מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית תיקון לחוק שיאפשר גם לחילונים לסרב לעבוד ביום המנוחה. החוק, אשר יזמו ח״כ עליזה לביא וח״כ מיקי זוהר יאפשר לעובד לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי, ללא תלות במידת זיקתו לדת, ומבלי שסכנת הפיטורין תרחף מעל ראשו.



כיום רשאי מעסיק לדרוש מעובד המבקש שלא לעבוד ביום המנוחה להגיש תצהיר המבסס את הכרתו הדתית ואת קיום מצוות דתו. מצב זה אינו עולה בקנה אחד עם עקרון חופש הדת והמצפון, וסותר את חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, הקובע כי אין להפלות עובד בשל תפיסתו הדתית. על פי התיקון המוצע, יוכל כל אדם לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי שלו, יהיו טעמיו אשר יהיו, ומבלי לחשוש שיפוטר.


"המצב הקיים אבסורדי"

ח"כ עליזה לביא מסרה כי "כיום צריך לשקר ולומר שאתה דתי כדי לא לעבוד בשבת, וחילונים שלא רוצים לעבוד בשבת מסתכנים בפיטורין. אין זה משנה אם מדובר באדם דתי, חילוני, נוצרי או מוסלמי, יום המנוחה השבועי הוא ערך נעלה עבור כולנו בין אם מטעמי דת, ובין אם משיקולים סוציאליים או חברתיים. מדובר בתיקון היסטורי. השבת היא לא רק של הדתיים. יתרה מכך, בתי עסק שלהם החוק מתיר לפעול בשבת יוכלו להמשיך לעשות זאת, מבלי לחייב את העובדים לעבוד בניגוד לרצונם. החוק מתחשב גם בבני דתות אחרות, שיוכלו גם הם לבחור שלא לעבוד ביום המנוחה שלהם. אני מודה לח"כ מיקי זהר על המאמץ האדיר לקידום החוק".



ח"כ מיקי זוהר: "מדובר בתיקון היסטורי שיאפשר לכל אזרח במדינתנו היהודית והדמוקרטית לנוח ביום המנוחה השבועי של מדינת ישראל שהוא יום השבת. המצב הקיים לפיו עובדים שאינם מצהירים על עצמם כדתיים מחויבים לעבוד בשבת הוא אבסורד שחובה עלינו לתקנו. הצעת החוק הזו היא עוד צעד חשוב שאני מקדם בדרך לקיבוע הערך של יום המנוחה השבועי. הצעת החוק הזו תוכל להוות מסר חשוב לחובבי השופינג בשבת שלעיתים שוכחים שמאחורי כל נעל או בגד שהם קונים, ישנו עובד או עובדת שנאלצו לעבוד בשבת ולמכור להם מחשש שיפוטרו. אני סבור שהצעת החוק הזו תשים סוף לעבדות המודרנית ותאפשר לכל עובד באשר הוא יום מנוחה שבועי".



התיקון לחוק "שעות עבודה ומנוחה",  אושר במליאה ברוב של 56 תומכים ו-2 מתנגדים, וזכה לתמיכה מרחבי הקשת הפוליטית כשחתומים עליו ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני), ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וח"כ סופה לנדבר (ישראל ביתנו).