מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה ובתום דיון סוער את חוק ההשעיה, הנועד להשעות או להדיח מן המשכן ח"כים תומכי טרור, ברוב של 90 חברי כנסת. במליאה נערכו שתי הצבעות על שני חלקי החוק. בהצבעה הראשונה הצביעו 59 ח"כים בעד החוק מול 52 מתנגדים, ללא נמנעים. בעד חלקו השני של החוק הצביעו 59 חברי כנסת ונגדו 53, גם ללא נמנעים. כל ששת חברי הכנסת של ישראל ביתנו נעדרו מן המשכן, כמו גם שני חברי הקואליציה המורדים אברהם נגוסה ודוד אמסלם. הצעת החוק תועבר עתה לוועדת חוקה, חוק ומשפט להכנתה לקריאת שנייה ושלישית, שתיערך רק לאחר פגרת הכנסת.



חוק ההשעיה הוא תיקון לחוק יסוד הכנסת שנולד בעקבות מפגשם של חברי כנסת מבל"ד עם משפחות מחבלים. קודם לכן, במליאת הכנסת חששו כי המרד שעליו הכריזו חברי הכנסת אברהם נגוסה ודוד אמסלם מהליכוד לא יעניק לקואליציה את הרוב הדרוש. כדי לאשר את הצעת החוק יש צורך ברוב של 61 ח"כים. הח"כים נגוסה ואמסלם הודיעו קודם לכן כי יעדרו מההצבעות עד שלא תתקבל בממשלה החלטה להעלות אלפים מבני הפלשמורה מאתיופיה לישראל.



"חוק שאסור להכניס לספר החוקים"


חברת הכנסת ציפי לבני מסרה בתגובה לאישור התיקון לחוק בקריאה ראשונה: "חוק ההדחה עבר, עוד חוקי עמותות והשתקה בדרך. ממשלה חלשה ופחדנית שלא יודעת להתמודד עם הטרור והורסת בשיטתיות את הדמוקרטיה הישראלית".

ח"כ אחמד טיבי מסר: "רוב של 59 הוא כישלון צורב לנתניהו. זהו יום שחור לדמוקרטיה וליחסי רוב ומיעוט. אם החוק יעבור בקריאה שלישית, בג"ץ יהיה בלתי נמנע. כל העולם ראה היום כנסת עם רוב דורסני וראש ממשלה שחטף את האג'נדה של שנאת ערבים מליברמן וממשיך לנהור לעבר תהום שכולה שנאה והדרה".

יו"ר סיעת המחנה הציוני, יצחק הרצוג, צייץ בחשבון הטוויטר שלו דקות לפני ההצבעה: "אני קורא לראש הממשלה והקואליציה שלו - תעצרו. זה חוק שאסור להכניס לספר החוקים. חוק מיותר ומעוות שאין בו צורך כדי להיאבק בנחישות בטרור".

שר הקליטה והשר לירושלים, זאב אלקין, שיזם את החוק, בירך על אישורו וסיכם את הדיון במליאה: "חייבים להציב קווים אדומים לחברי כנסת שתומכים בטרור ולהגיד עד כאן. אי אפשר לגנות את זועבי ולהגן עליה באותה נשימה. כל אלה שגינו את מעשיהם של זועבי וחבריה ומתייצבים היום לצדה עושים זאת מסיבה אחת - הם מפחדים. בוז'י וחבריו יודעים שכל ממשלת שמאל שירצו להקים תלויה בקולות הערבים. גם אתה, יאיר לפיד, יודע שבלי קולות הח"כים הערבים, זועביז, איך שפעם כינית אותם, אין לך סיכוי להיות ראש הממשלה. זו הסיבה היחידה לכך שאחרי כל הגינויים בפייסבוק ובטוויטר ברחת משדה הקרב והבאת 11 ח"כים של יש עתיד כדי להגן על חנין זועבי".

עוד הוסיף אלקין: "לאן נעלמו חברי מפלגת ישראל ביתנו שרק לפני שבוע הבטיחו לתמוך בחוק? גם הם העדיפו לדבר גבוהה כנגד חנין זועבי, אך ברחו הערב מההצבעה. אתם ברחתם, אבל אנחנו נמשיך להיאבק בתופעה של ח"כים הבוגדים במדינתם ותומכים בטרור. אנו נקדם היום את החוק שישים לבסוף קווים אדומים ויגיד לכם עד כאן".

ח"כ זאב אלקין. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ זאב אלקין. צילום: מרק ישראל סלם


דיון סוער


מוקדם יותר היום התרחש דיון סוער במליאה לקראת ההצבעה על החוק. בתחילת הדיון עלה ח"כ אבי דיכטר (ליכוד), ראש השב"כ לשעבר, ותקף את יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, שלא נכח באולם, כשאמר לו ש"הגיהנום מחכה לך". דבריו של דיכטר באו בעקבות האשמות של ח"כ עודה, לפיהם דיכטר רצח מנהיגים פלסטינים, ובהם יאסר עראפת, שיח' אחמד יאסין ובכיר החמאס, עבד אל עזיז רנטיסי.
"איך לא רעדו לך השפתיים כשהאשמת אותי וחברי כנסת אחרים ברצח של רבי מרצחים, כמו יאסין ורנטיסי, אללה לא ירחם עליהם", אמר דיכטר לעודה והזכיר לו כי באזור מגוריו בחיפה והצפון התרחשו פיגועים של החמאס והג'יהאד האסלאמי שבהם נהרגו גם ערבים ודרוזים. "מה בדיוק אמרת לאחר הפיגועים הנוראיים האלה? כלום", המשיך דיכטר במתקפה על עודה.

ראש השב"כ לשעבר המשיך בערבית: "אללה בחאסב יא איימן (אללה מחכה לך למעלה), וכשתגיע לשערי הגיהינום יקבלו את פניך שיח' יאסין ורנטיסי מחמאס ושקאקי מהג'יהאד האסלאמי וימהרו למנות אותך לראש ועד הבית שלהם ללא הצבעה. עברת את מבחן הקבלה שלהם". דיכטר המשיך לעקוץ את עודה ואמר לו: "כל מדינות ערב הכריזו שחיזבאללה הוא ארגון טרור, אבל אצלך הרוצחים האלה, שמשתתפים ברצח חצי מיליון ערבים בסוריה נחשבים צדיקים".

לאחר הדברים פרסם ח"כ עודה תגובה בה אמר: "נראה שדיכטר נמצא תחת לחץ עצום וכנראה קצת נואש להגיע לכותרות ולכן בוחר בהסתה זולה ונמוכה. נמשיך לקדם פוליטיקה של שותפות שרואה את טובת האזרחים מול אותה פוליטיקה של שנאה ורוע של הממשלה הנוכחית".
 
בתך כך, במהלך הדיון על חוק ההשעייה, נוקטים חברי הכנסת של הרשימה המשותפת באקט של מחאה קולקטיבית בשעה שהצהירו אמונים מעל דוכן הנואמים לדמוקרטיה. ראשון היה ח"כ אחמד טיבי שאמר בעברית, ערבית ואנגלית: "אני מביע אמונים לדמוקרטיה ולזכויות האדם. אעשה כל שביכולתי לעקור מן השורש תופעות של פשיזם, גזענות והדרה. אמשיך להיאבק נגד הכיבוש של העם הפלסטיני ולמען צדק חברתי ושוויון". 
 
ח"כ טיבי קרא לשאר חברי הכנסת להצטרף להצהרתו ודבריו התקבלו בקריאות ביניים מספסלי הליכוד.