגן, ראש המוסד לשעבר ולוחם אמיץ שתרומתו הגדולה לביטחונה של מדינת ישראל תוכל להתפרסם ברבים, אם בכלל, רק בעוד שנים רבות. הכרתי את מאיר דגן בשנת 1996 כשקלטתי אותו לעבודה במשרד ראש הממשלה כראש המטה ללוחמה בטרור והיתה לי הזכות לעבוד איתו אחר כך בתפקידיי השונים כיו"ר ועדת החוץ והביטחון, כשר החוץ, השר לעניינים אסטרטגיים וחבר הקבינט. בכל המקומות האלו גיליתי איש אמיץ שגילם בדמותו את התעוזה והעוצמה של מערכת הביטחון הישראלית".



חברת הכנסת ציפי לבני סיפרה על יושרו של דגן והביעה את הערכתה לפועלו: "מת גיבור היום. מנהיג שידע להוביל אחריו חיילים בשדה הקרב הצבאי ולוחמי מוסד בשדה החשאי. ראיתי אותו מישיר מבט לדרג המדיני ואומר עמדותיו ללא מורא, מתוך אחריות כבדה לעתיד המדינה. אהבתי והערכתי אותו מאוד, וכך גם חש כל מי שעבד איתו".



"הפך את הביטוי 'המציאות עולה על כל דימיון' לשגרת עבודה"


ח"כ עמיר פרץ, שדגן שירת כראש המוסד בתקופתו כשר ביטחון, אמר: "אני נפרד היום בעצב עמוק ובהצדעה מידידי מאיר דגן, שמדינת ישראל ואזרחיה חייבים לו כל כך הרבה אך לעולם לא נוכל לספר עד כמה. מאיר היה האיש שהפך את הביטוי 'המציאות עולה על כל דימיון' לשגרת עבודה, ובתור ראש המוסד הביא את הארגון לשיאים חדשים. הוא היה מאותם מפקדים יחידי סגולה שלא השאירו את אומץ ליבם בשדה הקרב, אלא הביאו אותו גם לשולחן הדיונים ותמיד הלך עם האמת שלו עד הסוף. מדינת ישראל איבדה היום לא רק לוחם נדיר אלא גם מצפן. יהי זכרו ברוך".



חבר הכנסת עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, אמר על דגן: "אם היה אדם שגילם בגופו ובמעשיו את ביטחון ישראל, זה היה מאיר דגן. איש ישר, מרחיק ראות וביצועיסט מאין כמוה", אמרה. "דגן, שהיה בעל חוש הומור מושחז, נהג לומר שלפציעתו הקשה בעקבות שירותו הצבאי, יש יתרון אחד: 'הוא אינו צריך להתכופף בפני איש'. כך גם נהג כל ימי חייו".



"עם ישראל לעולם לא ידע את מלוא החוב שהוא חב למאיר. יש בי צער עמוק על לכתו של אחד מעמודי הטווח של ביטחון ישראל, ושהיה עבורי ועבור אבי המנוח ידיד אישי. תנחומיי למשפחתו".



ראש השב"כ לשעבר, ח"כ יעקב פרי, אמר: ״מאיר היה מעמודי התווך של מערכת הביטחון, צה״ל וקהילת המודיעין. איש חד, חריף, אמיץ ויצירת". לדבריו, את מאיר אפיינה חוסר השגרתיות, מקוריות המחשבה ואומץ הלב הייחודי. תכונות אלו באו לידי ביטוי במגוון הרב של התפקידים השונים אותם מילא במהלך שירותו בצבא ובמוסד. הוא היה לוחם ללא חת בטרור וממניחי היסודות בתורות הלחימה ומבצעי המודיעין. איש חייכן, חבר ויועץ מקורי".