סערת החייל שירה למוות במחבל בחברון: יו״ר ״ישראל ביתנו״, ח״כ אביגדור ליברמן, אמר היום (שבת) באירוע "שבתרבות" כי הוא לא יודע אם החייל היורה מחברון הוא גיבור אך בוודאי שהוא אינו רוצח. ״מדובר בחייל שמשרת כבר כמעט שנתיים בצה״ל, לוחם שנחשב לחייל טוב וללא דופי שנלחם בטרור יום-יום. בסיטואציה שנוצרה שם אי-אפשר לצפות שחייל יקבל תמיד החלטות נכונות ב-100%, יכול להיות אפילו שהוא שגה אבל זה לא הופך אותו לרוצח או לפושע והוא חייב לקבל גיבוי גם אם הוא שגה. אסור שחייל שלחם למען המדינה ירגיש שמפקירים אותו. אחרי שהייתי בדיון בבית הדין הצבאי ראיתי שהתמונה שונה לגמרי ממה שמצטייר בתקשורת וזה לא פלא שבית הדין דחה אתמול בפעם השנייה את עמדת התביעה״.



מיד לאחר הדיון אתמול אמר ליברמן דברים דומים: "אני לא רוצה להתייחס לפרטי הדיון, אבל אתם יודעים שאין חכם כבעל ניסיון. התביעה קרסה, התרסקה לרסיסים. אני לא מבין בנסיבות האלו איך ניתן להאשים את החייל. אין סעיף אישום, הוא ייצא זכאי. אני יכול לדבר על החלק הגלוי, הצבא הזמין את החבלן, הוא טרם הגיע לאירוע. היו צעקות 'הוא ממולכד, הוא מחבל', מדובר ביום חמסין, הוא לבש דובון, כאילו מדובר בתנאי חורף.



במהלך אירוע "שבתרבות" יו"ר ישראל ביתנו תקף גם את התנהלות התקשורת בנושא ואמר כי ״התקשורת גילתה בעניין עמדה חד-צדדית ובלתי-הוגנת ופעלה מתוך דעה קדומה והתנשאות. לא ראיתי תמונה חד-צדדית בתקשורת כמו במקרה הזה. יכולים להסכים עם העמדה שהבענו אני ואחרים ויכולים להתנגד אבל אי-אפשר לכנות עמדה אחת מתלהמת ובלתי-אחראית ולקבוע שהעמדה השנייה שקולה ורצינית. התקשורת תפסה צד אחד ונהגה בצורה בלתי-הוגנת, גם לעמדה שאני הבעתי בעניין יש זכות קיום״.


"נתניהו: השבשבת האולטימטיבית"

על שינויי העמדה של ראש הממשלה בנושא אמר ח״כ ליברמן כי ״אין כאן שום דבר חדש בהתנהלות של נתניהו, ביבי כמו ביבי: כן ולא, ככה וככה, שבשבת אולטימטיבית״. כזכור, לאחר שבתחילה גינה את מעשי החייל ואמר כי הם "אינם מייצגים את ערכי צה"ל", נתניהו שוחח ביום חמישי האחרון עם אביו של החייל ואמר לו כי "שמעתי את הדברים שאמרת וכאבא לחייל אני מבין את המצוקה שאתם מצויים בה. החיילים שלנו עומדים בחודשים האחרונים, באומץ לב ובנחישות מול התקפות טרור ומול מרצחים שבאים להרוג אותם. הם נדרשים לקבל החלטות בזמן אמת, בתנאי שטח, בלחץ ובאי וודאות. זו מציאות לא פשוטה ואני בטוח שהבדיקה מתחשבת במכלול הנסיבות הללו. אני משוכנע שהיא תהיה מקצועית והוגנת כלפי הבן שלך".



הבוקר בשבת תרבות ב״הבימה״ התייחס ח״כ עפר שלח, חבר וועדת החוץ והביטחון, לשיחה שביצע ראש הממשלה: ״כשפוליטיקאים הולכים להפגנות בקסטינה, כשראש הממשלה משנה את עמדתו בנושא פעמיים ומתקשר לאביו של החייל, זה מוביל למצב שמפקדים יתקשו לפקד על החיילים שלהם. החיילים קוראים את הרשתות החברתיות, הם מרגישים את הרוח שנושבת מלמעלה. זוהי התנהגות מופקרת של הפוליטיקאים שיוצרים מצב שלמפקדים יהיה יותר קשה, עד בלתי אפשרי, לשמור על המסגרת שבלעדיה אין צבא. ראש הממשלה והפוליטיקאים שלצידו פוגעים במנהיגותו של הרמטכ"ל, במקום לשמור על צה"ל".



לדבריו, "צה"ל של היום הוא הרבה יותר מוסרי במעשיו מפעם, אבל הבעיה היא שאנחנו איבדנו את הבסיס הערכי שעומד בבסיס פקודות הצבא. מוסר הלחימה הוא לא טובה שאנחנו עושים לעולם. מוסר הלחימה הוא בסיס הכח שלנו. ללא מוסר לחימה אנחנו כנופיה ואם זה המצב אין לנו שום יתרון אל מול הכנופיות שמולנו. ליבי יוצא לחייל מחברון, אבל הוא פעל בניגוד לפקודות הצבא ופעולתו של הרמטכל היתה מוצדקת ומתחייבת״.