"צה"ל וכוחות הביטחון אינם רוצחים", כך אמר היום (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה לפנייתם של מספר סנאטורים למזכיר המדינה של ארצות הברית ג'ון קרי בדרישה לחקור האם יחידות של צה"ל והמשטרה היו מעורבות בהוצאות להורג ללא משפט של מחבלים פלסטינים.



לדברי נתניהו, "חיילי צה"ל ושוטרי משטרת ישראל מגנים בגופם באופן מוסרי על עצמם ועל אזרחים חפים מפשע מפני מחבלים צמאי דם, שבאים להורגם. היכן הדאגה לפגיעה בזכויות האדם של הישראלים הרבים, שנרצחו ונפצעו ע"י מרצחים נפשעים. המכתב הזה היה אמור להיות מופנה למי שמסיתים ילדים למעשה טרור אכזריים". 



המכתב של הסנאטורים, בראשות פטריק לייהי הדמוקרטי, הגיע על רקע גיבוש חבילת הסיוע הביטחוני האמריקאי לישראל. 



הסנאטור פטריק לייהי. צילום: ויקיפדיה
הסנאטור פטריק לייהי. צילום: ויקיפדיה



המכתב פורסם לראשונה באתר פוליטיקו, שם הובאו כמה דוגמאות מתוך דו"חות של ארגון "אמנסטי" וארגוני זכויות אדם אחרים, למקרים בהם יחידות צבא ומשטרה ביצעו לכאורה הוצאות להורג ללא משפט של פלסטינים.



בפנייתם לקרי כתבו הסנאטורים כי "הגיע לידינו מספר מדאיג של דיווחים לגבי הפרות חמורות לכאורה של זכויות אדם על ידי כוחות הביטחון בישראל ובמצרים. מדובר בתקריות בהן ייתכן והיתה מעורבות של גורמים שמקבלים סיוע צבאי אמריקאי. אנו מבקשים שתקבע האם הדיווחים האלה מהימנים ולדווח לנו על הממצאים"



לייהי, ראש תת-ועדת ההקצבות וסיוע החוץ בסנאט האמריקאי, נחשב לאחד הסנאטורים הבכירים ביותר בקונגרס. הוא ושאר החותמים על המכתב ציינו כי אופי הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל בדרג הטקטי, הוא כזה שקשה לבצע עליו בקרה וביקשו מקרי לעדכן אותם אילו מנגנונים קיימים כדי לפקח על הסיוע האמריקאי לצה"ל.