ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (חמישי) עם אביו של החייל מהאירוע בחברון, לבקשת משפחת החייל ואמר לו כי הוא יכול לסמוך על בדיקת צה"ל: "אני סומך על צה"ל, על הרמטכ"ל ועל הבדיקה ב-100% ואני חושב שגם אתה צריך לסמוך על המפקדים ועל הבדיקה. עם ישראל חייב להישאר מלוכד ומאוחד סביב הצבא משום שיש לנו רק צבא אחד ויש לנו עוד הרבה מבחנים גדולים לפנינו. רציתי לומר לך את זה מלב אל לב".



"את כל מה שיש לכם להציג – תעשו במסגרת הבדיקה", אמר נתניהו והוסיף: "היא אמיתית, מקצועית והוגנת. אני מבקש ממך להבין את זה, שלא תחשוב לרגע שלא יתנו את הבדיקה האובייקטיבית וההגונה ביותר לבן שלך. אני מבקש שתעביר את זה לכל המשפחה".



"שמעתי את הדברים שאמרת וכאבא לחייל אני מבין את המצוקה שאתם מצויים בה. החיילים שלנו עומדים בחודשים האחרונים, באומץ לב ובנחישות מול התקפות טרור ומול מרצחים שבאים להרוג אותם. הם נדרשים לקבל החלטות בזמן אמת, בתנאי שטח, בלחץ ובאי וודאות. זו מציאות לא פשוטה ואני בטוח שהבדיקה מתחשבת במכלול הנסיבות הללו. אני משוכנע שהיא תהיה מקצועית והוגנת כלפי הבן שלך", סיכם ראש הממשלה בשיחתו.

קודם לכן, התביעה הצבאית שינתה את החשד נגד החייל שירה למוות במחבל מנוטרל, והחליטה כי הוא חשוד בהריגה ולא ברצח, זאת כפי שפורסם לראשונה על כוונתה לעשות כן במעריב. בהארכת מעצרו של החייל נאמר על ידי התביעה כי "הראיות מעלות חשש חמור כלפי החשוד. ולכן אני מבקשים להאריך את מעצרו. ישנן התפתחויות משמעותיות מאוד ביומיים האחרונים".
 
עוד הוסיפו מטעם התביעה כי "החשוד ירה במכוון וללא צורך מבצעי במחבל ששכב על הקרקע, לאחר שנורה על ידי חיילי צה"ל קודם לכן. יש תשתית ראייתית מבוססת יותר לחשד הקיים בעניינו של החשוד. בדיון האחרון הוצגו בפני בית הדין פעולות חקירה רבות שנדרש לבצע והושלמו מרבית הפעולות עליהן שם דגש כבוד בית הדין. עם זאת עדיין נותרו מספר פעולות חקירה לבצע".

המג"ד: "גרסתו של החייל אינה אמינה"

בתביעה הצבאית הדגישו שגם המג"ד אמר כי גרסתו של החייל אינה אמינה: "הטענות של החייל נסתרות בגלל התנהגותו של החשוד בסרטון, התנהגות החשוד כפי שנלמדת מעדויות עדי הראיה, התנהגות הקצינים והחיילים בזירה, גרסתו המתפתחת ומעוררת התהיות של החשוד, התנהלותו בסתירות שונות במהלך החקירה בגרסתו ואמירותיהם הברורות והחד משמעיות של המפקדים, כולל המג"ד שאמר כי לאחר ששמעו את גרסתו כי היא לא הייתה אמינה".

‏המג"ד העיד במצ"ח: "החייל טען בפניי כי היא ירה בו מאחר וחש בסכנת חיים - כי הייתה לידו סכין". "האמת היא", אומר התובע, "שבסרטון נראית הסכין רחוקה מהמחבל". המג"ד העיד כי גם שעתיים לאחר האירוע החייל לא העלה טענה של סכנת חיים וחשש ממטען - אלא רק בשלב מאוחר יותר באותו היום.

החייל יורה למוות במחבל. צילום: "בצלם"
החייל יורה למוות במחבל. צילום: "בצלם"
 
התביעה הסבירה כי ניתן היום צו בבג"ץ לביצוע נתיחת הגופה והיא תתבצע רק ביום ראשון. התביעה מתנגדת לחלופות מעצר גם לאחר סיום החקירה. כלומר התביעה רוצה שהחייל יישאר במעצר עד תום ההליכים אולם כעת היא מבקשת 7 ימים בלבד.

במהלך הדיון וחקירת עורכי דינו של החשוד, הורי החייל פרצו בבכי. החוקר הסביר כי החייל טוען במקומות שלא נוחים לו בחקירה שהוא לא זוכר את הפרטים מהאירוע ומפסיק לשתף פעולה. לטענת החוקר זה לא נשמע סביר.

עו"ד אייל בסרגליק, סנגורו של החשוד סיכם את הדיון ואמר "כאשר אנחנו מדברים על גרסאות שונות, קיימים עדים מספיק כבר בשלב הזה שמאוששים את גרסת החשוד לגבי כך שהיה חשש למטען כאשר אנחנו נמצאים במצב שבו החשוד מעלה מידית את טענותיו ברגע שהוא נחקר. במצב הדברים הזה כאשר אנחנו יודעים שהייתה זירה נפיצה ומחבלים שתקפו ואחד מהם נמצא עם מעיל. ברקע נשמעות צעקות 'המחבל זז, יש מטען'. לא יעלה על הדעת להשאיר חייל שנשלח בשביל להגן על חבריו במעצר על כך שהגן עליהן". 

"לא מיוחס לחשוד עבירה של כוונת תחילה, קרי רצח אלה מייחס לו הריגה. היום אנחנו למדים שמרבית פעולת החקירה שנדרשות מהחשוד הסתיימו והחשש שהוא יושפע ותשתבש גרסתו, עם כל הכבוד זה לא מצדיק המשך מעצר וניתן להמשיך לחקור גם כשהחשוד משוחרר או לחלופין במעצר פתוח ואנו מבקשים לעשות כן", הוסיף עורך הדין של החייל.

בניגוד לטענת החייל - לא הייתה התרעה לפיגוע התאבדות

התובע ביקש להדגיש כי הסרטונים מצביעים על כך שהם לא ערוכים והדגיש שהכרטיס זיכרון של הצלם של בצלם נמצא בידם והוא נבדק שלא נערך.
 
החוקר, רס"ן רם קינן, סיפר כי החשוד נחקר לראשונה 10 שעות לאחר הירי והחייל שנפצע בפיגוע עזב את הזירה לפני הירי אבל אימת בחקירתו את הדברים שאמר החשוד באשר לרצון לירות במחבל. החוקר חושף. "הנוהל של המח"ט הוא שבפיגוע דקירה לא מזמינים חבלן לביצוע זיכוי מחבל ולכם המ"מ ביצע זיכוי". עוד נחשף בדיון כי בניגוד לטענת החשוד - לא הייתה התראה לפיגוע משולב של דקירה והתאבדות.
 
החוקר הסביר כי החייל הגיע לפלוגה לאחר הירי עבר שם תחקור מבצעי, התקשר בטלפון למספר גורמים, עלה לשיחה אצל המח"ט, שוב קיים כמה שיחות טלפון ורק בערב הוא הגיע למצ"ח. החוקר רומז כי בשל שיחות הטלפון - גרסתו שונתה. החוקר הוסיף כי מח"ט כפיר אל"מ גיא חזות לא נחקר במצ"ח, וכי החוקרים נשענו על התחקיר המבצעי שהוגש.
 
"למרות הצעקות על המצאות מטען מי שמחליט הוא המפקד בשטח. מח"ט יהודה הורה לפנות את הגופות בניגוד לנוהל המשטרתי שיש בסמוך המצאות חבלן משטרתי ולכן לא מפנים ללא בדיקת חבלן", כך אמר החוקר.
 

"דקר את חבר שלי - מגיע לו למות"

 
התביעה ביקשה להאריך את מעצרו של החשוד למשך 7 ימים נוספים לצורך השלמת פעולות חקירה נוספות. התביעה טוענת כבר בשלב זה שהתבססה תשתית ראייתית איתנה לביסוס החשדות המיוחסות.
 
התובע טוען כי התשתית הראייתית מבוססת על פי סרטונים שמדברים בעד עצמם יותר מאלף מילים. "כל מי שצופה בו מפרש אותו ומבין אותו רק בדרך אחת", אמר התובע בדיון והוסיף כי "חייל נוסף מוסר כי החשוד אמר סמוך לאחר הירי 'דקרו את חבר שלי וניסו להרוג אותו מגיע גם לו למות'  שני חיילים נוספים מציינים אמירה של החשוד לאחר הירי הוא אמר 'המחבל דקר את החבר שלו' ציטוטים אלו שאין בהם שום טענה לסכנת חיים - מעידים בצורה ברורה על מניעיו של החשוד על הלך רוחו".
 
התובע הוסיף כי "הציטוטים הם אותנטחים שניתנו בזמן אמת ולאחר הירי וזו הייתה תשובתו של החשוד למ"פ על השאלה מדוע בוצע הירי". "החשוד טוען שהוא ביצע את הירי תוך תחושה של סכנת חיים שונה ממה שאמר בזמן אמת והופיע רק בזמנים אחרים שעות לאחר האירוע וזו טענה תלושה, שנסתרת מהראיות שעולות בחקירה".