בדרך לממשלת אחדות? השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, התייחס הבוקר (חמישי) בראיון בגלי צה"ל לאפשרות כי תוקם ממשלת אחדות עם "המחנה הציוני". לדברי ארדן הוא לא זיהה התנגדות בממשלה להקמת ממשלת אחדות. "אני מקווה שמפלגת העבודה או מפלגה אחרת יגלו אחריות ויצטרפו לממשלה, לא צריך ללכת לבחירות", אמר ארדן.



לדברי ארדן נדרשת ממשלת אחדות כדי להעביר את התקציב ולקדם את מטרותיה של הממשלה. "אם אין הרחבה של הממשלה, יהיה קשה מאוד להעביר תקציב דו שנתי ולכן הממשלה לא תוכל להחזיק עוד זמן רב. זה יהיה רע לציבור".



עם הרצון להקים ממשלת אחדות, סירב ארדן להעריך האם הדבר אפשרי בצל החשדות נגד יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, שעבר לכאורה על חוק מימון המפלגות בפריימריז בשנת 2013. "לצערי אין לי מידע מעבר לכך על פרטי החקירה, לצערי לא אוכל להעריך", אמר ארדן.



רק אתמול התייחס שר האוצר, משה כחלון, לנושא המגעים לממשלת אחדות. במהלך כנס הפרקליטים באילת אמר כחלון כי "מסתבר שהיו מגעים לכניסה לממשלה של בוז'י הרצוג, ונושא החקירות האחרונות הרחיקו את זה. אני חושב שאם המחנה הציוני היו בקואליציה, חלק מהנושאים שהעלינו פה היום, לא היו על סדר היום".



משה כחלון. צילום: פלאש 90
משה כחלון. צילום: פלאש 90





"גל הטרור עדיין בעיצומו"


בצל הירידה במספר הפיגועים, הבהיר ארדן כי מוקדם להגיד שגל הטרור הגיע לסיומו. "אנחנו נמצאים עדיין בעיצומו של גל טרור. יש ירידה משמעותית בנתונים אבל מחר או מחרתיים עלול לקרות פיגוע שיצליח, על רקע ההסתה הגוברת בחג פסח ועל רקע חיקוי של פיגועים אחרים".



לדברי ארדן ישנו שינוי בשטח, זאת לאור פעילות שמתבצעת כדי למגר את הטרור. "אנחנו גובים מחיר לא רק מהמפגעים שחלק מהם נהרגים במהלך הפיגוע, אלא גם משכונתו הקרובה או מהכפר שממנו יוצאים מפגעים. אנחנו עושים כתרים, הפקנו לקחים כמו הפעילות המורחבת ברשתות החברתיות והגעה למפגעים פוטנציאלים. האווירה מתחילה להשתנות ומאזנת את זה. זה לא מדע מדויק, אפשר להצביע על ירידה בטרור אבל אי אפשר לחגוג אותה ולומר שזה לא עלול להתחדש או להתחדש ביתר שאת".




"לא מעוניין להסביר את התנהגותו של רה"מ"


במהלך הראיון בגלצ התייחס ארדן גם לפרשת החייל החשוד בהריגה של מחבל מנוטרל בחברון ולשיחתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו עם אביו של החייל היורה. הבוקר ארדן סירב להסביר את התנהגותו של רה"מ שעוררה ביקורת ואמר כי "יש לי את העמדות שלי, עובדה שאני לא התקשרתי".



לפני שבוע שוחח רה"מ עם אביו של החייל מהאירוע בחברון. במהלך השיחה אמר נתניהו: "אני סומך על צה"ל, על הרמטכ"ל ועל הבדיקה ב-100% ואני חושב שגם אתה צריך לסמוך על המפקדים ועל הבדיקה. עם ישראל חייב להישאר מלוכד ומאוחד סביב הצבא משום שיש לנו רק צבא אחד ויש לנו עוד הרבה מבחנים גדולים לפנינו. רציתי לומר לך את זה מלב אל לב".



"שמעתי את הדברים שאמרת וכאבא לחייל אני מבין את המצוקה שאתם מצויים בה. החיילים שלנו עומדים בחודשים האחרונים, באומץ לב ובנחישות מול התקפות טרור ומול מרצחים שבאים להרוג אותם. הם נדרשים לקבל החלטות בזמן אמת, בתנאי שטח, בלחץ ובאי וודאות. זו מציאות לא פשוטה ואני בטוח שהבדיקה מתחשבת במכלול הנסיבות הללו. אני משוכנע שהיא תהיה מקצועית והוגנת כלפי הבן שלך", סיכם ראש הממשלה בשיחתו.



השר לביטחון פנים הבהיר כי הוא נמנע עד כה מלנקוט עמדה בעניינו של החייל החשוד וזאת כדי לא להשפיע על החקירה. "כשהיה אירוע שעורר דיון ציבורי כזה בהקשר של פיגוע עם מספריים בירושלים, נתתי גיבוי לשוטרים ושמחתי שהחקירה הסתיימה. כאן לא אמרתי דבר כי היה מוטב לזרז אותה ולחכות לסיומה. אמשיך להקפיד לא להתבטא כל עוד יש חקירה פלילית", אמר ארדן.



לצד ההצרה כי יימנע מלעסוק בפרשת החייל היורה, גיבה ארדן את שר הביטחון משה (בוגי) יעלון שמתח ביקורת על התנהלותו של החייל. כזכור, יעלון הבהיר לפני יומיים כי "העניין המוסרי שלנו כצבא, שהתחדד בעקבות האירוע, כולל גם סיכון חיי אדם. כשמדברים על 'הקם להורגך השקם להורגו' יש גם לדבר על 'לא תרצח'". ארדן התייחס לביקורת שעוררו דברי יעלון ואמר: "אני לא רוצה לחלק ציונים לשר הביטחון. יעלון עושה את מה שהוא מאמין בו. לשר הביטחון יש תרומה משמעותית לנבחרת של הליכוד. יש לנו הרבה מאוד מחלוקות, אבל בוגי יעלון הוא בהחלט שר ראוי ויש לו תרומה משמעותית לממשלה ולליכוד".



שר הביטחון משה יעלון. צילום: מרק ישראל סלם
שר הביטחון משה יעלון. צילום: מרק ישראל סלם