מאיר דגן, ראש המוסד לשעבר שהלך הבוקר (חמישי) לעולמו, לא ניהל יחסים אידאליים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במשך השנתיים בהן כיהן בתפקיד ראש המוסד תחת נתניהו, הביע דגן את התנגדותו לתקיפה באיראן על מנת לסכל את תכנית הגרעין שלה. לאחר פרישתו, ב-2011 החריף את הטון נגד ראש הממשלה ואף אמר כי המלחמה היחידה שלו היא למען הישרדותו הפוליטית. הביקורת הגיעה לשיא בעצרת הבחירות של השמאל שנערכה בשנה שעברה בכיכר רבין, בה אמר דגן כי ההנהגה של ישראל מפחידה אותו יותר מהאויבים שלה.

בשנה שעברה אמר ראש המוסד המנוח בערב לזכרו של רש הממשלה לשעבר אריאל שרון, אליו היה מקורב מאד, כי הוא אינו סומך על ההנהגה: "אני חושב שראש הממשלה ובנט מובילים את מדינת ישראל למדינה דו לאומית דבר שנראה בעיניי אסון ואבדן החלום הציוני". 

"אני רוצה לחיות במדינה יהודית. אני לא רוצה לשעבד ולהחזיק אזרחים סוג ב'. לצערי בין הירדן לים גרים למעלה מ-6 מיליון פלסטינים, חלקם אזרחים ישראלים ולמעלה מששה מיליון יהודים. המדיניות שמובילים אותה היא מאוד בעייתית גם בתחום הפלסטיני וגם בתחום ההתנהגות מול ידידתנו הגדולה ארה"ב וגם בפעולות שננקטות. אני מודה שאני חרד", הוסיף דגן.

"אחרי יום כיפור עבר לי החשש לקיומה של מדינת ישראל. אם שרדנו את זה והצלחנו להתגבר הייתי בטוח שאנחנו יכולים לעמוד בכל דבר. אני מודה היום שיש לי סימני שאלה קשים לגבי הכיוונים שההנהגה המדינית שלנו מובילה", המשיך ראש המוסד לשעבר.

מאיר דגן עם ראש הממשלה אריא לשרון בעת מינויו לראש המוסד. צילום: יעקב סער, לע
מאיר דגן עם ראש הממשלה אריא לשרון בעת מינויו לראש המוסד. צילום: יעקב סער, לע


"תפקידי הוא לא לרצות אותך"


הוא סיפר על יחסיו עם ראש הממשלה נתניהו: כשנשאל על ידי המנחה אילנה דיין האם נתניהו יודע לעמוד בלחצים, השיב דגן לאחר שתיקה ארוכה: "שחררי אותי מהשאלה הזו".

דגן סיפר כי יום אחד נתניהו שאל אותו "למה אתה לא מרצה אותי?". דגן השיב: "תפקידי הוא לא לרצות אותך אלא להביא לך את הדברים שראש ממשלה צריך לדעת. זה היה בהקשר האיראני".

"אבל אתה כפוף אליי", אמר נתניהו.

דגן השיב לראש הממשלה: "אני כפוף אליך אבל הנאמנות שלי למדינת ישראל".

"חשבתי שעמדתו של רה"מ בעייתית"


באותו ערב, התייחס דגן לדיונים על תקיפה אפשרית באיראן: "את עמדתנו הבענו בכל הדיונים הסגורים. אמרנו מה אנחנו חושבים לרה"מ, למה חשבנו שההצעה שהוא מציע היא רעה לביטחון ישראל. תקיפה תביא את הלגיטימציה האיראנית ללכת לגרעין צבאי. היינו במו ידינו יוצרים את התשתית שעל בסיסה היינו מייצרים את הלגיטימציה לאיראנים".

"חשבתי שעמדתו של רה"מ בעייתית. אף פעם לא כפרתי בסמכותו של רה"מ לקבל החלטות. הוא לא כפר בלגיטימיות של ההתנגדות שלי. אני באתי מחינוך אחר. הוא התחנך במערכות הפוליטיות. אני חונכתי על ידי אריק בצבא. הוא מעולם לא דרש ממני לרצות אותו. הוא אמר תביע את דעתך גם אם היא בניגוד לדעתי".

לקראת הבחירות לכנסת בשנה שעברה, הופיע דגן בעצרת בכיכר רבין. "ישראל היא מדינה מוקפת אויבים, אבל האויבים אינם מפחידים אותי - אני מפחד מההנהגה שלנו", אמר שם בהתרגשות.

"אני מפחד מהיעדר החזון ומאובדן הדרך", אמר דגן, "מאובדן הנחישות. מאובדן דוגמא אישית. אני מפחד מההססנות והקיפאון. ואני מפחד מעל הכל ממשבר המנהיגות. משבר מנהיגות שהוא החמור ביותר שהיה כאן עד היום".



במתקפה חסרת תקדים על נתניהו אמר דגן כי "יש לנו מנהיג שנלחם רק במערכה אחת: המערכת להישרדות הפוליטית של עצמו. בשם המלחמה הזו הוא מדרדר אותנו למדינה דו לאומית ולסופו של החלום הציוני".

"אני לא רוצה מדינה דו לאומית. אני לא רוצה שנהפוך למדינת אפרטהייד. אני לא רוצה לשלוט בעוד שלושה מיליון ערבים", הוסיף דגן ואמר כי "יש בהחלט אלטרנטיבה טובה יותר. במערכת הפוליטית יש אנשים שליבם במקום הנכון, שמאמינים בצורך להחזיר את השפיות, להפסיק לפחד ולהפחיד ולקחת אחריות לגורלנו".

תגובת הליכוד לדברי דגן בעצרת לא אחרה לבוא: "הנואם המרכזי, מאיר דגן, הוא איש שמאל בדעותיו. מוזר שהוא טוען כיום כי אינו מאמין בהנהגה הנוכחית, כאשר הוא בעצמו ביקש להאריך את כהונתו כראש המוסד תחת הנהגתו של ראש הממשלה".