החייל שירה במחבל הפצוע הבוקר בחברון נעצר, כך אמר היום (חמישי) דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז על התקרית שצולמה ובה נראה חייל צה"ל יורה במחבל פצוע ומנוטרל לאחר שדקר חייל ופצע אותו קל-בינוני
דובר צה"ל על הירי במחבל
. "כולנו ראינו את מה שהיה. אנחנו נעדכן ברגע שהחקירה תתקדם. החייל כרגע עצור ועד שנבין מה שהיה שם הוא חף מפשע. האירוע חמור. נצטרך לקחת עוד כמה ימים כדי להבין מה היה שם", אמר אלמוז. החייל יובא עוד הערב בפני שופט.
חייל צה"ל יורה במחבל פצוע

דובר צה"ל נשאל על כך שבמקום היו שני קצינים ועל כך שלא נראה שמישהו מהנוכחים מתרגש מהאירוע, וענה כי "הסרט הזה כולו נמצא בתחקיר. כל המעורבים באירוע יתוחקרו. אם צריך למצות את הדין גם עם אחרים, נעשה זאת". גם הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט התייחס למקרה וגינה את המעשה שתועד. הוא שוחח עם מפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה, והורה למצות את החקירה עד תום. איזנקוט אמר: "זה לא צה"ל, אלו לא ערכי צה"ל וזו לא תרבות צה"ל".

גם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון התייחס לאירוע: "האירוע בו מתועד חייל צה"ל כשהוא מגיע לשטח הפיגוע בחברון, יורה במחבל דקות לאחר שכבר נוטרל ושוכב על הקרקע, הוא חמור ביותר ומנוגד באופן מוחלט לערכי צה"ל ולמוסר הלחימה שלו. אסור לנו לאפשר, גם בשעה שהדם רותח, אבדן עשתונות שכזה ואבדן שליטה שכזה. האירוע הזה יטופל במלוא החומרה".

"המאבק שלנו נגד הטרור הפלסטיני, ונגד הטרור בכלל, הוא נחוש ונחרץ. אין לנו כל כוונה להתפשר על ביטחונם של אזרחינו וחיילינו, ואנו נוקטים ביד ברזל כלפי המחבלים ושולחיהם, כפי שפעלו היום החיילים שהיו בשטח בזמן אמת וניטרלו את המחבלים בחברון. אך גם אז, אבוי לנו אם נפעל בניגוד לערכי המוסר והמצפון שלנו. חובתנו המוסרית היא להקפיד קלה כחמורה. לשמור על צלם אנוש. לזכור את מגבלות הכוח גם אחרי שהאויב הוכה, ולמנוע מעצמנו התנהגות שאינה מוסרית. לזכור כי כוחנו אינו נובע רק מיכולתנו הצבאית, אלא קודם כל, מעוצמתנו המוסרית. זו חובתנו, לנצח ולהישאר בני אדם".

כזכור, בסרטון שפרסם היום ארגון "בצלם", נראה המחבל שוכב על הכביש בזמן שהחייל מקבל טיפול. בשלב מסוים נראה אחד החיילים במקום (זה החובש כובע מצחייה) דורך את הנשק, מכוון אותו ויורה בראשו של המחבל המנוטרל. ברגע הירייה מוסתר החייל היורה מהמצלמה, אולם קודם לכן ניתן לראות אותו נותן את הקסדה שלו לחייל נוסף, דורך את הנשק ומכוון. בדיוק בעת הירי עובר מסחרי לבן שעמד במקום ומסתיר את הפגיעה, אולם לאחר שהוא עובר ניתן לראות את הדם ניגר מראשו של המחבל.  

בעקבות הסרטון, החלה סערה במערכת הפוליטית, בעיקר מצדה השמאלי של המפה. ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו במעשה: "נתניהו אחראי באופן אישי לרצח". טיבי, הנמצא ברומניה, אמר את הדברים במהלך פגישה שערך ברומניה עם סטודנטים ופעילי ציבור. הוא הוסיף כי "חיילי צה"ל ושוטרים ישראלים יורים ומוציאים להורג פלסטינים פצועים בדם קר, כתוצאה מהתלהמות שרים ופוליטיקאים ישראלים. על הפוליטיקאים המסיתים לירי והרג פלסטינים יש אחריות לא פחות מהחייל היורה. המקרה היום בחברון תועד ויש מקרים רבים שלא תועדו". 

סערה פוליטית: "נתניהו אשם ברצח"


המערכת הפוליטית סוערת בעקבות פרסום הסרטון של ארגון "בצלם", בו נראה חייל צה"ל יורה במחבל שביצע את פיגוע הדקירה בחברון הבוקר, בעת שהוא שוכב על הכביש פצוע ומנוטרל. ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) האשים הערב (חמישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו במעשה: "נתניהו אחראי באופן אישי לרצח".טיבי, הנמצא ברומניה, אמר את הדברים במהלך פגישה שערך ברומניה עם סטודנטים ופעילי ציבור. הוא הוסיף כי "חיילי צה"ל ושוטרים ישראלים יורים ומוציאים להורג פלסטינים פצועים בדם קר, כתוצאה מהתלהמות שרים ופוליטיקאים ישראלים. על הפוליטיקאים המסיתים לירי והרג פלסטינים יש אחריות לא פחות מהחייל היורה. המקרה היום בחברון תועד ויש מקרים רבים שלא תועדו".

חברי כנסת נוספים תקפו את הממשלה על המקרה. יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה כי "התיעוד המזעזע מהבוקר מהווה ליקוי מאורות ערכי ומוסרי שצריך להדאיג מאוד את ראשי מערכת הביטחון ואת הממשלה. אני קוראת למיצוי מלוא חומרת הדין עם החייל, יחד עם זאת אי אפשר לעצום עיניים לנוכח האווירה הציבורית שיצרו נבחרי הציבור בקואליציה ובממשלה במכוון ובחוסר אחריות, שמחלחלת לכל חלקי החברה שלנו ומשחיתה אותה. דברי ההסתה הפרועים והעידוד לאלימות שנשמעים מתוך הממשלה מגיעים גם לחיילים שנשלחים לשטח ומעבירים להם מסר בלתי מוסרי ומסוכן. אני קוראת לחברי הממשלה וכלל נבחרי הציבור לראות במקרה הנורא הזה סימן ברור ולחדול באופן מידי ממסרי ההסתה והאלימות שעולים לנו במחיר אנושי ומוסרי בלתי נסבל, ומכתימים את שמה של ישראל ושמו של צה"ל".

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ), אמר כי "היום ראינו המחשה לבנאליות של הרוע, לכך שמדי צה"ל אינם ערובה לאנושיות. ראינו חייל רוצח, שיורה בדם קר בראשו של פצוע חסר אונים, והרצח מתקבל בשוויון נפש, אף אחד מסביב לא מתרגש. החייל הרוצח לא לבד, הוא זוכה לרוח גבית משרים, חברי כנסת ורבנים, שבמילותיהם נותנים הכשר לרצח. לרצח שראינו וכנראה לעוד מקרי רצח רבים שהסתירו מאיתנו". עוד הוסיף ח"כ פריג': "החייל צריך לעמוד לדין על רצח. כל החלטה אחרת תהיה לא אנושית, לא דמוקרטית ולא ראויה".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה הגיב גם הוא לתקרית ואמר כי "ישראל הפכה בחודשים האחרונים למקום שבו מתבצעות הוצאות להורג פומביות לקול קריאות הקהל. ממשלת ישראל מנסה לשמור על תדמית של מדינת חוק, אך בפועל שריה קוראים שוב ושוב לציבור להוציא להורג כל אדם חשוד. את המחיר של ההידרדרות הביטחונית והמוסרית משלמים שני העם, הישראלי והפלסטיני". עוד הוסיף: "אני קורא להעמיד לדין את הפושעים, ואת משלחיהם מרחוב בלפור 10"

ואילו ח"כ עפר שלח (יש עתיד), חבר ועדת החוץ והביטחון, אמר כי "נבזותם הרצחנית של המחבלים אינה סיבה לצה"ל להתפרק מערכיו. צריך לשבח את הפעולה המהירה של הצבא, שפתח בחקירה והבהיר כי המעשה נוגד את ערכיו". עוד הוסיף שלח כי "התמונות מוכיחות שאמירותיו של הרמטכ"ל בעניין מוסר הלחימה היו ראויות ונחוצות. המוסר הוא מקור עוצמתו של הצבא, וויתור עליו אפילו במעט בגלל הקשיים שמעורר הטרור יהיה פגיעה בביטחון הלאומי".