יוזמה בליכוד: להעניק חנינה לחייל שירה במחבל המנוטרל בפיגוע בחברון. יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דוד ביטן הציע היום (שני) להעניק חנינה לחייל מחברון שירה למוות במחבל לאחר שזה כבר נוטרל, אם יורשע בידי בית הדין הצבאי. לדברי ח"כ ביטן יש לנהוג בחייל כפי שנהגו בשעתו בבכירי השב"כ שהורשעו בפרשת קו 300: "אם לבכירי השב"כ קיבלו בשעתו חנינה על אירוע זה, אנו צריכים לתת חנינה לחייל הזה כדי לשלוח מסר לחיילים שהולכים לקרב כי אנו מגבים אותם".



גם חברת הכנסת נאוה בוקר הביעה היום תמיכה במתן חנינה לחייל מחברון במקרה שיורשע: "אני מסתכלת על החייל ומשפחתו ולבי נכמר. איך אפשר לקרוא לו 'רוצח'? הוא לא רצח אף אחד, הוא חיסל את המחבל שניסה לדקור ופצע את החברים שלו. אם יורשע, אפעל בכל יכולתי כדי שהוא יקבל חנינה. אנחנו צריכים לשדר לחיילים שלנו שיש להם גיבוי מלא מאיתנו. בסופו של דבר, הם שומרים עלינו. גם אנחנו צריכים לשמור עליהם".



קריאות תמיכה בחייל שנעצר נשמעו גם מכיוונו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שאמר היום בפתח ישיבת הסיעה: "נעשה לינץ' לבחור בן 19, אני מתכוון להגיע מחר לבית הדין הצבאי בשכונת עג'מי. אני קורא לכל האזרחים לבוא ולתמוך בו. צריך להיות שם ולתמוך באותו חייל. יכול להיות שהוא צדק או טעה בשיקול הדעת, בכל מקרה עדיף חייל שטעה וחי, מאשר חייל שהיסס ונרצח ע"י המחבל".



בתוך כך ממשיכה משפחתו של החייל לצאת להגנת הבן. אתמול, אמו של החייל החשוד ברצח מחבל כתבה מכתב לשר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ובו הביעה זעזוע מהיחס שמקבל בנה מהמערכת: "אני אמו של החייל אותו שלחתם למשימה להגן על אזרחי המדינה והפקרתם אותו", כתבה האם לשר הביטחון.



"אני האמא שמסרה את בנה והמערכת השתמשה בו, התנערה ממנו, ושסעה בו באמצעות דובריה. תחזיר לנו את הילד בחזרה, תחזיר לנו את חיינו בחזרה. תזכור ואל תשכח שעמדת במקומו של בני רק בחדרו של אבו ג'יאהד ווידאת הריגה אל מול טרוריסט נתעב ומרצח. גם בני עמד ביום חמישי מול מחבל מרצח אך היוצרות התהפכו והטרוריסט שהגיע לרצוח הפך לחסיד אומות עולם ובני הפך למרצח", כתבה האם.



משפחת החייל. צילום: אבשלום ששוני
משפחת החייל. צילום: אבשלום ששוני



כזכור, הפרשה החלה כאשר ביום חמישי שעבר חייל צה"ל נפצע באורח בינוני בפיגוע דקירה שהתרחש בתל רומיידה שבאזור חברון. שני המחבלים שביצעו את הפיגוע נורו למוות על ידי כוחות הביטחון. בסרטון שפרסם באותו יום ארגון "בצלם", נראה המחבל שוכב על הכביש בזמן שהחייל מקבל טיפול. בשלב מסוים נראה אחד החיילים במקום דורך את הנשק, לוחם חטיבת "כפיר", מכוון אותו ויורה בראשו של המחבל המנוטרל. ברגע הירייה החייל היורה מהמצלמה נראה מוסתר, אולם קודם לכן ניתן לראות אותו נותן את הקסדה שלו לחייל נוסף, דורך את הנשק ומכוון. בדיוק בעת הירי עובר רכב מסחרי לבן שעמד במקום ומסתיר את הפגיעה, אולם לאחר שהוא עובר ניתן לראות את הדם ניגר מראשו של המחבל.



הסרטון עורר סערה במערכת הפוליטית ובקרב רבים בציבור, היו מי שגיבו את החייל על פעילותו, וטענו כי הוא הציל חיים של אחרים והיו שטענו כי מדובר במעשה אשר מכתים את ערכי צה"ל והמדינה. יממה לאחר מכן פרסם ארגון "חברים לשעת צרה" סרטון נוסף מאותה הזירה, שבו נשמעו גורמי הרפואה במקום כשהם צועקים: "לא לגעת במחבל עד שלא מגיע חבלן, ייתכן כי יש עליו מטען".



יום לאחר פיגוע הדקירה, החייל הובא להארכת מעצר בבית הדין הצבאי ביפו ובדיון בהארכת מעצרו נחשף כי הוא חשוד ברצח. החייל טען בדיון כי הוא "חש בסכנת חיים" והתביעה טענה כי גרסתו של החייל, שלפיה חש סכנה ועל גופו של המחבל חשש מחגורת נפץ, הופרכה לחלוטין בחקירה. עוד טענו בדיון כי מצ"ח פתחו בחקירה בטרם הופץ הסרטון בעקבות תלונה שהגיעה ממפקד גדוד שמשון של חטיבת כפיר, מפקד הגדוד בו משרת החייל.