ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום (שלישי) לביקורת על בג"ץ, יום לאחר המתקפה של שרת המשפטים, איילת שקד על ההחלטה לבטל את מתווה הגז, ואמר כי "אין מוסד שנמצא מעל הביקורת".



בהנחת אבן הפינה לספרייה הלאומית החדשה בירושלים אמר ראש הממשלה כי הביקורת היא ראויה בדמוקרטיה: "יש לנו דמוקרטיה תוססת השומרת על האיזון בין שמירת החוק לחופש הביטוי. אני מכבד את החלטות בית המשפט ובאותה מידה זכותו של כל אחד לבקר את ההחלטות". רה"מ הוסיף כי הדמוקרטיה בישראל היא מספיק חזקה: "אין מוסד שנמצא מעל הביקורת. הביקורת צריכה להיות עניינית אבל היא גם מחייבת להישמע".




"כולם שווים בפני החוק"


נתניהו אמר את הדברים לאחר הסערה שעוררו דבריה של שקד, אתמול בכנס לשכת עורכי הדין באילת. שרת המשפטים יצאה במתקפה חריפה על בג"ץ ואמרה: "אני מבקשת לצלול למחלוקת הקשה שהתגלתה בין בית המשפט העליון לממשלה. כשרת משפטים אני מוצאת לעצמי זכות וגם חובה לבקר החלטה של בג"ץ שהייתה שגויה. משמעותה של הפסיקה שביטלה את מתווה הגז עלולה להתגלות ככזו שעומדת על מיליארדי שקלים".



איילת שקד ואביחי מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
איילת שקד ואביחי מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



עוד אמרה שקד: "אני מקווה שלא נהפוך לארץ אוכלת משקיעה, שיותר מהנזק האדיר הכלכלי שנוצר לישראל מפסיקת העליון, בית המשפט הפך לזירה שבה מתבררות שאלות פוליטיות שאמורות להיות מוכרעות בקלפי. הגענו למצב אבסורדי שבו העותרים נגד מתווה הגז הם עמותות וחברי כנסת, ובמקום לעשות זאת בכנסת, הם עושים זאת במערכת המשפט".



היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט השיב לשקד ואמר כי "כולם שווים בפני החוק. חלק בלתי נפרד משלטון החוק הוא כיבוד בתי המשפט והשופטים, כשמערכת לא מקבלת את עמדת המדינה ופוסקת, גם נגד עמדתי שלי. כך היה לאחר פסק הדין של בית המשפט העליון לגבי מתווה הגז. אפשר לחלוק ולטעון, אך כשבית המשפט העליון אמר את דברו, חובה לכבד את פסק הדין ואת המוסד".