רוב גדול של הציבור היהודי, 66.5 אחוזים, מסכים עם אמירתו של הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, כי מצווה להרוג מחבל שמחזיק בסכין כך עולה מ"מדד השלום החודשי", סקר משותף של אוניברסיטת תל-אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה המתפרסם היום (רביעי) על רקע גל הטרור. זאת על רקע האירוע בחברון בו חייל צה"ל הרג מחבל מנוטרל. לעומת זאת 30 אחוזים בלבד מתנגדים לאמירה. עוד נמצא כי רוב הציבור מסכים עם עמדת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהטרור הפלסטיני אינו שונה מהטרור הבינלאומי וכי רוב אזרחי ישראל, היהודים והערבים חוששים לחייהם עקב גל הטרור.





בין מצוות לפקודות


בין אלה שמחזיקים בדעה כי מצווה להרוג מחבל שמחזיק בסכין, ישנו שיעור גבוה בקרב החרדים (94 אחוזים) והדתיים (89.5 אחוזים) ובמידה פחותה יותר אצל חילונים ( אחוזים52).



53.5 אחוזים מהנסקרים היהודים חושבים כי אין זה ראוי שרבנים יביעו עמדה בנושאים ביטחוניים מסוג זה, זאת לעומת 41 אחוזים שחושבים הפוך. 53.5 אחוזים לא הסכימו עם האמירה כי כדי להילחם ביעילות בטרור מותר להתעלם מזכויות אדם ואזרח, זאת לעומת 41 אחוזים שהסכימו עם אמירה זו. בהקשר זה, 61 אחוזים מבוחרי הימין הסכימו עם הטענה כי מותר להתעלם מזכויות אדם ואזרח כדי לטפל ביעילות בטרור.





טרור הוא טרור בכל העולם


על רקע אמירתו של ראש הממשלה כי הטרור העולמי והפלסטיני הם אותה תופעה, הביעו 64 אחוזים מהנסקרים היהודים ו-55.5 מכלל המדגם, הסכמה עם עמדה זו. לעומת זאת 29.5 מנסקרים היהודים ו-35.5 מכלל הנסקרים טענו כי מדובר בתופעות שונות. בקרב הציבור הערבי 65 סבורים כי מדובר בשתי תופעות שונות, בעוד ש-13 אחוזים בלבד חושבים כי מדובר בתופעה זהה.



עוד התייחס הסקר לטרור ברמה העולמית ולאופן שבו מדינות אירופה מתמודדות עם פיגועים על אדמת היבשת. 65 מהנסקרים הסכימו עם האמירה כי הביקורת של שרי הממשלה על מדינות אירופה שאינן יודעות להילחם בטרור היא נכונה. זאת לעומת 23.5 אחוזים שגרסו כי ביקורת זו אינה מוצדקת. מאידך, 46 אחוזים טענו כי גם אם הביקורת נכונה וגם אם לא, רצוי היה מבחינה מדינית שלא תיאמר, לעומת 41 אחוזים שסברו הפוך.



הציבור הישראלי חצוי בנוגע לשאלה האם כדי להילחם בהצלחה בטרור ישראל יכולה להסתמך רק על עצמה ללא סיוע בינלאומי. 48 אחוזים סבורים שישראל יכולה להסתמך רק על עצמה ואילו 46 אחוזים סבורים שהיא צריכה סיוע של גורמים בינלאומיים. נתון נוסף, מצביע על כך ש-78 אחוזים מהנסקרים היהודים טוענים כי ישראל לא צריכה להסכים לשיתוף פעולה בינלאומי במלחמה בטרור אם כתוצאה מכך ייאסר עליה להשתמש באמצעים מסוימים כמו סיכולים ממוקדים או הריסות בתים.





חוששים להיפצע בפיגוע


על אף הירידה במספר פיגועי הטרור בתקופה האחרונה, 69 אחוזים מהיהודים ו-76 אחוזים מאזרחי ישראל הערבים, חוששים שהם או מישהו מהאנשים הקרובים להם יפגעו בגל הטרור. החשש גבוה יותר בקרב מצביעי הימין (74 אחוזים) לעומת מצביעי השמאל (59 אחוזים).