שר החינוך, נפתלי בנט נאם היום (שני) במליאה ויצא להגנתו של החייל החשוד ברצחמחבל בחברון, שכרגע נמצא תחת חקירת מצ"ח. בנט תקף את שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, ואמר כי "יש חוקרים שעושים את העבודה שלהם. מה ההשפעה על החוקרים הצעירים, כששר ביטחון של מדינת ישראל קובע שהוא פועל בצורה לא מוסרית? יותר מזה, הוא גם ביקר אותי על שהרמתי טלפון לאב החייל. אעשה זאת שוב, מדובר באבא לארבעה חיילים קרביים. יכול להיות שהוא עשה שגיאה חמורה מאוד, הם רדיואקטיביים? פתאום אסור לנו לדבר איתם? איבדנו את הצפון? אנחנו שולחים להגן חיילים בשמנו, מדובר בשדה קרב, לא מדובר על אולפן תקשורת סטרילי".



שר החינוך סיפר על אירוע בעברו הצבאי שבו התרחשה תקלה שעלתה בחיי אדם והבהיר כי הוא זכה לגיבוי מלא: "הייתי מפקד בענבי זעם והיתה לנו תקלה מבצעית חמורה שגרמה למוות. כשיצאתי, עמירם לוין אמר לי 'אני מגבה אותך', ולכן אני לא קובע שהוא גיבור (החייל העצור), אני אומר דבר אחד, מה שמגיע לו, זאת הזכות לחקירה לפני שחורצים את דינו".



בנט הבהיר כי פוליטיקאים מיהרו לחרוץ את דינו של החייל והוסיף כי "לגבי האירוע עצמו, יוצאים שני מחבלים לרצוח אזרחים. שניהם נורים ויש אירוע שנוי מאוד במחלוקת, עוד לא החלה חקירת מצ"ח, וכל הנהגת המדינה, לפני התחקיר הביטחוני, בקואליציה וגם באופוזיציה, עוד לפני הווידאו על מטען, מד"א אומרו שהיה חשש למטען, וכולם קפצו על החייל הזה. איזה סיכוי יש לחקירת אמת אחרי שכולם קובעים שהחייל פשע?".



חייל צה"ל יורה למוות במחבל. צילום מסך
חייל צה"ל יורה למוות במחבל. צילום מסך



מוקדם יותר אמר שר הביטחון יעלון כי "מה שקרה בחברון זה אירוע חמור. היה תחקיר ראשוני כבר ביום חמישי שהשורה התחתונה שלו היא שיש פה אירוע של חייל שסרח ולא של גיבור". שר הביטחון אמר כי מי שהעביר את התקרית לחקירה פלילית זה המח"ט, עוד לפני שהסרטון פורסם. "מאז חקירת מצ"ח מתקיימת. היה חשוב שנאמר, גם הרמטכ"ל, גם שר הביטחון וגם ראש הממשלה, מיד איך אנחנו רואים את האירוע הזה. אנחנו לא כמו הצד השני".



לאחר מכן תקף יעלון את אלה שיצאו נגד ראשי הצבא על חקירת החייל: "מה אתם רוצים? צבא מתבהם שאיבד חוט שדרה מוסרי? אני גאה על זה שהמ"פ הצביע שזה אירוע חריג. לצערי גם מתוך הקואליציה, כולל שר שבמקום להתקשר לשר הביטחון לפני שהוא יוצא לתקשורת, התקשר כדי לעודד ולתמוך. מי שסרח צריך לתת את הדין. ואני מבקש מכם לא להתערב בדברים שהם בנימי הנפש. האמירות האלה מבלבלות את החיילים באשר הם. אחר כך נבדוק האם יש קשר בין ההתלהמות ברשת וכל מיני אמירות של פוליטיקאים לגבי החייל שקיבל החלטה לעשות מעשה שהוא מעבר על החוק ועל ערכי המוסר שלנו".




יוזמה לחנינה



מוקדם יותר פורסם כי ישנה יוזמה בליכוד להעניק חנינה לחייל העצור. יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דוד ביטן הציע להעניק לו חנינה, אם זה יורשע בידי בית הדין הצבאי. לדברי ח"כ ביטן יש לנהוג בחייל כפי שנהגו בשעתו בבכירי השב"כ שהורשעו בפרשת קו 300: "אם לבכירי השב"כ קיבלו בשעתו חנינה על אירוע זה, אנו צריכים לתת חנינה לחייל הזה כדי לשלוח מסר לחיילים שהולכים לקרב כי אנו מגבים אותם".



הדברים נאמרו לאחר שביום חמישי שעבר חייל צה"ל נפצע באורח בינוני בפיגוע דקירה שהתרחש בתל רומיידה שבאזור חברון. שני המחבלים שביצעו את הפיגוע נורו למוות על ידי כוחות הביטחון. בסרטון שפרסם באותו יום ארגון "בצלם", נראה המחבל שוכב על הכביש בזמן שהחייל מקבל טיפול. בשלב מסוים נראה אחד החיילים במקום דורך את הנשק, מכוון אותו ויורה בראשו של המחבל המנוטרל.