נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כתב אגרת תנחומים לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, לאחר הפיגוע באיסטנבול שאירע אמש, בו נרצחו שלושה אזרחים ישראלים ונפצעו עשרה אזרחים ישראלים. 



באגרת, החתומה על ידי נשיא טורקיה, שנכתבה במקור בטורקית ונלווה אליה תרגום לאנגלית, נכתב: "אדוני הנשיא, נעצבתי מאוד לשמוע כי לרוע המזל, שלושה אזרחים ישראלים נהרגו ועשרה אזרחים ישראלים נפצעו, במתקפת הטרור הנפשעת שהתרחשה אמש באיסטנבול. המתקפה האכזרית הזו הוכיחה שוב כי על הקהילה הבינלאומית להתאחד במאבקה נגד הטרור המאיים על האנושות כולה ועל הערכים הבסיסיים שלנו ומהווה פשע נגד האנושות".

"האומץ והרצון אותם מוכיח עמנו נגד פעולות ארגוני הטרור המבקשות לזרוע פחד, מעניקים לנו כוח במאבקנו. אני מבקש לשלוח את תנחומיי העמוקים ביותר לעם הישראלי ולמשפחות אשר איבדו את יקיריהן במתקפה הבוגדנית הזו באיסטנבול, בעודם מבקרים בעיר ומבקשים להכיר טוב יותר את התרבות שלנו. אני מאחל החלמה מהירה לפצועים", סיכם וחתם: "רג'פ טאיפ ארדואן, הנשיא".

היום, הושבו לארץ ארונותיהם של שלושת הישראלים שנרצחו והפצועים שטופלו בבתי החולים בטורקיה והובאו להמשך טיפול בארץ. במקביל לכך, הסתיימה בטורקיה העברת הפצועים הישראלים אשר מצבם הרפואי לא איפשר תחילה את העברתם לארץ. בין צוותי הרפואה המקומיים והישראלים שהעניקו במקום סיוע, היה גם האורתופד הטורקי, ד"ר ארקל בילן. 
 
בשיחת טלפון מטורקיה, סיפר היום (ראשון) ל"מעריב אונליין" ד"ר בילן, על הטיפול שהעניק לפצועים: "מיד לאחר הפיגוע קיבלתי טלפון מהקהילה היהודית וביקשו ממני להגיע בדחיפות לבית החולים על מנת לטפל בפצועה הישראלית. כשהגעתי טיפלו בה כבר ארבעה רופאים טורקים, היא היתה במצב קשה, מורדמת ומונשמת. לשמחתי הצלחנו לייצב אותה ולטפל טיפול ראשוני בשבר ממנו היא סובלת בעמוד השדרה. לאחר הטיפול הראשוני וייעוץ, הרופאים הטורקים המשיכו את הטיפול. בבית החולים באיסטנבול נעשו מרב המאמצים לטפל בה והיא הועברה היום בצהריים לטיפול בישראל".

"כבר זמן רב מזהירים אותנו גורמים בינלאומיים באירופה והמודיעין בטורקיה מפיגועי טרור. לצערי החששות התממשו והתוצאות נוראיות",  הוסיף ד"ר בילן. הרופא שהה בימים שלפני הפיגוע בישראל במסגרת כנס אורתופדיה בינלאומי של המרכז הרפואי זיו בצפת, שעסק בטיפול אורתופדי מודרני בפציעות מלחמה וטרור. בזמן שהותו בכנס, קיבל טלפון דחוף מקרובי משפחתו באיסטנבול, שביקשו ממנו לעלות על הטיסה הקרובה ולחזור הביתה עקב חששות לפיגוע בעיר. ד"ר בילן, טורקי הנשוי ליהודייה וחי בקהילה היהודית, פנה לפרופ' אלכסנדר לרנר, מנהל המחלקה האורתופדית במרכז הרפואי זיו. הוא התנצל ואמר כי הוא חייב לקצר את שהותו בכנס וביקש סיוע בהקדמת טיסתו חזרה לאיסטנבול עקב חששות בני משפחתו. הוא הספיק להרצות בפני באי הכנס, מאה רופאים ממרכזי בריאות וצבאות בעולם, כולל רופאים מצה"ל ובשעה 20:00 של ערב הפיגוע, כבר היה בדרכו לשדה התעופה בן גוריון. 
 
בלילה שבין חמישי לשישי טס חזרה לביתו באיסטנבול. ויממה לאחר חזרתו המוקדמת של ד"ר בילן לאיסטנבול, התממשו החששות ואירע הפיגוע הקשה במרכז העיר. "לצערי, במקרה שלי, המציאות הקשה של הטרור, הפיגועים והמלחמה הכתה מהר מהצפוי", אמר. 
 
ארונות הקורבנות בפיגוע באיסטנבול חוזרים לארץ. צילום: אבשלום ששוני

הפצועה שניצלה בנס: "המחבל התפוצץ שני מטרים לידי"

 
ענת קמה היא בין הפצועות הישראליות שהיו בזירת הפיגוע, בעת שהמחבל המתאבד פוצץ עצמו. לאחר שנפצעה היא הוטסה ארצה באופן פרטי להמשך טיפול. רגע לפני שנכנסה לניתוח בבית החולים תל השומר, שוחח עמה ניסים משעל היום ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" ושמע על הרגעים הקשים שעברה: "היינו כל הקבוצה יחד וברגע הפיצוץ, שבריר של שנייה, ראיתי אנשים שנפלו ולא יכולים לקום. אנחנו עפנו באוויר מההדף. רק עכשיו אנחנו מבינים איזה מזל היה. אנחנו רואים את צילומי הטלוויזיה מהרחוב, את רגע הפיצוץ, בשנייה שאני עוברת את המחבל. קיבלתי את החיים שלי במתנה. הייתי שני מטרים לידו וניצלתי בנס. איכשהו זחלנו והגענו לסמטה כמה מטרים על יד, מדממים וחיכינו לפינוי. היו צרחות, צעקות, הריטואל הקבוע. הם הגיעו לעזור לאחר כעשר דקות והתחילו עם פינוי הפצועים הקשים. פינו אותנו לבית החולים, שם טיפלו בנו. אבל החלטנו שחוזרים ארצה, לעבור את הניתוח בארץ". על מצבה הוסיפה: "הגענו לבית החולים לפנות בוקר, עברתי סדרת בדיקות, אני בדרך לניתוח עוד כמה דקות. נפגעתי ברגל, יש לי שברים, שברים פתוחים ורסיסים".

פצועי הפיגוע באיסטנבול חוזרים לארץ. צילום: אבשלום ששוני
 
 
בפיגוע נרצחו ארבעה בני אדם, שלושה מהם ישראלים: שמחה דמרייונתן שור ואברהם גולדמן. הנרצח הרביעי הינו אזרח איראני ששהה במקום. קמה סיפרה על אחת ההרוגות, דמרי, אותה הכירה במהלך הטיול: "הכרתי אותה, היא הייתה אישה נהדרת, זה קשה מאוד. התחברנו מאוד ביומיים האלה, במיוחד איתה. צחקנו ושוחחנו על כל הדברים שנעשה בעתיד. קבענו אפילו להיפגש ביום שישי הקרוב. רכשנו ביחד מתנות לקראת החתונה של הבן שלה, שאמור להתחתן בעוד כמה חודשים. התחברנו מאוד אליה. זה היה נורא, נורא לשמוע, לא ידענו עד אתמול בערב. אנחנו מעודכנים במצב של יתר הפצועים, הקשים, ועוד לא מעכלים, לאט לאט". הלווייתה של דמרי תתקיים מחר בשעה 12:00 בבית העלמין שבעירה, דימונה. 
 
 

 התפתחות בחקירת הפיגוע

שר הפנים של טורקיה אפקאן אלא הודיע הבוקר כי המחבל המתאבד שפוצץ עצמו הוא מחמט אוזטורק, שעל פי הראיות מקושר לארגון המדינה האסלאמית (דאעש). זהותו של המפגע נקבעה על פי תוצאות בדיקות DNA שנערכו בזירת הפיגוע ברחוב אסתיקלאל בעיר. השר אישר לכתבים, כי המתאבד לא היה מבוקש בקרב השלטונות. הוא הוסיף כי נעצרו חמישה חשודים בגין מעורבות בפיגוע, אך לא מסר מידע על זהותם. מאז פיגוע הדמים ערך צבא טורקיה מבצע צבאי באזור העיר סירנק שבדרום-מזרח המדינה, שם פעל תא של ארגון דאעש. כוחות הביטחון מנסים לאתר, בין היתר, את האזרח הטורקי סאבאז ילדיז (33), שפורסם בטעות שלשום שהוא ביצע את הפיגוע, והוא מוכר בזכות פעולותיו בשלושה ארגוני טרור שונים בעבר: המחתרת הכורדית ב-2000, המחתרת המרקסיסטית-ליניניסטית ב-2007 וכעת מזוהה עם דאעש. בדיווחים בטורקיה נטען, כי ילדיז היה מעורב בפיגועים במרסין ובאדנה שבדרום המדינה לפני כשנה ונמלט לסוריה, אך שב אליה כדי להשתתף בפיגוע נוסף.
 
סוכנות הידיעות הטורקית "דוגאן" דיווחה, כי האזרח המחבל שפוצץ עצמו, אוזטורק בן ה-24, נולד בעיר גזיאנטפ שבדרום מזרח המדינה. הוא עזב את ביתו ב-2013 והצטרף לדאעש. משפחתו דיווחה למשטרה הטורקית על היעדרותו והוא נכלל ברשימת הנעדרים במדינה. אביו זיהה את תמונתו בסרטון שהופץ, ומסר בחקירתו כי המשפחה סברה כי הוא נמצא בסוריה. בדיקת ה-DNA שנלקחה מזירת הפיגוע תאמה את דגימות אביו ואחיו של המפגע, שנעצרו שלשום בפשיטה שנערכה בעיר מגוריהם גזיאנטפ.
 
זמן קצר לאחר הפיגוע מיהרו גורמים טורקיים רשמיים להפנות אצבע מאשימה למחתרת הכורדית (PKK) כאחראית לפיגוע. רק עם התקדמות החקירה ההערכות של הרשויות באנקרה הצביעו על דאעש. כלי התקשורת בטורקיה דיווחו על כשלי אבטחה קשים במדינה, שנמשכו למרות שהפיגועים במדינה גבו את חייהם של כ-200 בני אדם בששת החודשים האחרונים. עם זאת, למרות החשדות כי דאעש עומד מאחורי הפיגוע הנוכחי, גורמים בטורקיה הטילו ספק בכך, וציינו את העובדה שהארגון נוהג לקחת אחריות על הפיגועים שהוא מבצע.
 
בינתיים, משרד הפנים הטיל עוצר על שבעה מחוזות במדינה ועל מרכז העיר סירנאק, זאת בעקבות הפיגוע באיסטנבול. בתוך כך, מנכ"ל משרד החוץ ד"ר דורי גולד, יחד עם ראש לשכתו גלעד כהן, נחתו באיסטנבול . דורי גולד ייפגש עם בכירים טורקים, ביניהם מושל איסטנבול וראשי הקהילה היהודית. עוד ייפגש גולד עם צוות הדיפלומטים הישראלים מאנקרה ואיסטנבול, על להביע הערכתו על פועלם בעקבות הפיגוע אתמול.
 
עריכת תוכן 103FM: אסף נבו